Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av grym »

98% :tumupp: för att få de via motorn, en vanlig dynamo på sidan av hjulen är skit i sammanhanget
ev en navdynamo men det är myyycket arbet för det, att plocka innanförsvänghjulet är en baggis i sammanhanget

ingen mening att uppfinna hjulet på nytt om det inte blir bättre än vad det finns allaredan, speciellt om det inte kostar särskillt mycket att få till det rätt och riktigt
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av svanted »

för att ytterligare grusa idéerna så behöver man inget batteri, det behövs bara om man har elstart.

de är inte säkert att spole i svänghjulet är den bästa idén,
TS behöver en hel del erfarenhet i ämnet som mångs forummedlemmar redan skaffat sig,
erfarenheter som är till hjälp för att hitta den smidigaste vägen att lösa ett problem på,
typ hur man monterar lyse på en krossmoppe.
att gå via idén cykeldynamo mot däcket är ett ganska bra experiment som man lär sig mycket på.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av GFEF »

Ett av problem i denna tråd är namnet på olika komponenter.

Det talas om "maskiner som omvandlar mekanisk energi till elektrisk ".

På en svensk med likströms utgång likströmsgenerator på engelska enbart generator.
Med växelströms utgång växelströmsgenerator på engelska alternator.

Dynamo är ett gammalt namn på likströmsgenerator.

En generator för cykel lyse är en liten växelströmsgenerator med permanent magneter.
Helt utan reglering därför anpassad ge någotsånär lämplig ström/spänning för fram/back lampor på cyklar.

Allmänt vill man använda cykelgenerator - belysningsspole för anta än 2 glödlampor fodrar elektroniska omvandlare.

Först en likriktare med LÅGA förluster vanliga kisellikriktar har ett spännings fall på 1,4-2[V].....
Använd sstep-up/step-down voltage regulatorchottky likriktare.

Använd "step-up/step-down voltage regulator" för att ge rätt spänning batteri laddning.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av svanted »

dynamo är åckså ett gammalt vedertaget namn på en cykelgenerator,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelgenerator

GFKJHYFGLUFYVLD
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av danei »

Men helt fel.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Hobbyisten »

Om man använder en "cykeldynamo" för att mata ett batteri via likriktning förlorar man halva effekten ? Annars måste man nog ha nån likströmsgenerator med kommutator som gör det till likström ? Finns såna i det här sammanhanget ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av danei »

Varför skulle du tappa halva effekten?

Nej, det har aldrig existerat dynamo på cyklar. Men folk antog att det var det efter som man normalt driver små glödlampor med likström. Många tror att det är likströmsgeneratorer på cyklar, som trådstartaren här tex. Växelström har man i eluttaget.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av säter »

nybörjarnörd skrev:likströmsgenerator med kommutator
Jag tog för givet att det var det ni menade med Dynamo.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Hobbyisten »

danei skrev:Varför skulle du tappa halva effekten?
Sant danei, man använder ju i så fall en likriktningsbrygga :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av 4kTRB »

12 volt Cycle Charger cigarette lighter plug
http://www.econvergence.net/product-p/cch-1.htm

• Easily clips onto any bicycle.
• Has a female ciagrette lighter socket (just like in your car).
• As you ride your bicycle your device will run and charge!
• Has a voltage regulator to ensure that your device is never damaged no matter how fast you are riding your bicycle.
• Produces up to 15 watts which is far more than most devices will ever need. Charge multiple devices easily.
• Add the battery pack option to store the power you create. Stores 1,900 mah of power and easily fits in your pocket.
• Lifetime Warranty
Bygg en egen laddare...https://people.nscl.msu.edu/~daniel/regulator.html
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av svanted »

danei skrev: Nej, det har aldrig existerat dynamo på cyklar.
vi förstår vad du menar men du uttrycker dig fel.
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Kul att det blev lite diskussion i tråden mellan de lärda iaf =)
svanted skrev:för att ytterligare grusa idéerna så behöver man inget batteri, det behövs bara om man har elstart.

