Renovering kassettdäck TASCAM 122

Berätta om dina pågående projekt.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av hsd »

Tradera
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av MiaM »

Oj, jag känner mig alldeles naken som bara har tre Uher 4000 :) :)
Om jag minns rätt så funkar både min tvåspårs och min fyrspårs stereomaskin bra, så min 4000L monomaskin som det är nåt knas med får nog vara som den är i många år till.

När jag skaffade min 4200 Report Stereo IC för drygt 25 år sen så ville den inte köra bandet ordentligt. Det visade sig vara ett löjligt enkelt fel, en av skruvarna som håller mekanismen för manöverknapparna hade gängat ur sig en bit, och knappraden kändes sladdrig. När jag dragit åt den skruven funkade den utmärkt :)

Hur lät din N2202 kopplad till en bättre förstärkare, jämfört med ett riktigt kassetdäck? Den jag senast testade hade verkligen rätt mycket upp-och-nedvänd hängmatta på frekvensgången, mer än jag väntat mig.


Angående dåliga band: Jag skulle väl också misstänka att själva skalen till kassettbanden kanske inte alltid har rätt form efter alla år, speciellt om de legat i en bil och upplevt både kyla och värme och varierande fuktighet) och så är väl de där glidytorna som rullarna rullar mot kanske också lite tveksamma. Det brukar hjälpa, åtminstone tillfälligt, att ta tag i kassetten och våldsamt liksom "vrida" den fram och tillbaka. Typ ruckar på alla skarver i skalet och får saker som kärvat fast att släppa.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av Bjaellerud »

Jo nog låter N2202 och även N2205 lite tamt jämfört med större kassettdäck.
Fattas en del i högsta diskanten, men skapligt för en så tidig sak, 1967 var väl början för dessa saker.
Brusnivån är ändå skaplig, genom att byta kondingar i DC filtreringen får man bort motorljudet från LF:en.

Det som är kul med Philips gamla saker av denna typ är mekaniken som verkligen är robust och inte av plast.
De går att få att gå trots alla år.
Har en betydligt senare version där allt är av plast. Någon har skruvat på tonhuvudinställningen och gängorna i plasten är bort.
Svårare eller omöjligt att laga.....
Det var bättre förr.

Ang UHER Report, jo jag har några.
Bl.a en väldigt tidig sak utan bokstav heter bara UHER 4000 report. den kännetecknas av att ha en VU meter som är liten, c:a 7 x 20 mm.
Den ser i övrigt lika ut, locket har ett lite fönster bra 7 x 3 cm eller så.
Går mycket bra trots åldern.
De äldre har likströmsmotor, genom att öppna motorn och rengöra bl.a kollektron kan man få ner strömförbrukningen avsevärt.
Till en nivå som gör att batterieliminatorn faktiskt orkar driva spelaren.
De senare har ju trefasmotor. Som inte kräver underhåll.

Men vad skall man ha alla vandrare till??? Nostalgi...
Kul att ha dem och lite vardagsproblemlösning som tränar hjärnan att underhålla dem.

Priset på att sälja en UHER 4000 är uselt så knappat ide att försöka sälja dem.

Till bandspelarentusiasterna ett tips: https://www.tradera.com/item/301974/340 ... y-tcd5-pro en Sony TCD5, dock i uselt skick. En drömska en gång i tiden.

Roy
GLIZ
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 mars 2020, 18:32:59

Re: Renovering kassettdäck TASCAM 122

Inlägg av GLIZ »

Prova med Bo. Han fixade remmar till min SHARP-bärgsprängare

:: Bo Rosendahl (Bergslagensradio).
:: Ånäs 170.
:: 71135 Lindesberg.
:: Telefon: 073-3337845 (0733-337845).

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Skriv svar