Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Inlägg av MGL »

Snyggt!
Är det anodiserad aluminium?
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Inlägg av bearing »

Kul projekt!
Har du provat att cykla liggcykel eller velomobil?
Glattnos skrev:Till Trisled velomobilerna finns det upp till 100 tänders-drev :shock:
http://trisled.com.au/product-category/ ... s-rollers/
Kan man köpa Trisled-trikes i Sverige?
Verkar ju vara lite bättre pris än de Holländska, eller?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Inlägg av Glattnos »

MGL: Det är 7075 aluminium, jag funderar på att testa anodisera det men det sägs att det blir lite gult av det, men det kan ju ändå vara bra :)

bearing: Jag har varit i Holland och testat DF, Quattrovelo och Quest, samt ett par liggcyklar. Det är mycket trevliga fordon :)
Jag tror att man får beställa Trisled ifrån Australien om man vill ha en. Dom har ju lite andra typer än de Holländska. Trisleds Rotovelo är ganska tung och saknar fjädring så den är inte direkt jämförbar med t.ex. Quest. Trisleds övriga är ju mer inriktad på prestanda och kostar rätt mycket mer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Inlägg av Glattnos »

Bakhjulsnav blev färdigt igår. Det är bredare än ett standard mellan ekrarna och kassetten. Jag har monterat SKF E2 lager i navet, det är en lättrullande variant av lager :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Inlägg av anders_bzn »

Hur brett är navet?

Vad ska du har för kassett, någon Shimano, Sram eller Campagnolo? Ingen skivbroms?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Inlägg av Glattnos »

Navet är väl typ 125 men med distanserna är det 140. Det är förskjutet i sidled vilket väldigt få standardnav är.
Som synes på bilden så är det SRAM XD body :) Men det finns body för Shimano också som passar.

Ingen broms bak, velomobiler har inte det av säkerhetsskäl :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Bakhjulsnav svarvat

Inlägg av Glattnos »

Under konstruerandet och byggandet så ville jag ha något att åka i så länge, så jag köpte en velomobil :) Det är en Carbon Quest som nu ersätter bilen för vissa resor.

Jag har cykeldator med kadens, puls och hastighet(GPS och hjulsensor) och har även börjat kolla lite på effektmätare. Dock har jag inte hittat någon effektmätare som passar(velomobilen har special-nav, lite udda vev-parti och jag vill använda mina SPD-cykelskor för att dom är bra att gå i också), plus att effektmätare verkar väldigt dyra jämfört med andra sensorer.

Nått jag hittade är denna: https://www.probikekit.co.uk/cycling-po ... lsrc=aw.ds
Det är en effektmätare som med hjälp av accelerometer, fartvind, kadens, hastighet mm, efter kalibrering ska ha en noggrannhet på +/-2%, den ska till och med kunna ge effekten för höger och vänster ben separat. Den känns inte riktigt som ett alternativ pga att den måste monteras i fartvinden men ganska intressant produkt :)

Jag hade allra helst viljat ha SPD-pedaler med effektmätning på en eller båda fötterna, men det verkar bara finnas en tillverkare för det(finns många för väg-skor) och dom kostar dessutom över 10k samt finns bara som pre-order just nu: https://www.powermetershop.de/en/srm-x- ... VtEALw_wcB

Jag behöver inte helt perfekt mätning utan bara på ett ungefär och gärna hyffsat konsekvent. Finns det någon som har någon ide eller tips på detta? Det måste vara nått som kopplar via ANT+ till cykeldatorn(Wahoo Bolt).
Jag vill minnas att jag sett någon sida där det var någon typ av projekt för att göra effektmätare för typ under 100:- men hittar inte den sidan nu, tror att det sades nått om att tekniken för effektmätare(i vevarm tror jag) är så enkel att i princip alla cyklar skulle kunna ha de i framtiden(det är ett bra sätt att logga träning för analys).
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Quest, bakväxelfäste

Inlägg av Glattnos »

