Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Vi tänker nog olika gällande lutning. Du säger att man inte svänger genom att luta och det är rätt i sig. Det jag menar är att man kan bygga en styrgeometri som bygger på lutning av ett eller flera hjul. Ett hjul som rullar mot vägbanan lutandes kommer införa en svängande kraft, till viss del för att anläggningsytan emot vägen har olika diameter på insidan och utsidan när hjulet lutar.
Jag säger inte att jag har någon galant lösning, bara spånar på olika alternativ. Att bygga delta istället för tadpod gör att man ev. kan få en mindre sektions-area. Lite styrning på bakhjulen i kombination med lutning av framhjulet skulle kunna ge en form av ”midjestyrning” som man kan avväga med geometrin till kanske 70/30 fram/bak. Eller eventuellt skulle styrningen bak kunna vara noll tills man svänger riktigt mycket för att då träda in och minska svängradien i låga farter.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Hittade en video som visar ganska exakt det som jag funderat på nu på senare tid.

Den konstruktionen kan nog i princip inte ha broms bak för att ojämn verkan kommer svänga. Det finns flera problem med det, men det finns även en del fördelar. Men jag funderar vidare, eventuellt blir det en vanlig och mer beprövad design men det är alltid intressant att fundera på alternativ innan man drar igång ett projekt :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

Bygg inte en sådan utan att ha sett någon som cyklas.

Att ha styrningen bak medför en förstärkande effekt av styrutslag vilket leder till ökad instabilitet. Hur mycket men vill luta med ett styrutslag är kraftigt kopplat till hastigheten. Att ha det hårt kopplat kommer inte att funka bra.

En lutande trike tror jag måste ha antingen aktiv lutning, vilket inte är realistiskt på en cykel, eller en frisvängande mekanism som medför att det funkar som på en tvåhjulig cykel. Den kan naturligtvis vara låsbar vid låga farter.

Edit: stavning
Senast redigerad av danei 20 februari 2019, 09:55:17, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag bygger inte förrän jag är säker på att jag hittat en bra konstruktion :)

Hittade en annan variant som bygger på precis den principen att väga av lutning och svängning i en geometri. Det går att göra med en ledpunkt men att göra med två stag ger förstås lite kraftigare och kompaktare konstruktion.



Det ser ut att funka rätt bra och jag tror att det lilla fladdret man ser ibland snarare beror på att han har ganska komplicerad styrning med vajrar och grejer, snarare än att geometrin är instabil.
Dock finns det problem även här, tyngdpunkten flyttas utåt i kurvorna, vilket kräver relativt stor spårvidd och det blir svårt att gömma hjulen inne i karossen. Det ger förstås mycket luftmotstånd jämfört med en mer konventionell velomobil med två hjul fram.
Dock blir drivlinan och vändradien relativt bra. Bromsning kan ske på alla hjul.
Men det tål att tänkas mer på :humm:

Edit: Fixade videorna
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Efter en del CAD:ande och testande så är det svårt att få in två hjul bak innanför karossen och samtidigt hålla sektionsarean över längden på vettig nivå. Dock om man bygger en trike utan aerodynamisk kaross så verkar två hjul bak och drift fram riktigt nice. Jag kände mig väldigt positiv ända tills jag började skissa karossen runtom, det är då man stöter på problem.
För luftmotståndet så är bakdelen viktigast, att den inte är för "brant" någonstans eftersom det kan göra att luftströmmen släpper och skapar turbulens. Det är förmodligen anledningen till att de flesta velomobiler ser ut som dom gör med två hjul fram.
En variant skulle vara att låta bakhjulen vara en bit ut och sen göra kåpor över hjulen, likt vissa flygplan eller Velotilts bakhjul. Det skulle göra att man i princip kan optimera karossen aerodynamiskt men får då även betala med att ha två extra "kroppar" och en axel som skapar luftmotstånd.
Jag tror betydligt mer på att kombinera styrning/lutning i en geometri än att göra som på Velotilt och ha separat styrning och tilt, det komplicerar och blir tyngre och gör inte så stor nytta på de flesta Svenska vägar.

