Glattnos Velomobil - El-assist
Re: Glattnos Velomobil - Belysning?
Jag såg en film med en smart lösning som kan appliceras på blinkers och liknande. När man laminerar karossen så laminerar man med glasfiber på små områden där man vill ha lampor, sen sätter man lamporna på insidan och låter det lysa igenom. Glasfiber och epoxi blir genomskinligt
Men jag tänkte att det då skulle vara smidigt att ha någon bra LED-list som är anpassad för att klistra på nått som det ska lysa igenom, den behöver i princip ha klistret på diodsidan istället för baksidan. Helst i olika färger eller RGB och gärna för utomhusbruk.
Är det nån som sett någon sådan LED-list någonstans eller kommer på hur man ska googla för att hitta det?
Men jag tänkte att det då skulle vara smidigt att ha någon bra LED-list som är anpassad för att klistra på nått som det ska lysa igenom, den behöver i princip ha klistret på diodsidan istället för baksidan. Helst i olika färger eller RGB och gärna för utomhusbruk.
Är det nån som sett någon sådan LED-list någonstans eller kommer på hur man ska googla för att hitta det?
Re: Glattnos Velomobil - Belysning?
Bygga blir det definitivt, har snart ritat klart och kommer börja bygga. Dyker det upp någon lämplig till salu så är det möjligt att jag slår till för att inte behöva vara så ivrig(och riskera att slarva) med bygget
Vi var i Holland för två veckor sen och testkörde velomobiler så jag fick en bra bild av hur dom är byggda och hur dom känns att köra. Vi körde Quest, Quattrovelo(Velomobile.nl) och DF(Intercitybike) samt var in på Flevobike och tittade lite på Orca, men dom sa att dom hade slutat ta beställningar eftersom dom skulle sluta tillverka dessa så provkörning blev inte aktuellt, men jag är inte seriöst intresserad av just Orca heller
Dronten är verkligen värt ett besök för den som är intresserad av recumbent-cyklar och velomobiler. Vi hyrde en recumbent-bike och en recumbent-trike och cyklade omkring till de olika velomobil-försäljarna, man kan nog testköra nästan alla velomobilmodeller i Dronten, med några undantag
Vi var i Holland för två veckor sen och testkörde velomobiler så jag fick en bra bild av hur dom är byggda och hur dom känns att köra. Vi körde Quest, Quattrovelo(Velomobile.nl) och DF(Intercitybike) samt var in på Flevobike och tittade lite på Orca, men dom sa att dom hade slutat ta beställningar eftersom dom skulle sluta tillverka dessa så provkörning blev inte aktuellt, men jag är inte seriöst intresserad av just Orca heller
Dronten är verkligen värt ett besök för den som är intresserad av recumbent-cyklar och velomobiler. Vi hyrde en recumbent-bike och en recumbent-trike och cyklade omkring till de olika velomobil-försäljarna, man kan nog testköra nästan alla velomobilmodeller i Dronten, med några undantag
Re: Glattnos Velomobil - Belysning?
Aha, ja det var egentligen inte tänkt som en länk utan företaget/märket heter Velomobile.nl men tackar för att du fixade en korrekt länk
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Glattnos Velomobil - Belysning?
Jag var dum nog att söka på recumbent-trike !Tryckte på Bilder, så såg jag något intressant ekipage och kom till en ren porrsajt!
Vart tar vi vägen? Är alla ute och cyklar!
Vart tar vi vägen? Är alla ute och cyklar!
Re: Glattnos Velomobil - Belysning?
Gurkor du vet ju nunnan som knäböjde i gurklandet och alltid var så glad. Men nu är det me too!
Finns massor av två och trehjuliga sök på recumbent trike
Ice är fina grejer från england.
Hp velomobil? Tysk tillverkning
https://www.google.com/search?rlz=1C9BK ... 4&bih=1081
Finns massor av två och trehjuliga sök på recumbent trike
Ice är fina grejer från england.
Hp velomobil? Tysk tillverkning
https://www.google.com/search?rlz=1C9BK ... 4&bih=1081
Re: Glattnos Velomobil -
Ang. tillverkning av karossen så kommer jag med 95% säkerhet att bygga i kolfiber-laminat.
Det bästa rent strukturellt är nog kolfiber men det är inte det mest optimalt på många andra sätt. Det finns en engelsk velomobiltillverkare som kör med en typ av täckt träram: https://www.mosquito-velomobiles.com/concept.htm Han har även styrning bak, vilket är ganska intressant.
Det bästa rent strukturellt är nog kolfiber men det är inte det mest optimalt på många andra sätt. Det finns en engelsk velomobiltillverkare som kör med en typ av täckt träram: https://www.mosquito-velomobiles.com/concept.htm Han har även styrning bak, vilket är ganska intressant.
Re: Glattnos Velomobil -
Ja du ser mitt föregående inlägg, det är en velomobil som nästan bygger på den principen. Det är lätt och miljövänligt men tidskrävande att bygga om man vill ha lite speciell form på det
Re: Glattnos Velomobil -
Duk används fortfarande. Min Steen Skybolt är dukklädd, både vingar, vars balkar och spryglar är av trä, och kropp, som är en stålrörskonstruktion. Endast cowlingen och runt den främre sittbrunnen har plåt.säter skrev:På flygplan körde man med trä och duk.
Det kanske är det bästa?
Oslagbart viktmässigt, dessutom, för ändamålet tåligt.
/LeCanard
Re: Glattnos Velomobil -
Velorex verkar ha någon form av duk som karossbeklädnad.
Jag vet inte exakt hur det är gjort.
Jag vet inte exakt hur det är gjort.
Glattnos Velomobil -
Glattnos detta baklyse skall du använda på velomobilen.
Det är en inbyggd radar som varnar dig på en liten display att bil kommer farande och led i lyset flashar som varning.
Har det själv köpte billigt på outlet. Fungerar klockrent. Ca 5 tim mellan laddningarna.
Det är en inbyggd radar som varnar dig på en liten display att bil kommer farande och led i lyset flashar som varning.
Har det själv köpte billigt på outlet. Fungerar klockrent. Ca 5 tim mellan laddningarna.
Re: Glattnos Velomobil -
Nja, jag vill hålla nere antal saker som är anpassade att laddas, så mycket som möjligt(helst allt) ska drivas från ett litet batteripack. Radar är nog bra men jag måste prioritera bra lysen, backspeglar, blinkers mm först
Re: Glattnos Velomobil -
Aha, jag tänkte att backspeglar var "förbjudet" på velomobiler av hänsyn till luftmotståndet. Får bli en backkamera