Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Tråkigt att höra. Jag läste lite om orsaker till knäproblem vid cykling för ett tag sen. Verkade ha med avstånd till pedaler och liknande att göra. Vad är orsaken i ditt fall tror du?

En nackdel jag kan se med liggcykel är att man ju inte kan kliva ur sadeln och ställa sig i uppförsbackarna. Det hjälper tydligen för knän att ha den variationen.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Jag vet inte men gissar att knä-problemet beror på att jag åkt för mycket och för hårt, borde varit lite försiktigare i början. Sen är nog inställningen inte helt bra, jag väntar på tid för att göra en bikefit på min vanliga cykel och tänkte då se om det går att mäta hur långt ifrån Velomobilen är, även om det kan vara annorlunda på en liggcykel.
elvelo
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 augusti 2020, 12:30:59

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av elvelo »

Hej,

Jag har inte hunnit läsa genom hela tråden men förstår att du har införskaffat en Quest. Själv köpte jag en Strada i vintras som jag sedan elektrifierade och som jag nu pendlar med ca 2 gånger i veckan till jobb, sammanlagt ca 10 mil om dagen.

Om du har en Quest så tror jag att det är samma fästen som Stradan så du kan beställa ett Bafang-fäste från velomobiel.nl för några hundralappar. Själva installationen av elmotorn är väldigt enkel och att dra lite elkablar är inte heller särskilt svårt. Själv köpte jag en Bafang bbs01 på 250W eftersom jag gärna vill vara laglig på vägarna. Tycker att den är aningen klen men jämfört med att inte ha någon elmotor alls så är det väldigt stor skillnad. Vikten på min Strada är nu nog uppemot 50 kg så jag har nog lagt på ca 15 kg extra med elmotor och dubbla batterier på vardera ca 500 Wh.

Tråkigt att du har börjat få ont i knät och det är också liknande erfarenhet jag haft under våren. Anledningen är nog mycket att man gärna trampar på lite för hårt då det är väldigt kul att trampa på och få upp farten samt att man till skillnad från en cykel/elcykel har en något annan position. Elmotorn löser detta delvis så att det blir betydligt lättare med uppförsbackar och när du behöver få upp farten. Däremot så ska man vara försiktig och återhållsam då leder i kroppen tar flera månader att bygga upp jämfört med muskler som tar veckor. Själv försöker jag vara så försiktig som möjligt så fort jag får känningar i knät och genom att se uppbyggnaden av kroppen som ett långtidsprojekt och trampa varje vecka så har det blivit bättre och bättre. Men som sagt, elmotorn är nyckeln till att minska på kroppens påfrestning.

Nu har jag bara varit velonaut ett halvår men grundregeln jag fick lära mig hos velomobil.dk gällande inställning av sittposition var att man i normal position skulle kunna nudda tramporna med hälen. För min del har det blivit så att jag har minimerat avståndet mellan trampor och sits då jag nog har ganska korta ben.

Om du är intresserad av att elektrifiera den så hjälper jag gärna till med mina erfarenheter.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

elvelo: Tack för att du delar dina erfarenheter och tips :)

Jag har börjat åka med min Quest igen, har börjat använda innersulor i skorna och justerat sitt-positionen lite. Har även bestämt mig för att köra lite lugnare och stretcha oftare, jag har förmodligen kört för hårt utan att kroppen hunnit anpassa sig. Jag har inte känt något i knät nu så det verkar vara en fungerande taktik :)
Jag ska dreva ner den lite också så det blir lite lägre lägsta växel då jag gissar att jag överbelastar knäna lite i onödan pga för hög utväxling.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

