Rep. av VP-tumlare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Oskar »

Jag menade kanske, om man matar in 500W -vad får man ut? Blir det ungefär som en luft/luft värmepump
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av danei »

Öh, då får du ut 500W värme. Den kan ju varken få in eller bli av med någon effekt.

Vinnsten är ju att du kan torka tvätten med mindre energi.

Jag värmer inte huset med el.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Nerre »

Det är ju helt enkelt en effektivare variant av kondenstumlare, man återvinner så att säga värmen från vattenångan för att värma luften in till tumlaren.

Så här är min tolkning av olika tumlare:

Med en konventionell tumlare värmer du en massa luft som du sen blåser ut utomhus (man vill inte fylla bostaden med en massa varm fuktig luft).

Med en kondenstumlare utan VP så försöker du kondensera bort fukten från luften, men den varma avfuktade luften kommer ut i huset och det går åt ungefär lika mycket energi som i en konventionell tumlare (den energin värmer visserligen bostaden, men under sommarmånaderna är man kanske inte så intresserad av det, även under kallare delen av året kan det blir "för mycket" värme, den sprids ju inte lika bra i bostaden utan det mesta hamnar i tvättstugan om man inte har nåt fläktsystem som sprider den).

Med en kondenstumlare med VP går det åt mindre energi eftersom man återanvänder värmen, och därmed blir det inte lika mycket onödig uppvärmning.


Jag trodde från början att alla kondenstumlare hade VP, jag förstod inte riktigt hur man kunde kondensera fukten i luften utan VP (kondenserar man den enbart med rumsluft så får man ju inte bort lika mycket fukt från luften som om den kondenseras mot en yta som är kallare än rumsluften).
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Oskar »

Tack Nerre, då är jag med. Jag hade ingen aning om att det fanns torktumlare med VP. Antog att VP användes enbart för att värma upp tumlaren.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av xxargs »

passiv kondenstumlare har värme-element för att få upp temperaturen på den inlagda tvätten - vattnet ångar ur tvätten och den fukten kondenseras ut i den passiva värmeväxlaren mot den svalare rumsluften och värmen går ut i lokalen. Det går åt ca 625 Wh förångningsvärme per kilo förångat vatten ur tvätten och den värmen går heller inte enkelt att 'återföra' i torkprocessen för att göra nytta ett varv till för att luftens temperatur ur passiva värmeväxlaren är rejält mycket lägre - då om man skall få det att fungera så måste värmediffen i varje steg vara mycket lägre och i sin tur kräver mycket större värmeväxlar-ytor samt det går långsammare i varje steg.


Med värmepump i kondenstummlaren så kanske man kan minska elförbrukningen till 1/3-del och kanske mer per kilogram vatten extraherad ur tvätten och i BRF med tvättstuga så har man kanske inte nytta av värmen på samma sätt som i en lägenhet vintertid och då finns det vinst med värmepumps-torktumlare.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av arvidb »

Intressanta bilder på häftiga konstruktioner! Man kan ju förstå att det kostar en slant med all den där metallen och alla rör i växlarna. Vad kostar en sån här maskin?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Sverige »

Har fixat bilderna nu.
Håller vanligtvis inte på så mkt med vitvaror, så har dålig koll på priser, men kan kolla upp det.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Sverige »

danei skrev:Om det är lönt beror ju på hur mycket den går, och hur elpriserna utvecklar sig.

Var nog lite otydlig, menade att den här proceduren inte hade varit lönt med en hushållsmaskin med tanke på arbetskostnaden.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Sverige »

En värmepumpstumlare fungerar likadant som en avfuktare. Luften kyls ner så fukten kondenseras sen värms luften upp igen.
En kondenstumlare är lite tvärtom. Luften värms först upp för att sen kunna kylas/kondenseras.

Bland proffsmaskiner är det (i princip) bara värmepumpstumlare som säljs med tanke på hårdare "energiregler".
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av arvidb »

Sverige skrev:Håller vanligtvis inte på så mkt med vitvaror, så har dålig koll på priser, men kan kolla upp det.
Om du har tid & ork så vore det kul, men det är inte viktigt så jag blir inte jätteledsen om du inte kollar upp det. :)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Danny »

Bra jobbat :tumupp: :)
Är lite rejälare komponenter än i min, som du länkade till :D
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Sverige »

Tack
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av Sverige »

arvidb skrev:Intressanta bilder på häftiga konstruktioner! Man kan ju förstå att det kostar en slant med all den där metallen och alla rör i växlarna. Vad kostar en sån här maskin?

Hade glömt den här,
~30.000:- + moms.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Rep. av VP-tumlare

Inlägg av arvidb »

Hehe, kanske värt arbetstiden att göra rent dem så grundligt då!
Skriv svar