Miniprojekt: fläktstyrning till TV-bänken

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Miniprojekt: fläktstyrning till TV-bänken

Inlägg av Zyxel615 »

Hej Forumet! Länge sedan senaste inlägget, det har varit lite tunt på projektfronten en längre tid. Men nu är ett miniprojekt på gång i alla fall!

Detta projekt har kommit till då jag har en TV-bänk med bland annat förstärkare och en laptop som används som mediaspelare. Eftersom dessa är helt inbyggda behövs någon form av kylning, och idén om att temperaturstyra en 120 mm datorfläkt föddes. Målsättningarna med projektet är som följer:
  • PI-reglering av temperaturen i TV-bänken till en förinställd maxtemperatur
  • Temperaturmätning med DS18B20
  • PWM-utgång för styrning av datorfläkt
  • Spänningsmatning via USB
  • Möjlighet att ställa in PI-parametrarna via display och knappgränssnitt
  • Loggning av temperatur och parametrar via USB
En fungerande prototyp byggdes runt en Arduino Micro med en LCD. Denna används i daglig drift, och tillsammans med en fläkt (Noctua NF-F12 5V PWM) håller den 29 grader i TV-bänken.
Prototype.JPG
Men det måste ju göras ett riktigt kretskort också! Det blev en konstruktion runt en AVR Atmega 32U4, liknande som Arduino Nano, men för att passa in i en befintlig kapsling gick det inte riktigt att använda en Arduino som modul. Sen var det en fin anledning till att göra ett komplett schema och layout också! Det blir ett tvålagerskort, men jag känner mig väldigt ringrostig på kretskortslayouting.. Tanken har varit att minimera ledningsdragningen på bottenlagret och försöka hålla det till ett så intakt jordplan som möjligt. Tänker jag rätt? :humm: Sen kändes det svårt att få till en vettig dragning av VCC-nätet. Hur brukar ni tänka där, bara försöka minimera längden eller ska man satsa på en stjärntopologi eller liknande? Nu spelar det kanske ingen större roll för detta lilla projekt, men det är lika att försöka lära sig hur man gör "på riktigt"..

Nästa steg blir att kolla igenom allt igen, såväl kretsschema som layout och se vad som behöver korrigeras. Jag är tacksam för spontana synpunkter på kretsschema och layout, det var som sagt ett bra tag sedan sist jag höll på med detta! Men känns riktigt kul att komma igång med ett projekt igen, ska fortsätta uppdatera tråden allteftersom detta fortskrider!
Top.png
Bottom.png
Schematic.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Miniprojekt: fläktstyrning till TV-bänken

Inlägg av ToPNoTCH »

Sätt ett jordplan på ovansidan med.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Re: Miniprojekt: fläktstyrning till TV-bänken

Inlägg av Zyxel615 »

Tack för synpunkten, ska prova hur det blir! Och då tänker jag mig att man stitchar ihop med vior mellan övre och undre lagret? Det blir ju svårt att få ett kontinuerligt lager på samma sätt.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Miniprojekt: fläktstyrning till TV-bänken

Inlägg av Zhorts »

Med AVR-processorer så behöver man inte bry sig så mycket. De fungerar i min erfarenhet fint i väldigt tuffa förhållanden. En kollega hade "glömt" montera samtliga kondensatorer på ett kort, och enda anledningen att han upptäckte det var att debounce på tryckknapparna med långa ledare var knepigt i mjukvara...

Det är som du säger lite svårt att få till en bra struktur på matningsspänningen - det är en av de stora nackdelarna med ett tvålagerskort (jämför med flera lager). Idag är det sällan en stor ekonomisk förlust att gå upp till fyra lager, samtidigt som man ju då får kapacitansen mellan spännings- och jordplan. Det blir dessutom lätt att routa och ofta mindre kortyta, så totalt tjänar man "pengar" på små serier (om tid = pengar, vilket ju inte är riktigt sant i hobbyprojekt).

Tycker ditt kort ser helt OK ut. Det enda jag har att peta på (och då är jag petig!) är att man alltid vill minimera öppningarna i jordplanet. Om du skjuter den horisontella ledaren under processorn uppåt så går jorden runt snyggt. Man kan även separera de två viorna som ligger kant i kant för att få imellan jord där. Det kommer inte ha någon som helst praktisk betydelse för dig.
Vill man vara äventyrlig kan man byta R9 till en större storlek och routa matningsspänningen mellan benen på den, och slippa två vior där...
Sen har du ett par 90° hörn (och några ännu skarpare) som enligt vissa är absolut totalförbjudet, och som vissa inte har något problem alls med. Det är en annan diskussion... Det finns en liten tillverkningsrisk i detta, att för mycket koppar försvinner i vinkeln. Samtidigt är det en mestadels historisk risk, som "bra" tillverkare kan hantera.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Re: Miniprojekt: fläktstyrning till TV-bänken

Inlägg av Zyxel615 »

Tack, alltid trevligt med återkopplingen man får på forumet :tumupp:

Det låter ju bra att AVR-processorerna inte är så känsliga :) Bra tips på förbättringar, det borde gå ganska lätt att införa dem. Jag ska testa och se om jag får till det!
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Re: Miniprojekt: fläktstyrning till TV-bänken

Inlägg av Zyxel615 »

Det har blivit lite dåligt med uppdateringar, men projektet har pågått under tiden! I dagsläget är kontrollern i "skarp prototypdrift" eller vad man ska säga. Så här ser kortet ut bestyckat med komponenter samt monterat i TV-bänken:
2019-08-15 12.59.30.jpg
2019-08-27 20.00.51.jpg
Några mindre missar visade sig finnas i schemat, framför allt saknades ett pullup-motstånd på datalinjen till 1-wirebussen. PCB-layouten fick också lite revisioner i samma veva. Pinouten till LCDn lyckades jag nog spegelvända, och dessutom bytte jag display, vilket innebar att anslutningen av flatkabeln fick bli lite improviserad :roll: Från början var tanken att ha tempgivaren på kretskortet, men det visade sig ge lite väl lång tidskonstant för temperaturregleringen. Den har därför fått flytta ut, hittade en liten kontakt som kunde monteras i samma raster som en TO-92-kapsel. Men det vore kanske på sin plats med någon typ av ESD-skydd på datalinjen i och med detta...
2019-08-15 13.11.57.jpg
PI-regleringen fungerar som den ska och håller temperaturen stabilt. Jag har kodat in ett enkelt menysystem så att inställd temperatur och PI-parametrarna samt lite övriga inställningar kan justeras, det går även se uppmätt temperatur. Allt detta kan även göras via USB genom en terminal, där också loggningsresultat skickas ut vilket jag använt för att trimma in parametrarna. Inställningarna lagras i EEPROM-minne för att finnas kvar även efter reset. Det finns planer på någon typ av visualiseringsskript för detta, men så långt har jag inte kommit :) För övrigt återstår att slipa lite på menygränssnitt och programvaran, samt kanske montera i en mer ändamålsenlig kapsling där man faktiskt kan se displayen när den är monterad i TV-bänken.

Schema och PCB-layout:
fancontrol schematic.png
fancontrol top.png
fancontrol bottom.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar