Förbättra kina-LED-nätagg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Förbättra kina-LED-nätagg

Inlägg av )ExecutoR( »

Så det började med att jag köpte en LED-ramp till akvariet från Aliexpress, allt fungerade fint, mycket ljus och allt fint. Efter någon månad började nätdelen låta illa, den "buzzade" som om en större fluga var fast där inne.

Svårt att höra på videon.




Efter en stund lyckades jag få upp plasthöljet och konstaterade att kondensatorn bakom likriktarbryggan var helt slut.
24v-01.jpg
Ville inte lämna fiskarna utan ljus så jag hittade ett annat nätagg i lådorna jag kunde sno en ny från.
24v-02.jpg
Stal även höljet för bättre luftflöde och kylning, då jag tror att värmen var den största orsaken till att originalkondensatorn dog.
24v.jpg

Nu till problemet. Jag vill gärna styra lampan med hemautomationen och en "smart switch" men nätagget äter upp reläer (svetsar ihop) på löpande band, vilket inte hjälps av att min nya kondensator är har aningen högre kapacitet än original.

Nu behöver jag er hjälp. Vad jag förstått är det en termistor, mer specifikt ett NTC-motstånd jag vill ha. Ett som helt enkelt begränsar strömmen vid påslag när kondensatorn ska laddas upp.

Jag har försökt hitta vad jag ska ha, men utan tidigare koll på vad som är "normala värden" är det svårt att hitta vad som kan vara lämpligt. Det jag hittar är för att begränsa bra mycket högre ström, ofta för att förhindra att 10A-säkringar går. Att NTC-motstånden har många värden och också friskt blandas med andra termistorer på diverse sidor när man försöker söka gör det inte lättare för en novis som jag.

Så, 240V och högt räknat nånstans runt 1A i kontinuerlig ström är vad den ska klara (faktisk förbrukning är nog närmre 0,5-0,8A). Utöver det antar jag att jag vill minska strömmen så mycket som möjligt? (med risk för att termistorn blir för varm?).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Förbättra kina-LED-nätagg

Inlägg av bearing »

Du skulle ju kunna använda ett SSR med omslag vid nollgenomgång. Kommer inte att svetsa. Och är ganska skonsamt gällande inrusande ström, så löser förmodligen båda problemen i ett.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Förbättra kina-LED-nätagg

Inlägg av )ExecutoR( »

Hm, ja det är ju också ett sätt. Hur löser man omslag vid nollgenomgång? Eller är det SSR:er som är specifikt designade för det, så man bara skaffar ett sånt?

Prismässigt är det väl en annan fråga dock. På samma sätt skulle ju en kontaktor också fungera, men det känns som ett bakvänt sätt att angripa problemet när kontinuerlig last är <1A
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Förbättra kina-LED-nätagg

Inlägg av bearing »

Ja, det finns SSR som automatiskt fördröjer tillslaget till nollgenomgången.

Jag köpte en gång ett sånt här, men det säljs inte längre av Electrokit, tydligen:
https://www.electrokit.com/en/product/s ... o-cross-2/

Men deras större SSR var inte så dyrt, och har också denna funktion:
https://www.electrokit.com/en/product/s ... 3-32v-40a/
Skriv svar