Effektmätare är nu löst med en "Stages 105 - vänster vevarm", ett "105 vevparti" och ett specialtillverkat framdrev(för att få 60 tänder att passa på vevpartiet). Det fungerar väldigt bra men man kan ju inte vara helt säker på att den visar exakt rätt effekt hela tiden(den ska visa rätt inom några procent i alla fall) men den bör ändå visa relativt konsekvent så att jag kan jämföra dels hur min tränings-grad förändras och även hur olika modifikationer på velomobilen påverkar effekten.
Det är mycket intressant att se hur mycket effekt som behövs, det behövs typ 300-350W för att hålla hyffsad fart(15-20km/h) i uppförsbacke. Acceleration 0-45 på plan mark verkar vara ca 31 sek med snitt-effekt på 266W.
Ett par olika snitt-effekter och snitt-hastigheter över lite längre sträcka:
191W 35,2km/h
118W 23,7km/h

Det är med en kamera på taket som nog ger en del luftmotstånd för det viner ganska mycket runt den. Sen är det också med en del last som reservdäck, slang, golvpump, arbetskläder, arbetsskor, kapell och lite annat. Ska väga någon dag och se vad det väger :)

Velomobiler generellt är inte speciellt robusta eller välkonstruerade utan jag upplever det som att det är ganska mycket som är halvlösningar som tagit sig in i serieproduktion. Vissa saker är naturligtvis klent för att hålla nere vikten men det är en del saker som nog bara är efterhandslösningar utan att ha passerat ett konstruktionsstadie. Detta var jag dock väl medveten om när jag köpte den eftersom jag ganska länge studerat velomobiler generellt och Quest specifikt, så inget blir en överraskning :)

Bakväxelfästet på Questen är väldigt klent, något mjukt och tunt stål som lätt blir snett. Jag förstår tanken att man vill att fästet ska böja sig innan bakväxeln skadas, men när fästet böjer sig så riskerar svingarmen att skadas istället, det har tydligen hänt på min tidigare. Jag skrotar mycket hellre en bakväxel än en svingarm. Sen är ju risken att bakväxeln får en smäll mycket större på vanliga cyklar där den sitter öppet, på Questen sitter bakväxeln helt skyddad inne i karossen så det ska mycket till för att skada den av yttre påverkan.

Lösningen blev att laga med glasfiberspackel och fräsa ett nytt fäste som är kraftigare och även kläms fast på bak-axeln. Det blev bra och nu känns det lite säkrare när man växlar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Glattnos Velomobil - Quest, bakväxelfäste

Inlägg av anders_bzn »

Cool! Jag skulle vilja prova en någon gång. Jag älskar cyklar,

Det där med växel öron, det är väl framförallt på MTB en slitdel. Man vill inte knäcka ramen eller växeln. Jag har sett hur det kan bli när växeln hamnar i ekrarna i bakhjulet, inte bra. Det skulle vara intressant med effektmätare på cykeln, har ingen aning om hur mycket effekt jag lyckas få ur mig.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Quest, bakväxelfäste

Inlägg av Glattnos »

Ja på Quest sitter växeln inne i karossen så den bör inte kunna fastna i nått :) Växlingen känns mycket stabilare nu med det nya fästet som inte flexar. Jag har experimenterat med lite olika utväxlingar och tycker mig ha hittat lagom utväxling nu med högsta växeln 11/60, högre utväxling känns onödigt om man inte är ute efter att slå rekord i nerförsbackarna.

