Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Efter ett år i sällskap med Abene fräsen så var det dags att summera köpet.
Vändglappet i skruvarna Suger >0,3mm.
Centralsmörjningen fungerar inte.
Häller man i den olja, så läcker det ut igen lika snabbt.
Trög Z-axel, när den växlar över till den grövre skruven. (Maskinen har en skruv i skruv konstruktion.)
Belysningen skapar skuggor.
Avstrykarnas bästföre datum gick ut för typ 30år sedan.
Fräsbordet är inte längre helt plant över hela sin längd, utan svackar i mitten där skruvstycket alltid varit monterat.
Flödande kylvätska, i en helt öppen maskin är verkligen inget roligt, inte häller spånor i Hela garaget.
Men...när man väl granskar skärytorna oavsett material man slänger till den, & alltid möts av blankt fint resultat p.g.a sin stabilitet. Så kan man ju inte annat än att bara vilja ge den mängder av ebay presenter + ett antal 100h omvårdnad.
Å det där med att handveva är ju bara såååå 1900tal.
Nu blir det mycket bilder till & början med då renoveringen redan pågått ett tag.
Och det hela startade med Ringbelysningen som fick en egen tråd.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... g#p1400097
Vändglappet i skruvarna Suger >0,3mm.
Centralsmörjningen fungerar inte.
Häller man i den olja, så läcker det ut igen lika snabbt.
Trög Z-axel, när den växlar över till den grövre skruven. (Maskinen har en skruv i skruv konstruktion.)
Belysningen skapar skuggor.
Avstrykarnas bästföre datum gick ut för typ 30år sedan.
Fräsbordet är inte längre helt plant över hela sin längd, utan svackar i mitten där skruvstycket alltid varit monterat.
Flödande kylvätska, i en helt öppen maskin är verkligen inget roligt, inte häller spånor i Hela garaget.
Men...när man väl granskar skärytorna oavsett material man slänger till den, & alltid möts av blankt fint resultat p.g.a sin stabilitet. Så kan man ju inte annat än att bara vilja ge den mängder av ebay presenter + ett antal 100h omvårdnad.
Å det där med att handveva är ju bara såååå 1900tal.
Nu blir det mycket bilder till & början med då renoveringen redan pågått ett tag.
Och det hela startade med Ringbelysningen som fick en egen tråd.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... g#p1400097
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Fagge 7 mars 2019, 22:06:43, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Test med 2:1 utväxling + gasfjädern som stöttar, å så blev det genast riktigt lovande.
Så det var vid detta tillfället som det stod klart att cnc-konventeringen faktiskt är görbar, så nu är det all in som gäller
Edit...
Kommentarstexten för bilderna, kan man inte justera den till samma storlek som i vanliga inlägg?.
Så det var vid detta tillfället som det stod klart att cnc-konventeringen faktiskt är görbar, så nu är det all in som gäller
Edit...
Kommentarstexten för bilderna, kan man inte justera den till samma storlek som i vanliga inlägg?.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Sådär, då har det hänt lite grejer igen.
Tillslut fick jag loss den övre Z-skruven, då jag ville kolla lagerna när jag ändå var i närheten & rotade. Men där fanns ingenting att anmärka på, så det var bara att montera tillbaka skruven & vänta till nästa service igen om 50år.
Kulskruvar till X & Y är beställda via JBCNC. Det fick bli 25mm skruvar med 5mm stigning, då deras muttrar kommer att passa bolt on i befintliga mutterhusen.
Alla remhjul & provisoriska motorhållare är också bearbetade & klara, så nu var det dags att plocka isär allt som har med bordet att göra.
I väntan på kulskruvarna, ska allt rengöras, byta dom stenhårda slangarna till centralsmörjningen & skrota bort all mekanik som kommer bli överflödig.
Tyvärr så fanns det ingen hålbild borrad i Y mutterns mutterhus. Så det måste fixas snarast.
Tillslut fick jag loss den övre Z-skruven, då jag ville kolla lagerna när jag ändå var i närheten & rotade. Men där fanns ingenting att anmärka på, så det var bara att montera tillbaka skruven & vänta till nästa service igen om 50år.
Kulskruvar till X & Y är beställda via JBCNC. Det fick bli 25mm skruvar med 5mm stigning, då deras muttrar kommer att passa bolt on i befintliga mutterhusen.
