Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag skapat etiketter för "alla" transistorfamiljer.

Jag tog min gamla aluminiumplåtbit, köpt på ELFA ovanligt nog, och tejpade två rader a' typ 40cm med maskeringstejp.

Sen kladdade jag ner alla drygt 80 transistorfamiljer.

Därefter nyttjade jag mattkniv för att separera etiketterna.

Nu kvarstår att köpa mina Raaco-lådor.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag modifierat en lista där jag både anammat de 74x-kretsnummer som står på facken i de röda lådorna och checkat med vad jag faktiskt har av dom i skåpen sen har jag infört typ fem rader/familjer per kretsnummer/funktionsnummer så att jag kan inventera alla de röda facken och bara räkna in kretsarna i respektive familj, funktionsnummer och antal.

I morgon planerar jag att märka upp alla mina fem Ravioli-burkar, på dessa burkar skall det stå:
1) Rå, som dock inte är nån ravioli-burk utan en djup tallrik, ALLA kretsar i det röda facket förs alltså över till tallriken, sen börjar sorteringen och detta för att jag inte skall blanda ihop vilket fack jag "gräver ur" :)
2) Fel nummer, detta betyder funktionsnummer som hamnat i fel rött fack
3) HC, min favoritfamilj, roffar åt mig alla :)
4) HCT, min 2:a favoritfamilj, ->B96 om jag har HC
5) LS min 3:e favoritfamilj, ->B96 om jag har HC eller HCT
6) Fel familj, här kommer jag samla alla övriga familjer och då främst TTL som jag misstänker finns, dessa ->ML, räknar inte med så många 4000 men dom kommer hamna här dvs finns dom så kommer jag roffa åt mig dom också.

MVH/Roger
PS
Cosmox levererade alltså sina logikkretsar i fina röda lådor som jag kommer återanvända, B96 kommer få sina HCT-kretsar i påsar och LS-kretsar i facken där båda kommer husera, tänkte jag. Med andra ord sorterar jag ett fack åt gången, HC/HCT/LS i den prioritetsordningen går in i mitt skåp, HCT/LS som jag inte behöver går tillbaks till den röda lådan där de båda kommer vara separerade mha zip-påsar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har påbörjat min logikkretssortering idag.

Första posten gick bra, 595 hade jag inga HC alls av och dom flesta var HC så dom gick rätt in i skåpet, dock blev jag tvungen att dela upp en ask i skåpet i 4 istället för sedvanliga 3 delar samtidigt som facket jag krympte hade så många kretsar i sig att jag var tvungen att ta ut några för att kunna halvera fack-storleken, dessa kretsar (4st HCT688) la jag sedan i ett blandrör vad gäller HCT.

Ett knappa tiotal var sedan av LS-typ och dom gick tillbaka till röd låda, inga andra familjer av 595 fanns.

Nästa fack huserade 08:or, jag inventerade och fann LS, F, 00.

Inget av detta intresserar mig främst för jag hade fullt fack av HC innan, LS har jag således låtit gå tillbaka till röd låda, F och 00 är kvar i ravioli-burk "Fel familj" som mest betyder att jag ska skänka dessa till ML.

Antal 7408 var bara två men det är bättre än noll, F08 var över 25 stycken.

Nu när "Fel-familj"-burken är upptagen kommer jag inte längre i min sortering, jag vill ju hålla isär numrerna och kan inte riktigt det om nästa rött fack innehåller "fel familj" också, jag måste föra över dom i nåt system.

Jag har tänkt på flera alternativ:
1) Stoppa tillbaka i rör
2) Köpa ESD-skum och stoppa i dom där (inklusive köp av ESD-påsar)
3) Köpa två Raaco-lådor

1) Är gratis men jag gillar inte att leverera prylar i ett enda kaos (olika rör) samtidigt som istoppandet av kretsar ä meckigt.
2) Kostar lite men inte så mycket och är trevligare, dock med bibehållet kaos (jfr att man skriver alla typnummer på påsar...)
3) Kostar egentligen inte heller så mycket, två Raaco-lådor med fasta fack (tot 64st) kostar bara 300:- hos ELFA, fördelen med det här tycker jag är presentationen för den person som får grejerna för då kan man anordna dom i kronologisk ordning och personen ser då direkt vad hen har.

