Enkelt brandlarm till fritidshus

Berätta om dina pågående projekt.
/Maiden/
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 oktober 2007, 21:35:05
Ort: Vassmolösa

Enkelt brandlarm till fritidshus

Inlägg av /Maiden/ »

Hej, detta har säkert tagits upp i andra trådar, men kunde inte hitta ngt vettigt när jag sökte.

Är på jakt efter något enklare brandlarm till fritidshuset och tänker mig följande:
* Trådlöst system som sammankopplar minst 5 branddetektorer
* Trådlös utomhussirén så grannarna kan höra om det brinner när ingen är i stugan

Har snudd på googlat ihjäl mig så är tacksam för hjälp:) Allt jag hittar är kompletta larmpaket med inbrott och centralenhet, men inget sådant är aktuellt i nuläget, är bara intresserad av brandlarm och utomhussirén

Kanske har någon lyckats modifiera en trådlös branddetektor för att kunna driva t ex ett relä som kopplas till en sirén?
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Enkelt brandlarm till fritidshus

Inlägg av elshorto »

Om utomhussirén är problemet så skulle man kunna sätta en brandvarnare ute. Skydda den mot väder och vind och inaktiverar branddetektorn i den.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Enkelt brandlarm till fritidshus

Inlägg av hsd »

Det finns ju flera brandvarnare som sammankopplas trådlöst, jag köpte från jula 8 st och när de är igång inomhus ringer grannen -frågar om det brinner
/Maiden/
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 oktober 2007, 21:35:05
Ort: Vassmolösa

Re: Enkelt brandlarm till fritidshus

Inlägg av /Maiden/ »

Jo det skulle ju kunna vara en lösning, om man kort å gott hänger en klase brandvarnare vid t ex ett ventilationsgaller på vinden så att de hörs utåt
/Maiden/
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 oktober 2007, 21:35:05
Ort: Vassmolösa

Re: Enkelt brandlarm till fritidshus

Inlägg av /Maiden/ »

Är så synd att alla enkla "hemmalösningar" som man kunde köpa förut verkar ha försvunnit från marknaden :(
/Maiden/
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 oktober 2007, 21:35:05
Ort: Vassmolösa

Re: Enkelt brandlarm till fritidshus

Inlägg av /Maiden/ »

Tack så mycket! Precis ett sådant system jag var på jakt efter :)
Skriv svar