TeleGuide - The reboot

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

TeleGuide - The reboot

Inlägg av matsadona »

Fick tag i en gammal fin fungerande TeleGuide terminal idag som jag inte kunde lämna åt sitt öde.
Så den stora frågan är nu vad man skall göra med denna, då det vore tråkigt att bara låta den vara en bordstelefon med kontaktlista? Vilket iofs är kul det också.

Men, fick lite inspiration från en annan tråd om Videotext/Teledata, och funderar på om inte det kan utvecklas lite...
Borde man inte kunna nyttja den som tunn klient/terminal mot tex en Raspberry Pi, som skickar vidare information. Vore kul att ha den som en dedikerad Hotmail terminal eller liknande :)

Finns det någon som gjort liknande grejer? Fransmännen har tydligen gjort en hel del hack med sina Minitel, men med Google translate blir det inte helt lätt att första vad de gör.

Kan man använda V24 porten och "trycka" in data? Finns det någon form av firmware/BIOS i dessa som kan hackas?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av YD1150 »

:) har en sån också.

CPU:n är en gammal hederlig 8032 (eller -31), programvaran finns i EPROM.
Ett 32kB SRAM 62256 eller ekv. med batteri backup som är ett separat kretskort instucken i en hållare.
Kortläsaren på fronten har en egen CPU (samma som ovan).

Grafiken genereras av en specialgjord krets från ITT med DRAM som minne. Hittade inga datablad på den.
Har man tid så går det säkert att lista ut hur det är gjord med adressering till de olika delarna.
Har läst ut koden men det är nog ett antal timmar jobb med att luska ut allt genom disassemblering.

Kunde ha den som en terminal och köra ut RS232.

Till tangentbordet var det nog en maskprogrammerad 8051, "tangentbordsdata" skickas via optokopplare till "huvud-CPU:n".

Synkpulserna till bildrörsdelen var inte vanliga TV-frekvenser utan något högre typ ~18kHz H-synk och 60Hz V-synk.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av MiaM »

Utan att veta så gissar jag att en väg är att leta reda på modemkretsen och tillhörande logik och helt enkelt föra in ett RS232-interface där, och låta teleguide'n tro att den "ringer upp" ett videotexmodem.

Fast snabbast uppdatering lär det väl bli om koden för 8032:an skrivs om. Det kan väl inte vara helt omöjligt att hacka befintlig kod eftersom den i standardutförande lär prata seriedata på en port mot modemkretsen och den andra serieporten lär ju gå till V24-porten (som väl är printerport eller nåt sånt?). Lobotomera bort allt utom initieringskod för V24-porten, modda koden som pratar med modemporten att prata med V24-porten, och lobotomera bort uppringningsfasen just vid videotexanvändning. Det går säkert åt några försök att få det riktigt bra för man lär väl vilja ha kvar uppringningsfunktionen för att ringa vanliga samtal antar jag.

Jag har bara sett nån enstaka Minitel-modd-video men fått intrycket att de helt enkelt bara använder monitorn och möjligtvis tangentbordet. Så kan man ju också göra, och det ger nog användningsmässigt överlägset bäst resultat (moderna grafikmöjligheter, modern snabbhet o.s.v.) men det är ju frågan om vad man vill göra och vad man ser som en utmaning eller inte.

OBS att sånahär burkar med skärm och grafik integrerade kan vara konstruerade utan skydd mot felaktiga signaler till skärmen. Om du ansluter något annat än teleguidens orginalgrafik till skärmen så se upp för fel signaler. Schema eller liknande vore bra, fast jag vet inte om det finns...
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av matsadona »

För att klargöra, det finns både en V24 port (9 pin) och en för printer (25 pin).

Ja, lite lurigt det där med skärmen. Hade det varit en vanlig 15kHz så hade jag även en idé om att riva ur all logik och sätta dit en Raspberry Pi. Förutsatt att det skulle gå att avkoda tangentbordet på något vettigt sätt.

