LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Berätta om dina pågående projekt.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av cosmox »

Hejsan!

Jag tänkte att nu när några av er har fått lite adresserbart att det kunde vara bra med en tråd för det.

Jag började på ett litet projekt ikväll i form av en lite halvsaggig ring.
Tanken är att det ska bli en klocka av det men mycket var också att testa olika monteringsalternativ för slingorna. Så man kan göra något med dem av enkla medel.
Jag hade en korv OBO-band (?) som jag fäste dem på mha monteringsskruv och en M5 mutter som distans för att inte skruva rakt genom IC'n.
20190130_203825.jpg
20190130_202811.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av farskost »

Detdär kan bli en riktigt cool klocka :tumupp:
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av janno »

Är det någon som hittat databladet för kontrollern?
Visst var det en GW6205 det skulle vara, jag har sökt men får bara träffar som refererar till http://fastled.io/docs/3.1/class_g_w6205.html.
Jag vill gärna läsa vad de kan o inte blint lita på vad någon annan gjort + att jag inte har någon tillgänglig Arduino.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av GastonDeVille »

Är också lite sugen på att dra igång lite blingbling med LED:arna. Det är så härligt meningslöst och roligt på samma gång! Fantiserade om att göra en matris av något slag... :humm:
Måste börja träna på såna där programsnuttar då. Arduino eller nåt.
Det borde vara enklare med en lite fetare "dator" förmodar jag?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av cosmox »

janno: Mjae, inte riktigt. Jag har sett en websidevariant av ett PDF-dokument som är översatt från Kinesiska. :mrgreen:

Det finns med största sannolikhet kommandon som man kan skicka till drivaren. Det enda sättet att hitta de är bruteforce i dagsläget. Ett kommando är säkerligen ett pulståg med förutbestämda pauser utanför de ordinarie 5uS-paus som man styr de med gissar jag.

Nu när vi har en probestation kanske vi kan ta reda på det. :mrgreen:
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av cosmox »

Nätet på lisebergshjulet behöver tex x-antal pulser för att ladda, latcha, tända.

Egentligen är det bonntur att det funkar så bra som det gör.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av cosmox »

Den som hittar databladet kan få 10 st 60-slingor av mig.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Ja det var inte lätt att hitta något om den. :D
Antar att detta är det från kinesiska översatta du har?

Overview
GW6205 is a dedicated LED lighting products, three-channel constant current LED driver chip, single-wire data transmission mode, the internal integrated digital interface, data latches, LED high voltage driver circuit, chip fixed drive current per channel 18mA. Constant current drive voltage is not stable enough in the environment to achieve the desired display (brightness and color temperature remains constant).
Adjustable realized by controlling the peripheral controller chip 4096 gray, cascade control to achieve a variety of different colorful effects.
Designed to ensure that the output port withstand voltage up to 24 volts, can be connected in series in each of the plurality of LED outputs.
As a result of high-precision constant current drive circuit, and an excellent selection of WAFER processing plants and chip packaging plant to ensure that the chip under different temperature conditions and harsh environment, inter-chip channel to channel, between the film and the film, batch to batch the second between the drive current and good consistency.
GW6205 through the unique technology of anti-static and anti-jamming technology, the chip data transmission is more stable, more reliable.

The chip features
a single output port voltage 24V
any two points on the transmission distance of more than 10 meters without adding any circuit
on the built-in power-on reset
singlet-chip data transfer mode signal shaping circuit
offers three constant current output, fixed output current of 18mA data reception low-speed mode (400Kbps) and speed (800Kbps) modes
lead-free packaging-chip regulator, the need to add a resistor between the power supply and the application process chip VDD pin
PWM control terminal can achieve 4096 gamma adjustment
PWM refresh 1KHz rate for the frame rate no requirements can be achieved linear transfer unlimited cascading accurate output current accuracy: ± 1.5% between channels, ± 3% VDS between the chip can be as low as 0.7V
static capacity greater than 8KV

Chip applications
full color wear Kong Faguang word
LED pixel module full-color
LED full-color light source
RGB lights

http://doityourselfchristmas.com/forums ... ited/page2
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Enligt https://github.com/FastLED/FastLED/wiki/Overview
stöds GW6205 av FastLED ?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av GastonDeVille »

Nu har jag fått lite klöm på det här med Arduino, skisser och allt vad det heter.
Lite luddigt när det inte stämmer med uppdateringar och allt. Nästan som Nokias basstationer.
Ibland tappar PC:n kontakt med Arduinon så ett tag trodde jag det var ett hårdvarufel.
Fast eller den är lite kinkig med att man ska kompilera först.. det kanske funkar ändå.
Just nu är det 184 pixlar som glimmar hela vägen från labbordet ut i hallen och tillbaka, Lycka! :lol:
Det gamla nätaggregatet svettas...
Man kanske skulle köpt fler :|

:EDIT:
Fattar inte varför videon inte "bäddas in" i tråden... för litet täcke? :badgrin:

Måste komma på något roligt att använda det till - fast då måste man ju kunna programmera..
:bravo: :doh:
Senast redigerad av GastonDeVille 5 mars 2019, 18:52:25, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av ToPNoTCH »

Hehe....
Snyggt :tumupp:

Gör en överraskning till tanten.
En dirigerad och upplyst väg till spisen.

Den kanske inte blir fullt så uppskattad när jag tänker efter :humm:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: LED-snöre tråden (adresserbara LED's)

Inlägg av GastonDeVille »

Haha.. hon gillar det faktiskt men hon kan ju inte säga det rakt ut utan tycker att "är det inte onödigt att den lyser hela tiden..."
Det betyder faktiskt att hon älskar det! :P
Skriv svar