Edit: Intressant att oavsett vilken konstellation man kommer på så när man söker ett tag så hittar man nån som gjort det redan :D
http://www.adventuresofgreg.com/RocketMain.html
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av rvl »

Hur skulle det vara med en tvåhjulig konstruktion, med stödhjul som fälls ut vid låg fart?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag har tittat lite på tvåhjuliga alternativ och problemet verkar vara sidvind och uppförsbackar. Dom är känsliga för sidvind på ett sätt som gör dom farliga t.ex. vid möten eller omkörningar på vägen. Dom går inte att krypköra så bra med så vid uppförsbackar eller vid korsningar och trafikljus blir det svårt och vingligt. Det verkar vara anledningarna till att dom i princip enbart används vid rekord-försök och tävling.
Att fälla ut stödhjul funkar ju i låga farter men inte så bra i sidvind och vid möten med bilar. Så jag har skippat vidare funderingar på tvåhjuling :humm: Dom är dock oslagbar i effektivitet som det verkar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Det skulle bli något liknande detta, med möjlighet att sätta dit hjulkåpor över hjulen för lägre luftmotstånd. Fördelen emot en tadpole velomobil(två hjul fram) är att största sektionsarean går att göra ganska mycket mindre vilket minskar volymen luft som måste pressas undan. Sen tycker jag att driften på framhjulet är stor fördel också med kort kedja och lätt åtkomlig drivlina.
På mosquito trike(i Youtube-filmerna i tidigare inlägg) har han 16" hjul med täckta sidor bak vilket ger mindre luftmotstånd så det är ju eventuellt ett alternativ man har oavsett hjulkåpor eller inte.

Frågan är om den mindre sektionsarean väger upp tillräckligt för de yttre hjulen :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

En nackdel är stabiliteten vid hård inbromsning om det är ett problem i praktiken vet jag inte.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Bra synpunkt :) Helt rätt så tappar den stabilitet när man bromsar hårt med frambromsen eftersom den bara har ett framhjul. Om man bromsar hårt i en sväng så kan den tippa upp på två hjul. Vid bromsning rakt fram är det nog inte ett problem men värt att tänka på. Man bör kunna bromsa bak utan risk för att tippa upp men då finns risk för låsning och sladd istället.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag har i princip bestämt mig(90% säker) för att ha två hjul fram. En annan nackdel med att ha utstickande hjul bak är ju att man måste hålla koll på hur långt ut hjulen är det kan ju påverka hur snabbt man törs åka på lite trängre ställen som cykelbanor och liknande.
Quest är ju i princip standard-velomobilen sedan många år tillbaka och man ser i denna film att han kan köra ganska tajt på många ställen eftersom framänden som han ser är det bredaste så om det går fritt där så går resten fritt.
Med utstickande hjul bak så kommer man behöva ha mer marginal och en eventuell missbedömning kan resultera i ett tvärstopp/förlorad bakaxel istället för repad kaross.

Så nu gäller det att få till en bra geometri med så liten vändradie som möjligt. De flesta verkar tycka att Quests 11 m vänd-diameter är väl stort så att man i vissa fall måste göra 3-punktssväng(svänga, backa, svänga) och på ett forum läste jag att några som har Strada med 8 m vänd-diameter tycker att det funkar bra. Polska Cab Bike Hawk har 5,5 m vänd-diameter, vilket skulle vara väldigt trevligt, men den är inte i närheten av vare sig Quest eller Strada när det kommer till prestanda.
Avvägningen är ju först om man vill ha öppna eller stängda hjulhus. Öppna hjulhus gör att hela karossen kan vara smalare med samma vändradie(alternativt ha mindre vändradie vid samma bredd) eftersom hjulen då tillåts gå utanför karossen när man svänger mycket. Nackdelen med öppna hjulhus är förstås att det stör luftströmmen över karossen.
Eftersom det finns många olika velomobiler av båda typerna(öppna/stängda hjulhus) så utgår jag ifrån att det inte finns någon lösning som är bäst utan att det beror på vad man föredrar. Lite snabbare med sämre vändradie eller lite långsammare med bättre vändradie. Sen finns ju aspekten att öppna hjulhus tillåter att karossen är smalare vilket leder till mindre sektionsarea, så den behöver inte pressa undan lika stor volym luft vilket kompenserar lite för den störda luftströmmen.

