Uppgradering av gammal bergsprängare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

nu har jag ett par högtalare på gång de kommer förhoppningsvis om ca en vecka.
edit: hittade också precis vad jag behövde när det kommer till blåtandsmottagare
https://www.ebay.com/itm/183413562178
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

Nu har jag vunnit ett par lämpliga högtalare på tradera. Jag hoppas få de nån gång nästa vecka.
I övrigt så har även en blåtandsmodul anlänt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

Idag fick jag de nya högtalarna och nu är de monterade i bergsprängarens löstagbara högtalarlådor. de nya högtalarelementen var precis rätt storlek.
nu är allt ihopmonterat och de låter bra med bra basrespons dock kunde diskantresponsen vara lite bättre så nån vacker dag kanske jag monterar ett par riktiga diskanthögtalare istället för de fejkade piezo elementen.

En lite lustig sak med de nya högtalarna är att de är märkta med 15w medans originalen är bara 3w dock verkar inte bergsprängarens förstärkarsteg ha något problem att driva de nya högtalarna även på högre volym, kanske är de nya märkta med 15w "music power" istället för RMS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Effektmärkning på högtalare säger lika lite om ljudvolymen som tankvolymen i en bil om bilens hastighet.

Jag har skrivit det förut men gamla klassiska engelska högtalarelement var ganska konservativt märkta, typ 15W för et 8" bas. Den siffran sa bara att elementet, fritt i luft, brann upp vid inmatad effekt på 15W. I en låda, däremot klarade elementet mycket mer.

Tittar på förstärkarmodulen och den ser ju näpen ut. Hittar ingen uppgift om effekt men någonstans ser jag något om 10W. Det räcker ju och blir över.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av agfamatic »

På baksidan av bergsprängaren står det 9 watt om det är förstärkarens utgångseffekt eller strömförbrukning är oklart.
Jag brukar inte ta högtalareffekt på allt för stort allvar men jag har dock hört att vissa typer av högtalare ska vara något trögdrivna och fungera dåligt med bla. mindre rörförstärkare och lågeffekts transistorförstärkare.

nu återstår i alla fall montering av den lilla blåtandsmodulen jag köpte den har inget eget utgångsteg utan verka ge en linjesignal ut vilken kopplas till bergsprängarens AUX ingång sedan är frågan om man ska ha en omkopplare för att slå på och stänga av blåtandsmodulen i fall den skulle skapa störningar för de andra funktionerna, AM/FM radio samt kassett.

strömmatningen för modulen ska vara mellan 2.8v-4.2v så det behövs en regulator, jag tror jag ska ha några LM317 liggandes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Uppgradering av gammal bergsprängare

Inlägg av MiaM »

Nu är ju högtalarfrågan rätt så löst, men ett allmänt tips är att fråga privatpersoner som skrotar ner bilar. Gör det tydligt att du inte söker efter en viss modell, utan lite "vad som helst" som är ungefär rätt storlek, för att inte drabbas av ockerpriser.

Jag är inte helt säker men tror att en bilskrot gärna vill ta rejält betalt, i nivå med vad de kan ta av någon som absolut ska ha en specifik modell.
Skriv svar