Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Känns som att elmotorhjälp vore finemang på en sån där. Om motorn hjälper till i uppförsbackarna så kan man nog hålla 25km/h uppför utan att anstränga sig. Sedan behöver man ju inte hjälp på plan väg eller utför. Och där är det väl inte några problem att trampa fortare än 25 km/h, så då får ju motorn enligt lagen inte heller hjälpa till.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

För att testa om det går att åka utan att bli svettig så gjorde jag ett test idag, körde 1 timme och vände sen och åkte hem igen. Jag försökte hålla igen så att det inte skulle bli så jobbigt att jag svettades, man kan säga att jag lyckades nästan. Första timmen gick fint utan att svettas mer än på ryggen emot stolen. På tillbakavägen gick det lite svett i pannan, mer av tiden än ansträngningen tror jag, jämfört med normalt så tog jag typ inte i nånting kändes det som. Bytte T-shirt när jag kom hem så var det bra sen.
Siffrorna då? Såhär blev det:
Tid 1:53:56
Sträcka 40,5 km
Totalt arbete 612 kJ
Medeleffekt 89 W (max 400 W i en backe där det inte går med lägre)
Medelhastighet 21,3 km/h (max 55,1 km/h)
Medelpuls 112 bpm (max 144)

Det innebär att jag nog överskattade lite att en normaltränad person kan ligga på 120-150 W utan att svettas eftersom jag nätt och jämnt klarar 90 W i två timmar. Men det kan ju vara individuellt också.
Men att 89W räcker för att snitta 21 km/h är ju rätt bra. Jag trodde faktiskt det skulle bli större skillnad eftersom jag i princip inte hade med mig momentum nånstans utan fick gå på ettan i flera backar.

El-assistans bör ge lite högre snittfart om det är en backig vägsträcka eller inne i en stad(lättare att följa trafikrytmen också). Jag vet att holländarna sällan använder e-assist eftersom de flesta som provat fått lägre snittfart, men det beror ju på att det är så himla platt och fina cykelvägar med slät asfalt nästan överallt där. När vi var där och testade velomobiler så låg man ju lätt på 30-35 nästan överallt. Men jag tror nog att jag, här där jag bor, skulle kunna höja snittfarten litegrann med el-assist. För när det är backig väg så är det ju ofta mycket nerför också och då går det fort även med last och ger då nästan ännu bättre momentum.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Jag analyserade vägsträckan till affären(se bild) då jag körde som vanlig(snitt 140 W) och då speciellt dom delar där jag legat under 25 km/h. Inser då att el-assistans nog ändå ger ganska marginellt höjd snittfart, i alla fall på den sträckan. Den analyserade sträckan är TILL affären och den ligger 13 meter högre än mitt hem så jag bör inte ha haft fördel av höjdskillnaden.
Det är mycket backar men oftast ligger man över 25 km/h över krönen. Som jag ser det så är det endast två ställen på de 15 km där man hade höjt farten från ca 13-15 km/h i totalt 2 minuter 45 sekunder till 25 km/h, övriga långsamma partier är långsamma av andra anledningar. Sen kan man förmodligen tjäna lite acceleration inne i stan upp till 25 km/h, MEN trafikhastigheten genom stan är runt 40 km/h så i alla hastigheter över 25 km/h får man accelerera utan hjälp, dessutom men med den extra vikten som el-assisten ger :humm:
Så nu har jag nästan ändrat mig, jag tjänar nog väldigt lite hastighet på el-assist, dock kan man ev. komma fram lite fräschare men det är nog inte helt givet :humm:

Om jag räknat rätt så blir en höjning från 13 km/h under 2:45 till 25 km/h en sträcka på 596 m och en tidsvinst på 1:20. Så dom 40:50 som resan tog skulle tagit 39:30 istället förutsatt att jag kunde hålla farten i övrigt trots assistsystemets vikt, vilket är möjligt eftersom man kanske skulle vara mer utvilad efter backarna(så det man vilar får man betala tillbaka i form av högre vikt, så ja då blir det väl kanske samma ändå) :humm:

Edit: Delade upp inläggen så man inte tror att det är samma resa det talas om :)
Edit 2: Den loggade när jag stod still 4 minuter också så resan tog väl snarare 36:50 körtid och skulle tagit 35:30 med el-assist då. Lite högre procentuell skillnad alltså :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Håller med i din analys. Verkar inte göra mycket alls med elassist. Det är väl i så fall i slutet av turerna. Då kan det vara guld värt. Eller för en mindre tränad person, som säkert kommer uppleva att cykeln står stilla i uppförsbackarna annars.