Men allt detta är egentligen över min kunskap, och jag har heller ingen tid för det (för många andra projekt igång).
Så det kanske slutar med att det bara blir en telefon, och en del av mitt museúm.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av E Kafeman »

Gissar på att grafiken Hercules eller något näraliggande.
Hercules grafikstandard är textbaserad sv/v 720*350 med linjefrekvensen 18.432 kHz.
I Raspberryn är det hdmi_mode=19, 50 Hz
Tangentbordet är nog relativt enkelt att avkoda, skulle förvåna om det inte är IBM standard.
Många terminal-hack gjorda på franska versionen men denna är troligen svensk-tillverkad med annan hårdvara.
Har själv lite erfarenhet av datorer i museer och interaktivitet är ofta uppskattat.
Gjorde iordning en dator där besökaren kan spela upp korta snuttar av radio-program och där finns frågesport på saker som berör museet. Den som får 12 rätt på frågesporten belönas med att få köra textbaserade spelet "månlandaren". Som skärmsläckare körs slumpmässig information om föremål på museet samt information om att man får röra datorn.

Om interaktivitets-grejen är något, och om iden att hålla det tidsenligt låter bra så finns det en sak som jag skulle välja att lägga in på datorn och det datorspelet Stugan.
Med fungerande telefon!! I spelet var telefonen en väsentlig grej, men den var bara med som text i text-äventyret.
Tänk reaktionen på den som sitter försjunken vid bildskärmen, och telefonen plötsligt ringer. Det är förmodligen spelfiguren Thorvald som ringer och ger några barska besked (det kan t.ex. var några wav-filer). Allt borde rymmas lätt på en Rasberry, även ljudet går emulera på en pinne.
Källkoden till stugan finns här: http://microheaven.com/svenska/stuga.txt
Telefon-boten kan man utvecka. Som exempel är Lenny en halv-smart telefonbot som kan användas för att besvara oönskade telefonförsäljare.
Lenny kan bara 10 fraser men kommer rätt långt med det.
Kör själv med något liknande. :evil:
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av MiaM »

Det går ju rätt lätt att mäta frekvensen. Har man oscilloskop så är det riktigt lätt eftersom det går att ställa in så att de tål alla förekommande spänningar. Med en frekvensräknare eller liknande så behöver man ha bättre koll på vad för spänningar man mäter på. Eftersom det är korta pulser och andra "ovanliga" vågformer så kan man nog inte lita på att en multimeter avslöjar vad det faktiskt är för spänning.

(Förutom att oscilloskolet inte tål fokusspänningen och anodspänningen på bildröret, men de känner man igen på att det är speciella extra väl isolerade kabeltyper och även kontakterna är speciellt isolerade. Anodens kontakt ser ut som en sugpropp på bildröret - LÅT BLI - FARLIG, medan fokusspänningens kontakt är en extra isolerad del av kontakten baktill på bildröret. OBS - koppla aldrig bort jordanslutningarna som brukar sitta som en "ram" av naken tråd runt baksidan av bidröret utan att först ha kopplat bort anoden, därefter kontakten baktill på röret och sist jorden. Anoden kan hålla spänning bra länge efter att strömmen brutits, och bildröret fungerar som en kondensator uppladdad med flera kilovolt (en stor 28" färg-CRT kör t.ex. 27kV om jag inte minns fel, men dessa små svartvita har nog lite lägre spänning). Visserligen är kondensatorns värde rätt lågt, men jag kan lova att man kan få en bra smäll ändå...)

P.S. ett idiotsäkert sätt att mäta frekvensen på en tjockskärm är att helt enkelt hålla en spole en bit från skärmen och mäta på spolens utsignal. Med spolen vänd åt rätt håll så kan man få starkast signal på h-synk, med den vänd åt ett annat håll starkast signal på v-synk. Detta användes för att bygga piratdekoders på stenålderns analoga kabeltv-nät. Jag tror det var Televerkets nät som det faktiskt funkade att avkoda genom att bara ta upp h-synk-signalen med en spole, mata in den i en krets med ett par monovippor som ställde fördröjning innan puls skickas vidare samt pulsens längd, och en tredje trimpot som ställde styrkan på pulsen. Pulsen matades in på en krets som varierbart dämpade RF-signalen. Det gick alltså att köra denna piratdekoder även på en TV som bara hade antenningång. Dekodertypen funkade däremot inget vidare på Kabelvision men såhär i efterhand kan man väl konstatera att det borde ha gått att bygga en till uppsättning av spole och monovippor för att detektera v-synken och också låta den styra den variabla dämpningen...
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av qx5 »

matsadona, Kan du tänka dig att ladda upp EPROM:ets innehåll här på EF ..?