MVH/Roger
PS
Om jag skaffar dessa lådor till ML så kommer jag lägga i 00-familjen i facken och alla andra familjer hamnar i zip-påsar och då naturligtvis i samma fack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på att jag ju kan nyttja flera zip-påsar dvs påse om HCT och påsar om andra familjer.

Detta kan jag göra under inväntan av flera lådor för jag har ingen större lust att leverera allt i påsar men så länge jag sorterar går det bra att använda påsar och stoppa dom i röd låda, sen är det bara att pås-sortera.

Det går dock också att bara leverera påsar men jag har som sagt ingen lust med det.

Bifogar en uppdaterad sortering.

MVH/Roger
PS
Pga att det är ganska koncentrationskrävande kommer jag bara sortera ett fack per dag (om facket är normalt mycket dvs runt 20st kretsar) så detta kommer ta runt två månader, det kan dock gå snabbare men det är beroende av hur angelägna mina andra projekt känns, hitintills känns det kul för jag har hittat lite andra familjer än HC/HCT/LS vilket jag dock inte har nån nytta av för jag är inte så kunnig på området men det är roligt för att jag har till exempel knappt hört talas om 54-kretsar som jag dock numera har lärt mig är mil-specade, detta innebär också att kompisar kan få vad dom önskar få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har inte tänkt störa Er med uppdateringar motsvarande en krets-funktion per dag men jag vill nu gärna visa Er vad som hände när jag sorterade 74x00.

Ut kom hela sju familjer!

En av familjerna vet jag inte ens om den stämmer men dom låg i facket samtidigt som dom har Ericsson-nummer på sig.

Jag tycker detta är oerhört fascinerande!

Dock har jag sökt på RYT-numret på internet men hittat nada.

Eftersom dom låg så prydligt i 74x00-facket så skall annars RYT 102 100 vara en Quad 2-Input NAND, vore roligt om nån kunde bekräfta det.

MVH/Roger
PS
Annars är jag uppe i typiskt 10 familjer nu, jag tycker det är roligt men har egentligen inget egenintresse i det för jag är för korkad, dock funderar jag på att göra en liten tavla där jag får rum med alla familjetyper och bara hänger på väggen (speciellt roligt är ju RYT-kretsar), resten av kretsarna kommer jag att skänka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag sorterat två fack till.

Hittat lite intressanta grejer.

Nåt som jag är konfunderad över är emellertid 7503 för vad tusan är 75 för familj?

Finns inte att finna på internet.

54 vet jag sedan nyligen är militärspecat (vad gäller temperatur mest, väl?).

Men vad är 75 för nåt?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Ny menlös uppdatering men jag tycker det är kul :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med låda märkt "Logik-1".

Detta är dock inte riktigt sant för det finns ett blandfack där jag inventerat typ 5 funktioner men dom kan vara i uppemot 5 familjer så det kan behövas uppemot 25 rader i Excel för att hantera detta facket.

Jag tror jag skriver in dom efter min utskrift (finns lite naken yta där).

Annars är alla märkta fack inventerade.

Har varit till stor nytta för hela 8 funktioner hade jag inte sedan förut, dessa är:
1) 595
2) 33
3) 03
4) 09
5) 28
6) 26
7) 22
8. 13

Jag återkommer om exakta detaljer och då menar jag både typbeskrivning och vilken familj jag snott :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är låda "Logik-1" fullständigt färdigsorterad.

Det omärkta mittersta facket blev lite svårsorterat för det var okänt vilka kretsar som fanns där men i slutändan visade det sig att 8 ravioli-burkar räckte (även om jag bara hade 5 :D ).

