Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Jag har cyklat en del "långturar" på min liggcykel (52km per tur, hem->jobb) och med lite träning kom medelhastigheten upp på 23 km/t på vanliga dagar.

Vi pratar en del grusvägar (6 km?) genom skogen, krångla sig genom en park med grindar och skit - men också en hel del rak landsväg med höjdskillnader som känns.

Det är orsaken till att jag har kommit till ett design som uteslutande är elektriskt.

Mekanisk drivning är tung, smutsig och begränsar designen en hel del, speciellt om den ska kombineras med elektrisk hjälpmotor.
Då jag vill ha 4 hjul skulle det t.ex. innebära differential i drivlinan.

Vid att istället designa med att trampa en generator som via en ackumulator driver var sin 500W motor på var sitt bakhjul kan jag sänka tyngdpunkter en del vilket kan ge smalare fordon, mekaniken blir kännbart enklare och lättare osv. Motorerna ska inte gå synkront men ha var deras effekt att avge, resten klarar friktionen.

Ja, jag kan ha en baktanke också i att man kan ladda hemifrån och sedan köra med kraftundreskott en bra bit.
Och då styrningen av kraften till motorerna ju har parameter för "lagligheten" kan dessa parameter ju enkelt justeras för bättre medelhastighet om man så önskar.

Orsaken till att jag vill ha två framhjul är att man inte får en mr. Bean-bil, orsaken till två bakhjul är att jag vill ha lastplats för annat än en tandborste och ett paket kondomer. Jag vill kunde handla och kasta in ett par matkassar om det behövs.

Hjulen ville jag göra i form av skivhjul, har inte avgjort om jag vill ha interna eller externa hjul eller blandad.

Ja, det kommer att kosta hastighet i.o.m. att areodynamiken blir sämre - men den kan inte bli sämre än en fet gubbe med fladdrande jacka på en diamond-frame. Och jag vill kåpa in allt, dels av areodynamiska skäl men mer av "kunde cykla torr i pissande regn"-skäl.

Det är ju fruktansvärd "motiverande" för att välja cykeln när man ser genom fönstret att det regnar småspik och man ska välja mellan cykeln och bilen...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av danei »

Mr Been kör en mini, den har ett hjul i varje hörn.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Jeps - men den BLÅ 3-hjuliga bilen (Reliant Robin?) som används när det ska visas en skitbil är vad jag tänker på.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Icecap: 23km/h är ju riktigt bra i dom förhållandena på en liggcykel :)
Jag tror absolut på små elektriska fordon men efter lite räknande så blir själva tramporna mindre och mindre intressanta om man ändå har ett batteri och ämnar ha ganska sofistikerad elektrisk drivlina, det är ungefär 1 timmes relativt hårt trampande per kilo batteri så man behöver inte lägga till mycket batteri-vikt för att kompensera trampandet. Men helt klart kan det vara en bra variant med en tramp-generator för att veta att man alltid tar sig hem, även om det kan bli en jobbig prestation :)

Jag har dock bestämt mig för att göra en helt mekaniskt trampad velomobil, som nog på många punkter kommer att likna befintliga konstruktioner. Dock är det alltid roligt att försöka göra vissa saker efter lite nya idéer :)
Om man på något sätt kunde skippa kedjan helt och köra rem hela vägen fram till tramporna och där ha någon typ av variabel remskiva samt en spännrulle på "slaka" sidan. Då skulle man kunna få en ren och snygg drivlina med ganska stort utväxlings-område(de jag ritat här har från 1 till 4,8 i utväxling). Jag har bara snabba skisser och inget färdigt utan spånar bara lite på konceptet. Problemet skulle väl vara om remmen "fjädrar" men det borde ju finnas remmar som tål mycket kraft, t.ex. med dyneema-kord eller liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glattnos 24 februari 2019, 14:12:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av mrfrenzy »

Med Icecaps generator-elektriska lösning skulle man ju kunna bygga det så att BMS endast tillåter förbrukning av energi från batterierna när hastigheten understiger 25km/h.

Dvs när hastigheten går över detta så begränsas motoreffekten av nuvarande generatoreffekt.

Då kan man få god hjälp av batterierna i uppförsbackar och på plan mark trampa så fort man orkar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

mrfrenzy: Det är just min tanke.

Derallieur-växlar ligger ju på en verkningsgrad runt 98% medan "min" lösning ligger gissningsvis runt 70-80%.
Jag räknar helt enkelt med att tjäna in förlusten på kåpan och vad den gör för areodynamiken.

Att jag sedan funderar på att kunde byta ut styrparameterna "on the fly" om man t.ex. ska uppför en djävlig kulle är ju en annan sak.

MEN - "min" lösning är mer för att ha en vardaglig transport, inte för att kunde köra så värst mycket snabbare.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Jag vill dock ha mekanisk drivlina :) Vad tror ni om de variabla remskivorna? Jag är inte helt säker på att det kommer funka så bra, skulle varit nån bättre lösning som väger lite :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Tja - det fungerade på DAF 66, Ford har experimenterat den del med det ("miljonväxel") så varför skulle det inte fungera för dig?

