Sida 6 av 14

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 2 mars 2019, 16:07:59
av Glattnos
Tänkte ev. ha elastomer till fjädringen.
Nån som vet var man får tag på hålad rundstav av polyuretan? https://www.uw-elast.se/produkter/stand ... polyuretan
Jag har mailat dom och frågat men inte fått nått svar så jag lär behöva ringa(och slösa med både eras och min egen tid i onödan).
Men finns det nån som vet om en webshop eller liknande där man kan köpa en bit för att testa lite?

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 2 mars 2019, 17:30:34
av Lennart Aspenryd
När jag cyklar hem från badet, 10 Km har jag någon Km med industrispår jäms med, har ofta funderat om man på ett enkelt sätt kunde ha ett kit för att utnyttja nedlagda järnvägssträckor. Idag hittade jag sökordet Rail Bikes.
Njut.
Kapa den ena på mitten så har vi TS skapelse, plasta in den och kör.

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 2 mars 2019, 19:32:02
av Glattnos
Kapa en sån verkar lite primitivt tycker jag :)
Jag ämnar ha väldigt lite metall i konstruktionen, så mycket som möjligt ska vara komposit. Det blir lite aluminium som det ser ut och lite rostfritt på vissa ställen.

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 2 mars 2019, 23:06:20
av Glattnos
Nu är hjulen beställda, det blev 20" hjul med trum-bromsar härifrån: https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgoshop/en/home/ Jag behöver hjulen för att kunna rita färdigt framvagnen så det var lika bra att beställa :)

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 8 mars 2019, 09:31:17
av Glattnos
Okej, som det ser ut nu så blir det en mellan-axel. Det blir vanliga cykeldelar som vev-parti, växlar, kedja och drev-kassett. Drevkasseten ska jag fästa på en axel(jag tänkte ha 20mm röraxel), det ska ju då inte vara frihjul på drevkassetten som det normalt är utan jag måste göra någon typ av stum "spline"-adapter där drev-kassetten kan monteras. Jag tror att så långt så finns det inga konstigheter.
På axeln ska det även monteras nått som överför kraften till bakhjulet. Jag är ju väldigt inne på att ha en rem av nått slag och då känns en kilrem som ett vettigt alternativ eftersom den kommer vara så lång att den troligtvis kommer slå i på olika ställen om man råkar köra över ojämnheter i vägen. Det kan ju hända att en tand-rem är möjlig också men det verkar vara lite ovanligare i dom längderna och lite dyrare.
Är det nån som har någon bra info för verkningsgrader och töjning under belastning för olika remmar?
Det blir ju att det snurrar förhållandevis långsamt(maximalt 4-5 m/s) och kommer överföra en kraft på kanske maximalt 350-400W men oftast 100-200W. Omkretsen på remmen blir ca 3400mm.
Man kan ha kedja också men det blir lite skramligare och smutsigare.

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 9 mars 2019, 23:40:02
av baron3d

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 21 mars 2019, 22:07:52
av Glattnos
Jag håller på att rita framvagnen nu.
De flesta velomobiler verkar ha lite negativ camber(framhjulen lutar inåt upptill) och vissa har ganska mycket negativ camber. Vad kan anledningen vara till att inte ha 0 grader camber på en velomobil? Borde inte 0 grader rulla lättast när man åker rakt fram? Är det för att få en "förspänning" i framvagnen för att inte glapp ska bli lika märkbart?

Hjulvinklarna går nästan att läsa sig till men det skiljer ganska mycket på vad som uppges för olika modeller.
Som jag har nu så har jag:
Camber -2 grader (funderar på att ändra till -1 eller 0)
Caster 7 grader (läser att 4-6 grader är vanligt för velomobiler och 12 grader för "vanlig trike")
Trail 40 mm(vridpunkten framför kontaktpunkten) (läser att 40-50mm är vanligt för vanlig trike, funderar på att ta ner det till typ 25-30mm då velomobilen är lite snabbare än en vanlig trike)
Centerpoint-styrning 5 mm utanför hjulets centrumlinje(borde kanske vara lite mer men jag vet inte)

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 21 mars 2019, 23:07:50
av danei
En negativ camber medför ett smalare fordon i toppen med samma stödyta. Men framför allt tror jag att det handlar om att minska sidobelastningen på hjulen. Vid sväng är det främst det yttre hjulet som belastas, om det då lutar innåt blir kraften mer i hjulets plan.

