Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Berätta om dina pågående projekt.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Inlägg av helipop »

Jag hann redan beställa en innan ditt svar. Från samma ställe, men med slaglängd 500mm och 2500N. Om det blir för mycket bärkraft så kan man tydligen pysa ut genom gängan på cylindersidan. Men med bordet och knät, samt mitt stora hilmaskruvstycke, så blir det nog lagom. Jag har svängbart bord på min fräs med. Så bordet är nog tyngre än standard. :)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Inlägg av H.O »

Tror du är "spot on" med 2500N. Jag satte två 1750N på min, det blev för mycket.
När jag kör bordet uppåt och det börjar röra på sig så "skjuter det iväg" så servo-loopen får hålla emot så man hör att den självsvänger lite. Undrar om mina går att justera...tror inte det.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Inlägg av helipop »

Jag monterade 2500N igår och jag känner att jag kunde gått upp lite till, så jag beställde en 3200N den kunde dock inte pysas ut för att få lägre bärkraft. Men det är en ökning med typ 70Kg och jag tror att det blir ganska bra. För det var ändå en del motstånd att veva upp med en hand. Men innan fick jag använda två händer och liksom gunga hela överkroppen för att få upp bordet manuellt. Det var horribelt. Ingen känsla alls när man skulle borra manuellt heller, all kraft gick till att resa knät, så man hade ingen kontakt med borrningen liksom. Men att veva ner bordet gick riktigt lätt nu med gasfjädern.

Jag börjar bli bra sugen på att cnc-konvertera oxå. Är det värt besväret och utgifterna på en abene? Den har ju rätt bra kapacitet kontra storlek tänker jag. På Z får man väl förlita sig på orginal teleskopskruv antar jag.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Inlägg av helipop »

H.O skrev: 18 november 2021, 06:56:40 Tror du är "spot on" med 2500N. Jag satte två 1750N på min, det blev för mycket.
När jag kör bordet uppåt och det börjar röra på sig så "skjuter det iväg" så servo-loopen får hålla emot så man hör att den självsvänger lite. Undrar om mina går att justera...tror inte det.
Vad har du för märke på dina gasfjädrar? Om det är aratron så finns det ett tunnt hål mitt igenom gängan på cylindersidan. Där kan du trä i en trubbig spik eller annat som passar och sen knacka med lätta slag med en hammare, då pyser det ut lite tryck per slag. Jag önskar att det även var så på min nya 3200N. Men annars kanske jag kan använda den på min gambin i framtiden. Där väger nog knät väl över ett ton.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Inlägg av säter »

Gambin, fina fräsmaskiner.
Har du någon bild?
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Inlägg av helipop »

Hur jag gjorde fäster för min ensamma gasfjäder. Jag gissar att en del av kraften går åt till att försöka hävstångsvrida knät och klämmer knät mellan laxstjärtarna. Men jag kommer ha mitt hilmastycke till höger på bordet sen, så tyngden kommer ändå bli mer mot fjädersidan. Hur eller hur så beställde jag en 3200 40-20 fjäder istället. Så jag kommer att få göra ett helt nytt fäste eftersom röret inte längre kommer att rymma den grövre cylindern. Och jag tror inte att de extra 70 kilona börkraft kommer att göra jättemycket skillnad, men jag hoppas att det blir lagom. Som det är nu så kan jag veva med en hand, men det är ju ingen fröjd. :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Inlägg av helipop »

säter skrev: 29 november 2021, 11:17:02 Gambin, fina fräsmaskiner.
Har du någon bild?
Synd att kapa tråden med gambin. Men eftersom du frågade. :) så såg den ut innan jag plockade ner den. Den är i massa delar nu. Jag ska måla och snygga upp den. Byta massa lager då knät läckt fram kylvätska i matningsväxellådan. Även trapetsskruvarna var helt slut i mitten. Nöstintill spetsiga gängor. Så det blir att byta, samt muttrarna. Annars är det en sjukt kompetent maskin. 1000mm slag på X. Bordet är typ 1500 x 320 tror jag. Härdat bord. Tror att även knäts glidytor ska vara härdade. Men gubben som haft den innan lär nog aldrig servat den. Jag vill minnas att den stått i torslanda från början. På volvo.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.

Inlägg av Averell »

En liten fundering, är det inte enklare att sätta dit en vanlig tryckluftscylinder med ställbart tryck? Då kan man ju ställa in precis. En sån lösning sitter på min Biesse
Skriv svar