Men om man tillåter sig "fuska" lite, skulle det nog kunna bli mycket roligare att cykla. Låt säga att man tillåter full effekt upp till 25 km/h, och sedan en effekt som kompenserar för luftmotståndet men inte rullmotståndet i högre farter. Säg 100W eller nått, antingen konstant, eller dynamiskt baserat på fortvinden, men som avtar kring 50 km/h för att det inte ska bli för farligt. 100W i två timmar blir ju bara 200Wh. En extravikt på bara ett kg.

Hur mycket fortare skulle du kunna cykla med 100W assistans, och med så mycket effekt i de branta uppförsbackarna att det går i konstant 25km/h?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Jag hittade i loggarna ett plant vägparti där jag hade medeleffekt ca 200 W och medelfart på 46 km/h så om man får 100 W extra så behöver man nog bara trampa lite drygt 100 W för att ligga på 50 km/h. Ser också ut att vara 200-300 W som krävs för att hålla 25km/h i flera av backarna. Sen finns det vissa brantare partier där jag nu får ge 400 W för att inte tappa fart men det är oftast kortare partier.

Att klistra på solceller över hela karossen och koppla direkt till en liten motor hade nog gjort bra skillnad utan att öka vikten så mycket. Men det är också som du säger att batteri för att hjälpa till behöver inte väga mer än typ ett kilo och det kommer inte märkas viktmässigt. Men det blir förmodligen mycket trassel med att få det lagligt så det är förmodligen inte värt det :)
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Hehe, hur ofta stoppar poliser cyklister för kontroll?

Men du kanske tänker på efterspelet efter typ en trafikolycka?
Borde väl iofs inte vara så svårt att lägga in ett hemligt sätt för att aktivera

Hur som helst, imponerande vad lättramped den är. Jag provcyklade en trike i början av förra sommaren. Den var till salu på blocket och kanske inte i strålande skick. Jag upplevde den som tungtrampad. Rullade sämre än en vanlig cykel. Och sen gick det ju tyngre i uppförsbackarna pga vikten. Tanken var att åka på semester med den, men jag ångrade mig efter provturen. Jag köpte en motorcykel i stället, spände på ett tält på sadeln, och körde norrut.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Velomobiler kan nog bli stoppade eftersom det ser suspekt ut. Men jag är inte rädd för att åka fast utan vill bara inte bidra till att nått som är lagligt idag förbjuds :)

Jag tror att både trikar och velomobiler rullar bra om dom har bra däck med rätt tryck, bra hjullager och rätt hjulinställning. Sen kan nog trögheten i trampningen variera beroende på hur kedja, kedjerullar, kedjerör mm sitter. Växelinställning och kedjelängd kan nog också påverka. Velomobiler är relativt trögtrampad också jämfört med en vanlig väg-cykel men aerodynamiken ger så mycket fördel att det går ju relativt sett lättare och lättare ju fortare det går.
Jag skulle säkert kunna tjäna en del watt på att gå igenom drivlinan ordentligt, jag vet att vissa t.ex. tar bort kedjerör. Sen skulle jag kunna byta till E2 lager i framhjulen för det är inte gjort på den, jag har såna lager liggandes. Sen har jag Schwalbe Marathon Plus bakdäck som skulle kunna bytas mot mer lättrullat. Jag har Schwalbe Almotion liggande.

Ska man på semester är ju velomobil helt perfekt. Man får med sig en hel del packning och det påverkar inte luftmotståndet som packning kan göra på trike och vanlig cykel. Sen är ju all packning(och en själv) skyddad emot regnskurar så det är också bra.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Jag tänkte på detta med el-assist. Det har ju helt klart en plats för dom som nöjer sig med 25 km/h överallt förutom kanske där det rullar fortare av sig själv, det rullar på rätt fort utav sig själv i många backar. Så vill man åka med minst ansträngning så är det ju solklart att el-assist är det bästa, men det hjälper inte en otränad person att hänga med en tränad person. Men vill man pendla dagligen utan att bli svettig så är det ju bara att starta 5-10 min tidigare så kommer man fram i princip utan ansträngning(man måste väl snitta 40W kanske men det klarar nog de flesta). Slänger man på solceller som laddar batteriet också så lär man inte behöva ladda heller om den oftast står parkerad utomhus.