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 21 mars 2019, 23:25:16
av Glattnos
Ja precis, men castern gör ju att hjulen ändå lutar inåt när man svänger så det är bara rakt fram som cambern gör någon större skillnad, om man inte kör på skrå förstås :humm: Hur som helst kanske jag bör lägga en eller två grader negativ camber för att vara på den säkra sidan(eftersom de flesta verkar ha det).

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 22 mars 2019, 06:58:38
av danei
Vid lite högre fart påverkas knappt hjulens lutning av att du svänger.

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 22 mars 2019, 17:57:56
av Glattnos
Det är nog sant :) Jag har läst nu att med 0 caster så slits hjulen på utsidorna och med någon grad negativ camber så slits dom på mitten. Så lite camber ska jag nog ha :)

Re: Velomobil - cykelbil

Postat: 17 april 2019, 10:56:58
av Glattnos
Då har frågan kommit till vilken belysning man ska ha på Velomobilen. Den ska ju ha framljus, bakljus och blinkers. Bakljus finns det ganska fina LED för MC och blinkers tänkte jag att man skulle kunna sätta orangea LED-stips.
Men framljus är jag inte helt klar på, den måste ju i princip ha hel/halv-ljus. Vissa Velomobiler verkar ha höjd-justering på lampan också. Somliga tycks ha två lampor, varav en är släckt på halvljus. Placeringen verkar vissa inte vara nöjd med om lampan/lamporna sitter för lågt.

Anledningen att jag funderar på detta i nuläget är att det underlättar att designa karossen om man vet vilka lampor man ska ha och var dom ska sitta, det går även att förbereda lite fästpunkter och integrera lite lösningar om man i ett tidigt skede bestämt vad som ska användas.

Någon som har förlag på just framljus?
Kraven är:
Helst inte större än 50mm
Möjlighet till hel/halvljus på något sätt
Halvljus som inte bländar mötande men som ändå lyser okej
Helljus som lyser bra och ganska långt
Drift från 12V elsystem(inga integrerade batterier)
Ska vara godkända för ändamålet(användning på cykel i trafik)

Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Postat: 17 april 2019, 21:51:38
av Glattnos
Hittade dessa: https://transalpled.se/butik/led-extral ... otorcykel/
Men dom kanske är lite väl stora och tunga. Men nått ditåt kanske är lämpligt. Men jag antar att dom inte är okej som halvljus :humm:

Hittade lite intressant info här: https://www.cyklistbloggen.se/regler-fo ... pa-cykeln/ särskilt i kommentarerna längst ner där användaren "Uffe" har kommenterat. Han beskriver att han har en liggcykel med två framhjul och har märkt en stor skillnad i hur mötande beter sig sedan han skaffade två framljus(en vid vardera framhjul). Han menar att han blir uppfattad som ett fordon numera så att mötande i mycket större utsträckning bländar av.
Detta var en mycket god tanke så jag bör nog prioritera för att ha två lampor en bit isär :)

Edit: Kollade smart nog upp vad andra Velomobiler har som standard och dom verkar ha en eller två av dessa: https://www.bikester.se/busch-mueller-i ... 95483.html
Men vad innebär "Energiförsörjning: Strömkälla Dynamo"? Kan man ändå koppla den direkt till ett batteri eller måste man "simulera" en dynamo för att det ska fungera?

Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Postat: 20 april 2019, 15:27:43
av l2t
Denna ska jag köra med på min andra elcykel i alla fall. B + M LUMOTEC IQ-X E 150 LUX E-BIKE HEADLIGHT
Uppfyller inte alla dina krav men en del.

Re: Glattnos Velomobil - Belysning?

Postat: 21 april 2019, 10:21:19
av Glattnos
Det var en kraftig lampa. Det kan nog vara ett alternativ, något dyr kanske.
Men nått som jag tänkte på var att det verkar finnas en del bra lampor med ungefär samma form så om jag siktar på att ha ett runt hål med plats bakom för en sådan lampa så bör jag kunna få dit en bra senare.
De flesta velomobiler tycks ha rundt hål för ca 50mm lampa.