elvelo skrev: 3 augusti 2020, 12:51:10 Om du har en Quest så tror jag att det är samma fästen som Stradan så du kan beställa ett Bafang-fäste från velomobiel.nl för några hundralappar. Själva installationen av elmotorn är väldigt enkel och att dra lite elkablar är inte heller särskilt svårt. Själv köpte jag en Bafang bbs01 på 250W eftersom jag gärna vill vara laglig på vägarna. Tycker att den är aningen klen men jämfört med att inte ha någon elmotor alls så är det väldigt stor skillnad. Vikten på min Strada är nu nog uppemot 50 kg så jag har nog lagt på ca 15 kg extra med elmotor och dubbla batterier på vardera ca 500 Wh.
Tack för info! Hur många Wh drar din 'kärra' per mil?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Om jag räknar på min handlingsresa så är det ca 30km och enligt effektmätaren ganska precis 600kJ, det är ju med extra vikt halva resan(handlar väl 10-15kg ungefär). Borde bli 600kJ / 3,6 = 167Wh och 167Wh / 3mil = ca 56Wh/mil. Det är alltså utan el-assistans men ger i alla fall en siffra att jämföra emot. Strada är ju generellt sett lite långsammare än Quest eftersom den är kortare och har öppna hjulhus så jag förväntar mig att den skulle kräva lite mer även utan el-assist.
Kanske en rimlig gissning för Strada med el-assist kan vara 65-70Wh/mil. Beror lite på förarens vikt också som på en velomobil är en stor del av totalvikten, sen beror det förstås på hastigheten också.

1000Wh /65 = 15,38 mil om batterierna gör hela jobbet, men man trampar ju också så jag skulle nog förvänta mig en bra bit över 20 mil om det finns 1000Wh att nyttja.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Jag funderar på att sätta el-assist på velomobilen. Det ligger ju nära till hands att köpa en Bafang-motor, men jag kommer då inte längre kunna använda min effektmätare som sitter i vev-armen :(
Sen undrar jag, adderar en el-assist motstånd(förutom vikten) när man inte har det igång?

Någon som kan rekommendera motor och batteri?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag är jättenöjd med våra TSDZ2, den senaste kom från Tjeckien med rätt pris.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Ja den har jag kollat lite på. Varför står det att den inte rekommenderas till cyklar utan fotbroms? :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Faktiskt ingen aning. Vi kör med handbromsar. Såg inte din fråga om motstånd! Nej det finns inget.
Det är Open Source programvara så man kan sätta värden själv.
När det gäller batteri skulle jag titta på 36v gräsklippare eller liknande.
Snabba byten och bättre att hantera flera mindre.

Glömde notera att vi har växel i bakhjulet Inbyggd Chimano 3 växlat!
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 17 november 2020, 18:13:37, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Palle500 »

Jag valde bort vevmotor just för att det är problem vid växling m.m.
Köpte bafang bakhjulsmotor med vanlig kontroller. Då har jag alla 27 växlarna kvar och växlingen går lika smidigt som innan jag motoriserade min ICE trike med 20" bakhjul. Det är frihjul så kan ge aningen mer motstånd om du cyklar utan motorhjälpen.
https://www.icetrikes.co/

Edit. Glöm vad jag snurrade till det här nedan. Måste gälla för vevmotor inte navmotor såklart!
Nedan ja då brukar det vara för fotbroms alltså inte frihjul vid bakåttramp utan då drar den fotbromsen.
Glattnos skrev:Ja den har jag kollat lite på. Varför står det att den inte rekommenderas till cyklar utan fotbroms? :humm:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Varför är det problem med ”växling mm” om man har vevmotor?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Palle500 »

Vevmotor driver via kedjan och om du då växlar så rappar kedjan (om du har utanpåliggande kedjehjulsväxel). Därför har man kontakter i handbromshandtagen som slår av motorn så man duttar till på handbromsen vid växling.
Finns även speciella givare som känner av via kedjan/växelvajern om man vill växla.

Vid navmotor så har du en PAS givare som känner av vevpartiets riktning slår tex av motorn om du trampar lite bakåt och minskar momentet drastiskt efter någon sekund om du slutar att trampa.
Finns även vevaxel som känner av moment m.m
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av danei »

Du har alltid sensorer i bromshandtagen.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Aha, växling blir inget problem för jag har singel-klinga fram och SRAM Eagle 12-delar bak som växlar fint under belastning.

Jag skulle helst vilja ha en motor som var mer sofistikerad, t.ex. kopplar till befintliga sensorer eller cykeldator va ANT+ eller liknande. Men det finns kanske inte ens ännu, men borde ju komma.
Skriv svar