Jag lutar åt öppna hjulhus men tycker att det är lite synd att jag då inte får strömlinjeform över hela karossen :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra TS. Det känns som om det är en bra research bakom denna tråd.
Kan man testa med enkel konstruktion för att skapa mindre spårvidd och lite snedställda hjul så vore det bra.
Jag menar att det borde vara enkelt att skifta däck då och då för förslitningsjämnvikt!
Har också varit inne med tänket om stödhjul. BMW hade väl en rätt stor kapslad MC med automatiskt nedfällbara stödhjul?
Så svetsa ihop en rullande prototyp innan karossbygge. Testa. Allt att vinna. Hur mycket i svängradie behöver man i verkligheten hemma!

Kanske en intressant länk ??
Detta är rätt startadress hoppa över den första
Ber om ursäkt.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 22 februari 2019, 17:09:48, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag funderar just nu på fjädringen. De flesta velomobiler har en McPherson-fjädring fram och det verkar ganska lätt och ändå bra. Ett alternativ skulle ju vara att köpa från en befintlig tillverkare, men jag skulle helst bara vilja ha ett litet, lätt och smidigt "fjäderben" för att sen bygga resten själv så det passar min konstruktion. Man skulle även kunna kopiera deras fjäderben(fast med andra mått) då konstruktionen verkar ganska enkel.
Nån som har något förslag på små lätta fjäderben?
Alternativt någon annan lösning, det behöver nog inte vara så himla mycket fjädring men framvagnen måste tåla sidkrafter(svängar) och inbromsningar(torsion).

Edit: Lasp - Tackar, den var cool :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Det lutar nu åt att "kopiera" framvagnskonstruktionen som sitter på de flesta velomobiler(Quest m.fl.) Man kan se rätt bra på i denna film(han har många bra filmer) hur det är byggt.


Jag har en liten fundering som någon nämnde tidigare. Skulle det egentligen vara så fel att ha en rem till bakhjulet istället för kedja? Man måste i princip ha kedja en bit för att få alla växlar, men med en mellan-axel och sen rem bak till hjulet skulle göra det betydligt mer service-vänligt(justering av bakväxel, byte av kedja mm verkar vara rätt jobbigt på befintliga konstruktioner) och renare(kedjan som ska smörjas löper normalt i guide-rör men verkar ändå göra att saker blir lortiga).
Hur stora förluster är det egentligen i en rem som går relativt långsamt(ca 5m/s vid 60km/h och 150mm remhjul)?
Jag tänker mest på kilrem( typ 10x6 tandad kilrem) snarare än kuggrem eftersom det verkar lite svårt att hitta smala kuggremmar som är tillräckligt långa.

Kanske är en dålig ide med tanke på att drivlinan blir mindre stum samt att det förmodligen blir lite tyngre att ha en mellan-axel :humm:

Edit: Det här med växlar är ju också lite knepigt med cyklar. Normala cykel-komponenter ger 3x10 växlar(alltså 30) där utväxlingen är mellan 1:1 och 1:4,7 Många växlar är i princip samma utväxling och man växlar dom ju inte i ordning.
Det skulle ju räcka med 5-8 växlar så länge dom hade samma utväxlings-spann. Men hur lösa det? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Efter en hel del läsande och tittande på Youtube har jag funderat om lite angående el-assist.
Egentligen alla jag läst om/sett på Youtube påstår att det tar längre tid från A till B med el-assist jämfört med utan. Den hjälper till upp till 25km/h, men de flesta ligger runt 40km/h i medelhastighet på en resa så det innebär bara att man åker omkring med extra vikt som inte gör någon nytta utan snarare gör det jobbigare.
Undantaget verkar vara städer(många start/stopp) eller kortare sträckor på väldigt backiga vägar där el-assisten höjer medelhastigheten tillräckligt mycket i uppförsbackarna för att kompensera för prestanda-sänkningen på plan väg och utförsbackar. Fast i dom lägena så gäller det såklart bara så länge man har ström i batteriet så det lämpar sig bara om man åker kortare sträckor.

Det är egentligen positivt eftersom det gör bygget ca 10 000:- billigare :)
Skriv svar