Två poster gick in i skåpet, det ena numret hade jag inget fack för så jag suddade bort ett nummer vars fack var tomt och skrev i det som behövdes istället :)

Om det dyker upp en "670" i framtiden så den dagen den sorgen (skåpet ska enligt Wikipedia vara fullbestyckat med nummer).

Börjar bli lite kul det här :)

Det som är roligast är att man vet vad man vill ha, kanske inte optimalt ur evolutionssynvinkel men jag vet i alla fall vad jag vill ha.

Då blir nämligen besluten med udda kretsar enklare, såhär kör jag just nu (något ofrivilligt):
1) HC/HCT/LS och i den prio-orningen gäller.
2) Övriga familjer har "5st-prio" dvs dom får max vara 5 stycken i skåpet, resten planerar jag att skänka.
3) Så om HC/HCT/LS inte finns alls så snor jag 5st av GODTYCKLIG familj BARA för att ha funktionen.
4) Om inte HC/HCT/LS finns alls familje-blandas det bara om antal kretsar är <5, all annan mängd är oblandad familjemässigt.

Dags för steg två i tre-stegsraketen :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sorterat två askar i Logik-2 lådan.

Jag har samtidigt kommit på exakt hur jag vill göra med mina kretsar, det är en framförallt trevlig lösning ur hanterbarhetssynvinkel vad beträffar mottagarens överblick över fådda kretsar men det är också en faktiskt nästan löjligt billig lösning :)

Jag avslöjar inget mer, mottagarna får avslöja om dom vill.

Men det är en kalaside' som gagnar alla parter :)

Nästan 30 fack kvar att sorteras alltså :)

MVH/Roger
PS
Jag tycker det här är mycket roligt, speciellt för att det dyker upp guldkorn som jag aldrig hört talas om (54-serien till exempel eller varför inte 74S m.m). Sorterandet kräver mycket av mig men är som sagt roligt och man får ta det för vad det är, det tar till exempel tid och man får inte bli besviken om man bara hinner/orkar sortera ett enda fack per dag samtidigt som det ju inte är så konstigt om antal kretsar närmar sig 100...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sorterat lite fler fack, speciellt intressant var räknar-facket där jag hittade hela 14 olika typer av räknare.

Bifogar sorteringslista.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu modifierat min allmänna IC-lista så att jag kan märka upp ett Raaco-skåp och sedan bara lägga i kretsar när jag tar dom ur högen, det är bara att ha det uppmärkta skåpet framför sig, ta ett rör vilket som helst och lägga det i dedikerad ask MEN bara om man har ALLA nummer och askarna är uppmärkta med dom.

Krävs dock lite tankearbete för att få ihop detta, mest för att jag inte är väldens mest smarta man :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har beslutat exkludera alla "Not Found".

Ni får gärna hjälpa mig hitta databladen för dom annars kommer jag exkludera dom för man kan ju inte gärna prydligt förvara kretsar i ett skåp om man inte ens har datablad på dom :)

En av kretsarna (den översta) är jag säker på är en kristall men bara ett datablad kan tala om exakt hur man skall koppla in den även om det i detta fallet är enkelt och tämligen harmlöst att chansa.

Tråkigt att jag är så dålig på att surfa :(

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 februari 2019, 21:48:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av GastonDeVille »

Uj vilken energi! Och vilken ordning. Jag är nöjd med att ha prylarna i olika fack i en låda. Men någon gång när det blir ordning i lokalen i källaren så ska ni få se :P
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack skall du ha!

Men det här är faktiskt ganska jobbigt för det är mycket koncentrationskrävande.

Om dom trevliga facken med logikkretsar innehåller fler än femtio stycken kretsar så orkar jag till exempel bara ett fack om dan.

Som det trevligt nog ser ut just nu så så tar resten runt en månad att ro i hamn.

Sen börjar transistorsorterandet vilket skall bli askul men det kommer att kosta fast vafan, bra blir det :)

MVH/Roger
Skriv svar