Projekt borstlös trimmer *klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Projekt borstlös trimmer *klart*

Inlägg av MNorrgren »

Min gamla bensintrimmer valde att ge upp i somras. Frun tyckte heller inte om den pga lukten, pilla med bensin, olja osv. Förstår henne absolut... Så har en del saker kvar från rc... Hittade en 1600w borstlös motor, ett ESC i lämplig storlek och tankarna var igång. Hade således allt hemma för att bygga, nästan.

Fick beställa remskivor och rem, dock bra pris numera... men annars fanns allt hemma redan.

Fräste ut ett par plattor i aluminium, lite fästen osv. Lite pill att göra den så kompakt som möjligt och inte för tung, så fick lösa det med ett par kullager som spänner remmen. Tog själva klipphuvudet och stången från den gamla trimmern och kastar bensinmotorn. Ersätter den med min borstlösa motor istället.

Som ni vet har ju dessa motorer ett högt varvtal men behöver drevas ner för att få upp styrkan. Köpte en remsats som växlar ner 5 gånger. Skulle nog valt 4 gånger nu i efterhand men men, det får gå helt enkelt... De kommer bli stark i alla fall!

I skrivande stund är den inte klar, själva maskinen är klar och fungerar. Har dock ej varit ute och klippt än... Ska dock innan jag testar sätta fast perforerad plåt runt hela altet så inga fingrar eller så kan komma till skada! Det vore en katastrof att få in fingrarna där... Motor kommer hålla ett varvtal på ca 35000 rpm med en effekt på 1600w peak, så det hade blivit enorma skador där! Plåten kommer skruvas fast i de 10mm tjocka aluplåtarna så det sitter ordentligt. Längst upp får jag väl fästa med någon form av vinklar...

Det kommer drivas av ett 5000mAh 6s (22.2v) LiPo-batteri. 70c, 90c peak tror jag det är...

Nåväl, nog med text nu. Bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MNorrgren 5 mars 2019, 10:22:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Stiligt. Skönt att bli av med dessa ljudalstrare. Elbilar i all ära - men här har vi mycket avgaser, oljud och inandning att skona. :tumupp:

Länkar också till relevant artikel från mr money mustache även om en trimmer är svår att ersätta av muscle. :wink:
http://www.mrmoneymustache.com/2011/12/ ... ver-motor/
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av Zhorts »

Intressant projekt!

Får man verkligen ut 1.6 kW ur den lille motorn? Kontinuerligt? Det är imponerande...
Tål remmen och lagren den höga hastigheten? Det snurrar ju hiskeligt fort. Det gör det säkert - jag har väldigt dålig koll på mekanik. Ska bli spännande att se!

Det finns ju även en annan stor fördel med en eldriven trimmer. Man kan ha batteripacken på kropppen istället för i trimmern, vilket gör trimmern mer lätthanterlig och gör det möjligt att bära batteriernas vikt på ett bättre sätt.

Nu väntar vi väl då bara på att det ska börja växa ogräs ute?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Hur är viktförhållandet, jämfört bensinmotorn?

Kv på motorn, ~1500?

Zhorts, 1,6kW är toppeffekt, inte kontinuerligt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av Henry »

Kanske en tanke att sätta en liten fläkt eller dylikt på motorn, det är nu visserligen inte konstant max belastning på den men ev kanske ändå fast det återstår visserligen att se om det behövs.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av JimmyAndersson »

Citizendildo:
Riktigt kul idé! Ser fram emot fortsättningen. :)
Den perforerade plåten runt blir snyggt.


"Frun tyckte heller inte om den pga lukten, pilla med bensin, olja osv. Förstår henne absolut... "

Jag vet vad ni menar och jag håller helt klart med.
Inte för att det har någon betydelse nu, men det finns mijöbensin som nästan inte luktar alls.
Men ni slipper iofs tanka och spilla överhuvudtaget. :)
Och ljudet lär bli mer "wiiiiii" än "BÖÖÖÖÖÖÖÖP-ÖPPÖPPPÖÖÖÖÖ".
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra jobbat! Det finns alldeles för många grejor som ör i kategorin Temporäranvändning. Där batteridrift borde passa som hand i handske, och med batteri som handske skall mycket kunna ombyggas!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av MNorrgren »

Tack för alla fina kommentarer!! Det Uppskattas!!

