Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Palle500 »

danei skrev:Du har alltid sensorer i bromshandtagen.
Inte om du har navmotorer. Jag har 3 elcyklar med navmotor i bakhjulet och inga sensorer. Har aldrig sett sensorer på navmotorelcyklar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Fast navmotor går inte på velomobilen för det är ett specialnav för enkelsidesmontering.

Man blir ju lite sugen på att bygga nån egen typ av el-assist som integrerar med befintliga sensorer, men förmodligen skulle det bli ett större projekt än man tror :humm:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Lasp skrev: 17 november 2020, 16:23:34När det gäller batteri skulle jag titta på 36v gräsklippare eller liknande.
Snabba byten och bättre att hantera flera mindre.
Det där var ju ett mycket intressant tips :) Det finns ju t.ex. dessa: https://www.bauhaus.se/batteri-ryobi-ry ... gIvQPD_BwE
Jag har faktiskt en Ryobi 36V gräsklippare med 5Ah batteri så egentligen skulle jag bara behöva en hållare för det batteriet :humm: Finns det sånt? Dockningsstation typ?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Hittade denna:
Dom där själva kontaktbläcken? Finns det såna att få tag på löst så man kan bygga en liknande hållare själv?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Å andra sidan är ju detta inte så dyrt: https://www.batbike.se/webshop/reservde ... h-dolphin/
Men hur vet man att kvaliteten är bra? Kanske Ryobi inte är så mycket bättre, men jag vet i alla fall att dom funkar bra.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Velomobil - cykelbil

Inlägg av alexanderson »

Glattnos skrev: 13 februari 2019, 13:14:10 Roligt att det finns fler som funderar på liknande saker.

Just självbärande kaross borde bli lättare än separat stålram då komposit är starkare än metall. Men det är nog lite svårare att konstruera och kräver en del kunskap om tillverkning av komposit-delar. www.carbontrikes.com har mycket info om kompositkonstruktioner.
En självbärande kaross av dural (duraluminium) torde väga ca 40% av en stålkaross. Visst förekommer stora punktbelastningar i en velomobil, därför gäller det att göra veck i plåten på ett smart sätt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Detta ser ju ganska intressant ut. Kanske inducerar lite väl mycket motstånd när man inte har hjälp av assisten(säkert 95% av körsträckorna): https://electrek.co/2020/04/08/new-ligh ... -to-1200w/
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Palle500 »

Är perfekt med motor som endast kör med drev på kedjan.
Om du vill vara laglig med max 250W och 25km/h ja då kan det bromsa lite och velomobil har ju så bra verkningsgrad att minsta extra motstånd påverkar kraften.
På vanlig cykel eller min trike så märker jag inte detta och jag kör oftast bara hjälp av motorn till 20 km/h och trampar lite fortare på raksträckor, blir bra hjälp i uppför med motorn. Jag upplever det som om man cyklar på Gotland (inga backar).
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Jag ringde en Bafang-försäljare och fick ett ganska(enligt mig) märkligt bemötande. Jag sa att jag ville fråga lite angående Bafang assistmotor och då sa han i princip direkt att han inte trodde att jag ville ha det eftersom det blir för tungt :shock: Detta var alltså INNAN jag hade sagt vilken cykel eller förhållanden det gällde :humm:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Palle500 skrev: 18 november 2020, 17:43:22Om du vill vara laglig med max 250W och 25km/h ja då kan det bromsa lite och velomobil har ju så bra verkningsgrad att minsta extra motstånd påverkar kraften.
Vad menar du att det är som bromsar?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Palle500 »

Frihjulet och ev packbox ger visst motstånd.
Märker att det inte är riktigt samma rull i min trike efter montage av navmotor.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Förlåt om jag är trög :) Insåg nu att du pratar om navmotor och inte mittmotor.

Lagligt ska det vara och jag tror 250W och 25km/h är utmärkt :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Palle500 »

Nja friktion får du oavsett om du har nav, mitt eller kedjemotor.
Så fort du trampar fortare än motorn snurrar så aktiveras frihjulet.
Men om du slutar trampa så rullar en navmotor fortfarande på frihjul. Medans mittmotor, kedjemotor inte bromsar något då kedjan står stilla så länge du inte trampar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Ja det var väl det jag tänkte :)
Lite tyngre trampmotstånd tror jag inte är så farligt så länge det inte bromsar när man inte trampar.

En velomobil har i praktiken större förluster i drivlinan(lång kedja som går i rör och extra löphjul) och högre rullmotstånd(pga fler hjul men framförallt att hjulen inte spårar så man kan inte undvika ojämnheter i vägen lika effektivt) jämfört med en vanlig cykel, velomobil är också tyngre.
Fördelen med velomobil är att luftmotståndet är lägre så den”kommer undan” med alla nackdelar när den går lättare i högre fart :)
Om man t.ex. startar i en uppförsbacke på grusväg så känner man av alla nackdelar, det går tungt och vissa backar går inte att ta sig upp för utan fart eftersom det slirar. Men kör man på plan väg så känner man att det går lätt och ledigt att hålla farten uppe jämfört med en vanlig cykel :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Hmm...jag hittar ingen info om Q-factor(bredd mellan pedalerna) på de olika mitt-motorerna(inget som Bafang-försäljaren kunde svara på heller, vilket känns lite konstigt). Däremot nått forum där någon mätt på två olika Bafang-motorer, 190mm och förskjutet åt sidan samt 200mm! Detta är inte okej för min del då jag bytt till ett vevparti med 146mm just för att få bättre vinkel på knäna.

Svår nöt att knäcka :humm:
Skriv svar