Säg att det krävs ca 140 W för att snitta 25 km/h och man ger 40W själv så ger assisten endast 100W i snitt. På nått sätt så vill man då blanda in solceller eftersom det är så lite effekt det är tal om. Om man nästan täcker hela velomobilen med solceller så bör man i princip få ut 100W om det är någon form av sol, har man då 2-300Wh batteri där strömmen mellanlandar så bör räckvidden nästan bli oändlig på dagen.
Det skulle nog funka för en del som alternativt transportmedel, snittfarten borde bli någon eller några km/h över 25 km/h eftersom man fortfarande kommer att rulla i kanske 40 km/h nerför vissa backar även om man inte trampar alls.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Här är en produkt färdig med elassist:

https://www.podbike.com/en/

Men det gäller att dom inte kompromissat för mycket med aerodynamiken. För annars blir det ju ett nollsummespel. All extra effekt som motorn ger försvinner i det ökade luftmotståndet :D
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Ja, Podbike har man ju sett genom åren. Den bygger ju enbart på el-assist och ingen mekanisk drivlina. Om dom siktar på att den alltid ska laddas mellan turerna och inte siktar på högre hastigheter än 25 km/h så lär den fungera hyffsat :)
Regn kan nog bli ett problem när rutorna är så stora och långt ifrån ögonen :humm:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Här är en film från en tripp jag gjorde nu i veckan.

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Fler funderingar på ifall man skulle ha eldrift på en velomobil:
200kJ/mil = 55Wh/mil vid ca 25km/h
Ett vanligt elcykel-batteri med 400Wh väger 2,6kg och det ger i så fall en räckvidd på 400/55 = 7,27 så ca 7 timmar
25km/h * 7 = 175km på en laddning

Då ska man också komma ihåg att 2,6kg extra vikt är väldigt lite i en velomobil så man skulle utan större problem kunna ha flera batterier. Säg 2st så får man en räckvidd på 350km, all energin lagrad i 5,2kg batterier. Då är inte ens trampningen inräknad.

Problemet blir som vanligt att för att detta ska fungera så måste el-driften få hjälpa till i alla hastigheter, om den slår av vid 25km/h så kommer man nätt och jämt få någon fördel som vi kom fram till i tidigare inlägg. Snittfarten i detta exempel är 25km/h men det baseras ju på att jag trampar med ca 100-150W i farter över 25km/h, vilket ger höga topphastigheter och långa "rullsträckor", alltså drar nytta av det låga luftmotståndet. Så om det ska vara någon större vits med eldrift eller elassist så måste man i princip klassa den som något annat fordon som inte har någon fart-gräns för assistansen. Det hade ju blivit ett grymt fordon men endast eldrift och inga trampor(man kan åka i kostym och har mycket lastutrymme) :) Jag hade kunnat tänka mig ett sånt fordon som komplement till velomobilen. Dom dagar man känner "nä idag orkar jag inte trampa in till stan" så tar man sin eldrivna "velomobil" istället för sin 1-tons dieselbil :)
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Jag undrar om det via SFRO skulle gå att få den godkänd som motorcykel med 3 hjul, tillåten att framföras med B-kort?

Jag är inte insatt i SFRO, men jag har förstått att olika besiktningsmän kan ha personliga preferenser, som antingen förenklar eller försvårar. Vissa kanske tycker att en bärande kaross i glasfiber/kolfiber inte kan godkännas, utan att det är en svetsad stålram som gäller. Andra besiktningsmän kanske gillar kompositmaterial och istället gillar en sån lösning.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Kan man inte få den klassad som EU-moppe då?
Då får man ju assistans upp till 45. Fast man kanske inte får trampa snabbare än 45 heller då?

Jag provade en elcykel (herrcykel, mittmotor) med assistans upp till 25km/h nu under semestern. Det visade sig att jag nästan alltid cyklade snabbare än 25, så utnyttjade knappt någon assistans. Räckviddsberäknaren visade bara längre och längre räckvidd ju längre jag cyklade. Efter 25 km kom jag fram till hamnen med glasskiosk som var mitt mål. På vägen tillbaka provade jag en ny taktik för att få mer nytta av assistansen, samt högre medelhastighet. Taktiken vara att cykla allt vad jag orkade nedför backar och på raksträckor. Och sedan "vila" i uppförsbackar genom att cykla i 24km/h där cykeln gav assistans. På det sättet utnyttjade jag mycket mer energi ur batteriet. Men samtidigt blev jag helt slut själv också. Var ofta uppe i över 40km/h med herrcykeln. Och kom upp i 50 km/h på ett ställe.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Jag tycker egentligen att Velomobilen går bra utan assist, dock har jag fått lite problem med ett knä så jag kan inte köra så mycket nu. Har funderat på om el-assist skulle kunna vara bra, då kan man cykla ganska lugnt och få bra träning utan att belasta knät så hårt.

Om man fick ha Velomobil med enbart eldrift så hade jag skaffat en sådan också :)
Skriv svar