Finns det något blockschema? eller du kanske kan fota av kretskortet som en början iaf?

Har du tillgång till oscilloskop?
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av matsadona »

Nej, har tyvärr inget oscilloskop (ännu). Det har stått på önskelistan länge, men alltid prioriterats ned för köp där jag senare hade behövt den för att laga ;)

Har ju mekat en del med bildskärmar i arkadspel sista åren, så jag är medveten om farorna med detta. Tack iaf för varningen, det kan aldrig upprepas för ofta.

Har även för avsikt att köpa en eprom-brännare, just för att kunna laga ovan nämnda arkadspel i första hand (men är även sugen på att göra egna cartridge spel osv).
Finns det någon modell/typ som ni rekomenderar?
Men en sådan i min äga dumpar jag gärna ROM data. Eller så skickar jag ROM kretsen till någon som kan/vill dumpa den (förutsatt att den skickas tillbaka sedan.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av MiaM »

De flesta eprom-programmerare gör väl sitt jobb okej, men vissa är låsta till t.ex. ISA-kort och DOS-program (T.ex. Hi-Lo-systems programmerare som heter typ All-0x där X är en siffra), andra kan ha mängder av delar som kan gå sönder och i värsta fall till och med inbyggd hårddisk (T.ex. Data-I/O). Det kan också vara stor skillnad på vad för kretsar de klarar. De lyxigaste (t.ex. Data-I/O) klarar "det mesta" så länge antalet pinnar och spänningar är inom vad programmeraren klarar, d.v.s. de kan programmera mikrokontrollers och "konstiga" kretsar utöver vanliga eprom.

Läsa ur eprom inom ett visst storleksintervall går även att göra med bootromsockeln på ett nätverkskort, åtminstone så länge som innehållet inte råkar vara något som ett pc-bios ser som bootbar kod som kraschar datorn vid boot.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av Platis »

Intressant projekt det här! :tumupp:
Ska följas med intresse! :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av anders_bzn »

matsadona skrev:Nej, har tyvärr inget oscilloskop (ännu). Det har stått på önskelistan länge, men alltid prioriterats ned för köp där jag senare hade behövt den för att laga ;)

Har ju mekat en del med bildskärmar i arkadspel sista åren, så jag är medveten om farorna med detta. Tack iaf för varningen, det kan aldrig upprepas för ofta.

Har även för avsikt att köpa en eprom-brännare, just för att kunna laga ovan nämnda arkadspel i första hand (men är även sugen på att göra egna cartridge spel osv).
Finns det någon modell/typ som ni rekomenderar?
Men en sådan i min äga dumpar jag gärna ROM data. Eller så skickar jag ROM kretsen till någon som kan/vill dumpa den (förutsatt att den skickas tillbaka sedan.
Skicka över kretsen så dumpar jag den. Jag skickar självklart tillbaks den.

Jag gillar ju sådana här projekt, så jag hjälper gärna till när jag kan!
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av olalofberg »

Det har stått en likadan på secondhand här i flera år. Har inte haft anledning att köpa. Finns nåt retrovärde?
Går det att använda som telefon rakt av?
Jag har oscilloskop och eprom-läsare.
Det kan högst röra sig om nån 50-lapp här, tror dom vill bli av med den.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av MiaM »

Den går att använda som telefon rakt av. Vad jag minns så är en nackdel att den inte slår av CRT-skärmen från mjukvara (eller ö.h.t. så länge strömmen är ansluten ö.h.t.).
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av matsadona »

Vore ju lite kul att kunna hacka koden och lägga in någon strömsparsfunktion/skärmsläckare.

Har sedan sist skaffat en eprombrännare, så jag skall försöka dumpa koden någon dag. Har bara inte haft tid ännu.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TeleGuide - The reboot

Inlägg av Glenn »

på mitt förra jobb hade dom en teleguide som telefon för att telefonboken var så bra :) ..dom hade alltså hela kundregistret i den tror jag.
Skriv svar