Alla remhjul & provisoriska motorhållare är också bearbetade & klara, så nu var det dags att plocka isär allt som har med bordet att göra.
I väntan på kulskruvarna, ska allt rengöras, byta dom stenhårda slangarna till centralsmörjningen & skrota bort all mekanik som kommer bli överflödig.
Tyvärr så fanns det ingen hålbild borrad i Y mutterns mutterhus. Så det måste fixas snarast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Som vanligt kan och förstår man nästan ingenting, men intressant? Absolut! Så: Glada tillrop och lyckönskningar!
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Vi njuter, du sliter! Tack för bilder och beskrivningar. Bara bordet i motorlyften, känslan med motvikt osv. Att följa detta utan att bli skitig är en fröjd.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Tack allihopa, ja det här blev ett väldigt intressant projekt.
Ofta man står & häpnas över detaljerna & den ingenjörskonst man hade på den tiden & med tanke på vilka maskiner som fanns tillgängliga då när dessa byggdes.
Du har en poäng där Lasp. För skitig blir man kan jag lova .
Överallt gammal halvt intorkad kolsvart oljegeg med nermalda spånor, rena slippastan...
Tog loss pluggarna till kylvätske tanken i botten på fräsen, & där var häller ingen vacker syn kan jag lova. Tyvärr kommer man inte åt att skrapa ut den sörjan som finns i botten. Man skulle behöva högtrycksspola med olja eller nått i dom kammarna. Men det är ju inte praktiskt görbart i ett vanligt garage.
Ofta man står & häpnas över detaljerna & den ingenjörskonst man hade på den tiden & med tanke på vilka maskiner som fanns tillgängliga då när dessa byggdes.
Du har en poäng där Lasp. För skitig blir man kan jag lova .
Överallt gammal halvt intorkad kolsvart oljegeg med nermalda spånor, rena slippastan...
Tog loss pluggarna till kylvätske tanken i botten på fräsen, & där var häller ingen vacker syn kan jag lova. Tyvärr kommer man inte åt att skrapa ut den sörjan som finns i botten. Man skulle behöva högtrycksspola med olja eller nått i dom kammarna. Men det är ju inte praktiskt görbart i ett vanligt garage.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Du kan nog glömma att ha kylvatten i maskinfoten framöver.
Det kommer bara att börja lukta och maskinen rostar.
Skaffa en stadig plastback som du leder ner returslangen från bordet i.
Gör ett lock med hål för pumpen och ställ den ovanpå.
Så gjorde jag på mina Abenar för 30 år sedan.
Lätt att hålla rent.
Det kommer bara att börja lukta och maskinen rostar.
Skaffa en stadig plastback som du leder ner returslangen från bordet i.
Gör ett lock med hål för pumpen och ställ den ovanpå.
Så gjorde jag på mina Abenar för 30 år sedan.
Lätt att hålla rent.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Japp håller med, eventuellt kylvatten får bo någon annanstans i framtiden .
Vidare rengöring... Mr Muscle fick göra grovjobbet, jäklar vad effektivt det är tillsammans med Scotch Brite. HTD5 Remhjulen borrade, brotchade & klara att passa på motor & kulskruvarna. Ut med den numera meningslösa matnings-växellådan, det var heavy shit kan jag lova Klura ut ett sätt att smyga ut matningsmotorn lite försiktigt mellan kablarna. Förlossningen lyckades Översikt.
Hade man bara haft ekonomin & utrymmet, så hade det varit asgrymt att passa på att blästra & måla om hela maskinen nu, samt betong fylla alla hålrum Den stora frågan, hur i he har spånorna hamnat där inne bakom elcentralen & matningsmotorn? Drygt 100kg reservdelar, som får ut på blocket i hopp att någon annan får bättre nyttan av dessa.
Vidare rengöring... Mr Muscle fick göra grovjobbet, jäklar vad effektivt det är tillsammans med Scotch Brite. HTD5 Remhjulen borrade, brotchade & klara att passa på motor & kulskruvarna. Ut med den numera meningslösa matnings-växellådan, det var heavy shit kan jag lova Klura ut ett sätt att smyga ut matningsmotorn lite försiktigt mellan kablarna. Förlossningen lyckades Översikt.