Dock måste det vara kilrem, inte kuggrem.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Fast på DAF, fyrhjulingar och snöskotrar mm har man breda remmar och två variatorer som jobbar ihop, vilket nog är att föredra när man driver med motor. Min ide bygger snarare på att ha en fast storlek på remskivan på bakhjulet och sen ett stort variabelt "remhjul" fram. Fram roterar det ju relativt långsamt(max ca 100 rpm) så min tanke var att det borde funka med klackar som man kan justera utåt utan att remmen blir "hoppig", men det verkar inte så beprövat då jag inte hittar nått liknande :humm:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Inser att jag nog kommer behöva en högsta utväxling på runt 1:7 eftersom jag vill ha 20" bakhjul. Så nu måste det nog bli en mellanaxel hur jag än gör, andra velomobiler med 20" bakhjul har faktiskt mellanaxel och nu förstår jag varför. Om man har endast en kedja så måste man ha 11/77 drev för att nå utväxlingen och det är lite svårt att få tag på sånt. Samma problem med enbart rem, har man 100mm remskiva bak så måste största fram vara 700mm i diameter :humm:

Det gör det ju dock lite lättare när man VET att man måste ha mellanaxel :D Alternativet är större bakhjul och det har jag funderat på men vill ha samma på alla tre hjulen.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Det lutar nu åt att det blir kort kedja med vanliga cykelväxlar och sen en längre rem bak till bakhjulet. Rem för att hålla det rent och enkelt baktill vid bakhjulet där det normalt är svårt att komma åt. Med 120 mm remhjul så blir belastningen på remmen ca 1300N i uppförsbackar, det låter lite mycket men går eventuellt att sätta dit större remhjul och i värsta fall byta till kedja även där.

Angående hjulens rullmotstånd så hittade jag lite intressant info här: https://www.schwalbe.com/en/rollwiderstand.html

Hittade även en väldigt nice lösning på utväxling, men den kostar 8000:-, vilket inte är för dyrt utan jag vill helst bara inte ha för ovanliga delar som är svåra att få tag på ifall nått skulle gå sönder: http://www.schlumpfdrive.com/index.php/ ... drive.html
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för inlägget om rullmotstånd och varför tävlingscyklister fortfarande har smala däck. Nu förstår jag detta!
Om man har tre hjul, alla 20" eller XX mm som det heter numera, hur svårt kan det vara att testa hjulvinklar och sittläge, jag menar ju djupare desto mindre frontvolym! Eller är det "äggets symmetri man skall eftersträva i strömlinjen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Icecap »

Min erfarenhet är att det ska vara plats för knäerna och att den del är ganska volumiös.

Hälarna ska gå fri av "golvet" och där har pedalarmslängden betydelse också.

Jag kör med korta pedalarmar för att säkra mot att jag trampar sönder knäerna, hade problem med det då jag hade 180 mm armar. Kör nu med 140 mm armar så jag får varva mer men har lägre kraft. Detta skonar mina muskelfästen i knäerna.

Min erfarenhet från liggcykeln är att en kåpa över knäerna nätt o jämt medger att jag kan titta ut rakt fram.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Det blir som en sekvens man måste gå igenom. Bestämma markfrigång(så det blir lagom även när det fjädrar ner) - placera vevparti(så det blir lagom avstånd mellan hälarna och marken) - placera/forma karossen över knäna(så man har plats att trampa, vissa karosser är lägre mellan knäna för att ge bättre sikt och lägre luftmotstånd) - placera sitthöjden(så man ser över kåpan). Dom påverkar varann också så man får göra det några vändor.
Bredden blir liknande. Bestämma minsta bredd invändigt - bestämma hjulstorlek - bestämma hjulvinklar och vändradie - bestämma hur mycket av karossen som ska täcka hjulen.

Sen påverkas tyngdpunkten och stabiliteten när man ändrar saker så man får kolla så allt verkar vettigt :)

Aerodynamiskt så är baksidan viktigare än framsidan på ett objekt så man bör undvika "turbulenta baksidor" och då tror jag man ligger tillräckligt bra till för de hastigheter det handlar om. Jag vill ju bygga en praktisk och användbar velomobil så jag kommer inte jaga prestanda överallt för då finns det nog risk att den blir mindre praktisk.
Här är tips på hur man gör en befintlig velomobil snabbare:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av Glattnos »

Det finns tydligen en tävlingsklass där man oftast(kanske är en regel så det alltid är så) har två stycken 16" hjul fram och ett 20" hjul bak. Jag antar att det oftast är relativt släta banor/vägar man kör på så att de mindre hjulen lämpar sig. Dom verkar inte ha stötdämpare heller vad jag har sett.
Dom har även löst sikten framåt genom att låta en "vindruta" gå frammför benen isäller för att täcka benen med kaross: http://trisled.com.au/hpv/aquila/

Det ser faktiskt ganska nice ut då man får bra strömlinjeform samtidigt som man får bra sikt. Dom borde dock vara mer känsliga för sidvind(vilket är ett relativt stort problem för alla velomobiler vad jag har förstått). Att dom används i race men inte har letat sig ut mer på vägarna borde tyda på att det är nått som inte passar helt bra på vanliga vägar, förmodligen är dom stötiga och sidvindskänsliga jämfört med en mer traditionell design.
Skriv svar