Effektmässigt så verkar 140W medel ge 25 km/h medel ungefär i ganska backig terräng medan 130W medel räcker för 30 km/h medel på flackare väg. Jag har ju TP(typ effekt under mjölksyratröskeln som kan hållas länge) på 187W för tillfället och det ger lite drygt 40 km/h. Har satt på snabbare däck fram nu så jag gissar att hastigheterna går upp lite :)

Har toppat 70 km/h GPS-fart hittills men inget som görs ofta. 55-60 km/h är relativt vanligt i vissa nerförsbackar när man bygger fart för nästa uppförsbacke. Det finns en backe som jag brukar komma in i med ca 50-55 km/h och sen håller jag ca 300-350W uppför så går det ca 30 km/h över krönet, det går ganska lätt då jämfört med att komma in långsammare, behöva växla ner mycket och sen sega sig uppför långsamt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Glattnos Velomobil - Quest, bakväxelfäste

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad roligt att läsa slika effektsiffror och uppbyggnadsbeteende.
Jag blir mörkrädd när jag, idag, läser om två olika Elbilar med 1000 resp 2000 Hk.
Möjligt att accelerera 0 -300 km/h på 9 sekunder!!!! VARFÖR.
Så detta med kombinerad pedal och måttlig El.
Det är helt rätt! Kraft vid behov så att säga.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Quest, bakväxelfäste

Inlägg av Glattnos »

Med velomobil som utgångspunkt skulle det ju gå att bygga riktigt snåla el-fordon, men jag vet inte vad det blir för fordons-kategori.

Jag åkte och handlade på Coop i förrgår, köpte tre fulla kassar(typ 18-20kg). En resa på ca 30km och det gick då åt ca 600 kJ(enligt effektmätaren).
Om detta är rätt:
1 kWh = 3600 kJ (kiloJoule)
1 liter diesel = 9,8 kWh = 35 280 kJ
Körsträcka 30 km = 3 mil

Enligt google så drar en elbil ca 1,5 kWh/mil så 1,5 * 3600 * 3 = 16 200 kJ
Min dieselbil drar 0,32l/mil så 0,32 * 35 280 * 3 = 33 868 kJ

16 200 / 600 = 27 Det går 27 gånger så mycket energi om jag handlar med elbil jämfört med velomobil
33 868 / 600 = 56 Det går 56 gånger så mycket energi om jag handlar med snål diesel-bil jämfört med velomobil

Så varje gång jag åker och handlar med diesel-bilen nu kommer jag att tänka "Jaha, denna resa drar lika mycket energi som velomobilen "drar" på ett år om jag handlar en gång i veckan" :oops:
Eller när jag åker velomobil så kan jag efter 56km tänka "Jaha, med bilen hade jag nu kommit 1 km och inte ens varit framme vid postlådan med samma energimängd" :oops:

(Edit: Förtydligande för dom som kanske inte läser hela tråden, denna Quest velomobil som jag åker i för tillfället är inte den som jag bygger på utan denna är köpt) :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Ytterligare fundering.
Köpte bl.a. 500g Pågen LingonGrova för 22,90kr Energi-innehåll 5500kJ (1100 kJ/100g)

Drivmedelskostnad för 3 mil resa med:
Velomobil 22,90kr * 600 / 5500 = 2,50 kr
Elbil 0,53kr/kWh * 1,5 * 3 = 2,39 kr
Diesel 15,86kr/l * 0,32 * 3 = 15,23 kr

Kan konstatera att velomobil är energisnålt men att Pågen LingonGrova är väldigt dyrt drivmedel(räknat på energi-innehåll) :oops:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns en mopedbilsklass som borde vara väldigt attraktiv. Samma som lunda (Landskrona) bilen Uniti!
Vad det nu blir av den! Men konceptet är rätt! Så jobba på med LingonGrova!
Jag har ju en gång i tiden (ABC80) skrivit mognadsstyrningsprogram för Pågens i Malmö!
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bobobo »

Intressant tankegång om lingongrovan.
Jag satt för ett tag sedan vid frukostbordet och gjorde överslagsberäkningar i huvudet på drivmedelskostnad för vanlig trampcykel med Start-flingor som bränsle, kontra elcykel.
Konstaterade att elcykeln var billigare i drift, men beroende på antal cykler som batteriet håller så kunde det gå ganska jämnt ut med flingorna.
Tänkte :twisted: skrivit ner beräkningarna på Happyride där alla elcykelhatare är samlade, men det har inte blivit av.
Skriv svar