Hade man bara haft ekonomin & utrymmet, så hade det varit asgrymt att passa på att blästra & måla om hela maskinen nu, samt betong fylla alla hålrum Den stora frågan, hur i he har spånorna hamnat där inne bakom elcentralen & matningsmotorn? Drygt 100kg reservdelar, som får ut på blocket i hopp att någon annan får bättre nyttan av dessa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Vad är det för mått och stigning på den kortare skruven?
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
ds77: 576x25mm.
Då var det dags för spindelmotorn. Tog av drivremmen & snurrade lite på axeln. Den var glappfri men snurrade extremt lätt & lät väldigt metalliskt.
Så det vara bara att offra ryggen & försöka få ut den i ett stycke.
Skitig, ingrodd & ett snustorrt öppet lager hittades. Åter igen Mr Musscle, tryckluft, & nytt kullagerfett... Sen blev den tyst & fin
Då var det dags för spindelmotorn. Tog av drivremmen & snurrade lite på axeln. Den var glappfri men snurrade extremt lätt & lät väldigt metalliskt.
Så det vara bara att offra ryggen & försöka få ut den i ett stycke.
Skitig, ingrodd & ett snustorrt öppet lager hittades. Åter igen Mr Musscle, tryckluft, & nytt kullagerfett... Sen blev den tyst & fin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Fagge 27 maj 2019, 11:03:40, redigerad totalt 1 gång.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Intressant!
Har du tänkt att göra något åt glidytorna?
Om man ser på glidytorna på sadelns bordssida så är alla skavmärken borta förutom i mitten. Det är ett problem i och med att det inte finns plats för gejdolja med risk för att det skär sig efter ett tag. Anledningen till att du har kvar skavmärken i mitten beror på att sadeln brukar skavas så att bordet inte gungar. Alltså sadelgejdrarna är skavda svagt konkava om du ser maskinen framifrån. Vilket medför att man får mest förslitning i ytterkanterna.
Ser man på glidytan på knät ser det ut som om det har skurit i mitten. Det ser inte heller ut som om du har kvar några skavmärken där heller. Åter igen risk för att det inte finns plats för gejdolja. Hur ser motsvarande yta ut på sadeln?
Inte för att vara negg men jag tror att det är läge att göra något åt detta innan du kör för mycket annars är det risk för haveri.
Har du tänkt att göra något åt glidytorna?
Om man ser på glidytorna på sadelns bordssida så är alla skavmärken borta förutom i mitten. Det är ett problem i och med att det inte finns plats för gejdolja med risk för att det skär sig efter ett tag. Anledningen till att du har kvar skavmärken i mitten beror på att sadeln brukar skavas så att bordet inte gungar. Alltså sadelgejdrarna är skavda svagt konkava om du ser maskinen framifrån. Vilket medför att man får mest förslitning i ytterkanterna.
Ser man på glidytan på knät ser det ut som om det har skurit i mitten. Det ser inte heller ut som om du har kvar några skavmärken där heller. Åter igen risk för att det inte finns plats för gejdolja. Hur ser motsvarande yta ut på sadeln?
Inte för att vara negg men jag tror att det är läge att göra något åt detta innan du kör för mycket annars är det risk för haveri.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Jo, jag har väl förträngt det där litegran
Ahh det förklarar varför skavmärkerna finns kvar i mitten.
Jo det finns en djup skada på ett ställe, vilket jag tror har å göra med att något hårt har tagit sig innanför dom slutkörda avstrykarna & repat en fåra.
Frågan är finns det någon quickfix för att återskapa skavningens funktion?.
Etsa, kulhammra, borra eller slipa fram fåror/ håligheter från oljekanalerna?.
Känns som att det borde finnas en modernare metod än skavjärn för att åstadkomma samma funktion.?
Ahh det förklarar varför skavmärkerna finns kvar i mitten.
Jo det finns en djup skada på ett ställe, vilket jag tror har å göra med att något hårt har tagit sig innanför dom slutkörda avstrykarna & repat en fåra.
Frågan är finns det någon quickfix för att återskapa skavningens funktion?.
Etsa, kulhammra, borra eller slipa fram fåror/ håligheter från oljekanalerna?.
Känns som att det borde finnas en modernare metod än skavjärn för att åstadkomma samma funktion.?
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Kolla så att bordet inte är allt för krokigt.
Det brukar bli så med åren.
Det brukar bli så med åren.