Ja, jag tror faktiskt det är kontinuerlig effekt. Dock är den ju avsedd för flygplan så den har kraftig kylning hela tiden... Toppeffekt verkar vara runt 1750w... Motorn till trimmer är denna : https://hobbyking.com/en_us/turnigy-364 ... tore=en_us

Hade en motor till min rc-bil som hade en toppeffekt på 5500w... den var 42mm i diameter, 70mm lång... så de klarar enorma effekter!! Helt galet! 25v och 220A!!

Lager bör klara av det, de snurrar inte så fort. Det är mest motorn som går fort. Det som du säger, om remmen klarar av det ska bli intressant! Enligt tillverkaren ska den klara av det men det är mycket de säger också... hmm.. märker vi snart!

Får återkomma med en film för att se den i action.

Det som oroar mig lite är om jag har gjort drevningen för hög, alltså om jag har växlat ner den för mycket, det innebär ju att trådarna inte snurrar tillräckligt fort för att klippa. Också en sak som får visa sig. Inte värre än att ändra drevningen längre fram.

Har faktiskt satt på en liten liten hemmagjord fläkt, fräst i aluminium och fäst med loctite. Den blåser på rätt bra när motorn går på högvarv!

Vikten är ungefär 1kg mindre skulle jag tro, batteriet väger ju mer än 500gram, så det kommer till. Men det gör också en tank med bensin så... Klart lättare är den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av Glenn »

farbrorvattenmelon skrev:Stiligt. Skönt att bli av med dessa ljudalstrare. Elbilar i all ära - men här har vi mycket avgaser, oljud och inandning att skona. :tumupp:
Tror du denna kommer att bli ljudlös ? det tror inte jag, dels lär motor/transmission låta en del, mens en kommer myckat av ljudet när man kör trimmer från själva huvudet och klippningen.

Det är inte SÅ mycket högre ljudvolym på min bensinröjsåg än på min el-kantklippare trots att röjsågen säkert har minst fyra gånger effekten och kapaciteten.

..men att köra på alkylat är A och O när det gäller bensinröjsågar, och motorsågar.. avgaserna blir mycket mindre otrevliga då.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av Henry »

Ah nu ser jag ju fläkten.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt borstlös trimmer

Inlägg av MNorrgren »

Såå, nu är projektet klart. Ska bara vänta på att gräset växer och det torkar upp. Kunde inte hålla mig från en kortare provkörning ändå...

Kan meddela att den fungerar fint, klipper bra. Otroligt bra kraft och det märks inte att det är tjockt, tungt , blött gräs. Den bara tuggar sig genom, lika bra som bensinaren. Dock är det tyst, inga avgaser, inga tankningar, ingen sur svårstartad motor. Inte heller någon felställd förgasare som måste justeras! Fantastiskt!!!

Kort film :
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Projekt borstlös trimmer *klart*

Inlägg av Jonaz »

:tumupp:
Varvtalsreglering hade ju varit kung.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Projekt borstlös trimmer *klart*

Inlägg av Henry »

Verkade ju som den hade det med tanke på vridreglaget.

Den hade verkligen inga problem att tugga sig igenom. :tumupp:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Projekt borstlös trimmer *klart*

Inlägg av sodjan »

Fråga, vad var det för trimmer och modell innan "moddningen"?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt borstlös trimmer *klart*

Inlägg av MNorrgren »

Varvtalsrglering finns precis, som Henry säger. Jag använder en ”servo tester” för att styra esc. Ofta det man får göra när man använder esc utanför rc när sändare och mottagare inte finns. Eftersom jag trodde den skulle vara för långsam och ha för lågt varvtal drog jag på fullt.

Nä inga problem alls, jah blev rätt förvånad att den orkade så bra. Men de är otroligt starka dessa motorerna.

Vet tyvärr ej modell, Sodjan, mer än att det är en Stihl. Har kastat motorn redan, så kan ej kolla där. Den är inte helt ny... lite enklare billigare modell.
Dock är alla trimmrar uppbyggda på mer eller mindre samma sätt så du kan göra denna modifiering med vilken modell du vill. Om det var detta du tänkte på...
Skriv svar