de är inte säkert att spole i svänghjulet är den bästa idén,
TS behöver en hel del erfarenhet i ämnet som mångs forummedlemmar redan skaffat sig,
erfarenheter som är till hjälp för att hitta den smidigaste vägen att lösa ett problem på,
typ hur man monterar lyse på en krossmoppe.
att gå via idén cykeldynamo mot däcket är ett ganska bra experiment som man lär sig mycket på.
Tack för de fina orden och den vänliga inställningen till mitt projekt =) Det är precis så jag tänker...
Min tanke med batteriet va att jag vill att lysena ska kunna lysa även när mopeden står still. Ja jag vet att man kan göra det med någon typ av superkondensator eller vad det kallas MEN jag vill ju helst kunna ha usb-laddning till mobilen också. Dessutom så tror jag att kretsen kommer att förbruka mer än vad dynamon kan ladda. Dvs jag kommer att gå "minus" så länge lysena är på" och definitivt om jag laddar luren samtidigt. Därför kan batteriet ge mig det jag vill ha. Och på dagarna när jag inte behöver lyse så kan jag stänga av lyset osv och bara ladda batteriet. Låter det rimligt?
säter skrev:
Temperani skrev:12v 6W dynamo
Varför i hela friden väljer du en dynamo till detta?
Jadu jag har länge funderat på hur det skulle vara att bygga ett sådant system och om det skulle fungera i praktiken. Så ja. Av den anledningen provar jag hellre det än att sätta dit en ljuss/laddspole =) Det kanske låter knäppt men jag går hellre den jobbiga vägen om jag kan lära mig något av det.

RadarEnt skrev:Det verkar mest som du vill ha prylar att fippla med på mopeden. Omkopplare och mätare och grejer. Dynamogrejen kommer du säkerligen att lessna på inom en snar framtid.
Nja jag det är ju bara en voltmätare jag vill ha på för jag misstänker att kretsen kommer att dra mer än vad batteriet får laddning. Tänker att det kan va bra att ha för att hålla koll på spänningsnivån. Dvs köra utan lyse när batteriet behöver laddning. Pallar inte springa fram å tillbaka med en multimeter tänker jag =)

Mobilladdningen då iofs. Ja det hade ju vart nice. Men det är mest en nice feature som dessutom ibland kommer i samma paket som voltmätaren. Klart det hade vart nice att kunna ladda mobilen på moppen =) Går det så är det ju kul om man får det att funka...
Retroperra skrev:Snygg!
Det ser ut som en Moto Morini motor ev. en gammal Derbi. Det finns färdiga tändplattor med lysspole monterade.
Kolla exakt motorbetäckning så hittar vi en platta.
Edit:
Jag ser ju nu att det är en motor från en Gilera Trail/Touring. Klart att det finns en tändplatta att köpa.
Även om det kul att konstruera eget så slipper du en lösa hängande kablar med en fabriksdel. Då kan du ägna energin att göra en lykta och en kabeldragning som ser bra ut
Ofan =) bra öga där! Måste jag köpa en helt ny tändplatta eller finns det enskilda laddspolar/ljusspolar att köpa till en sån tändplatta?
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Retroperra »

Det finns nog lösa lysspolar om vill spara lite.
Med måttet på monteringshålen ska du se att lysspolar från andra mopeder passar.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Retroperra »

Den här kan möjligen passa men ring dit och dubbelkolla. Sajten ser lite autoöversatt ut och då vet man aldrig.

http://ehrmotor.tictail.com/product/091 ... ings-spole
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av GastonDeVille »

svanted skrev:dynamo är åckså ett gammalt vedertaget namn på en cykelgenerator,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelgenerator

GFKJHYFGLUFYVLD
Apropå, vad innebär "GFKJHYFGLUFYVLD"
Nån sorts tag för att hitta inlägg eller hemligt meddelande till utomjordingar?
Skriv svar