EL84 Push-Pull

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: EL84 Push-Pull

Inlägg av MiaM »

Trevligt projekt!

Kanske en petitess, men rita gärna jordsymbolen invid U1A så att den istället sitter vid utgångstrafon, så kommer du lättare ihåg att också fysiskt sätta den där nånstans när du bygger på riktigt. På så vis drabbas inte småsignaldelen så lätt av problem beroende på t.ex. kapacitiv koppling från nätkablar in till högtalarkabeln, ESD-urladdningar när katten stryker sig mot kablaget eller liknande.

(Man kan tro att detta inte är ett problem, men jag har lärt mig den hårda vägen att om man använder släpvagnskabel i förhoppning att göra ett multikablage för att driva 3-4 högtalare från ena kanalen på 3-4 slusteg, alltså från slutstegsrack för PA till högtalarstapel, så blir det helt enkelt inte riktigt bra. Det låter och det framkommer inget tydligt problem man kan sätta fingret på, men växlar man till separata kablar så låter det bättre - antagligen blev det väl nån självsvängning eller tendens till självsvängning när det blev kapacitiv och induktiv koppling mellan alla högtalarna. Det hade säkert gått bättre om det varit ett och samma slutsteg med flera kanaler som drev alla element som matades via en kabel - men det fanns inte möjlighet att prova. Det fanns tre olika stora slutsteg för att driva bas, mellan och diskant, så det fanns ingen möjlighet att labba. I större PA-sammanhang har man ju ett rack per kanal, och nätspänning samt signalkabel till varje rack).

Kopplingen kring U1A kan med fördel byggas så att de två ledarna från utgångstrafon driver U1A på ett sätt så att signalen från utgångstrafon tas perfekt balanserat. På så vis blir kretsen mer immun mot problem beroende på variationer i jordpotential mellan där utgångstrafon jordas och signaljordens potential.

Det gängse sättet att koppla fysiskt är väl sen att låta signaljorden på ingångsdelen gå via skärmad kabel till pot och vidare till ingångskontakten, och vid ingångskontakterna ansluta ingångsstegets signaljord till övrig jord. Så gjorde t.ex. Elektor med sin framgångsfulla Crescendo mos-fet-förstärkare på 80-talet.
NicklasG
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 november 2010, 12:21:56

Re: EL84 Push-Pull

Inlägg av NicklasG »

Hmm, utan dina råd hade jag nog kopplat återkopplingen ungefär som på ritningen. Nu ska vi se om jag förstått dig rätt Mia.
Capture.GIF
Jag har infört justeringsmöjlighet för bias också.
Global koppling av jorden får jag nog återkomma till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar