Created by Svenska Elektronikforumet

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Created by Svenska Elektronikforumet

Inlägg av Klickmans »

"The SEF Box" eller vad detta pjojekt nu kommer att kallas, sen..
The SEF Box.JPG
Svenska Elektronikforumet gav 2020 mersmak för mitt intresse för Teknik och Elektronik, samt skapande.
Det började med Project2020, Permobilen som var lite fabrikstillverkad/tråkig och behövde bli mer personlig.
Forumvistelsen fick snabbt igång mitt inre kreativa skapande, lärde mig här mer inom just dessa 2 områden.

Teknik och Elektronik. I mitt förra liv var jag Recensent, här.

Flera här på forumet kom till min hjälp när jag inte förstod dom rent tekniska termerna, som så mycket annat.
Trots teflonminne och dålig syn har jag ändå gjort framsteg, vilket för mig personligen visade sig bli stor tröst.
Begravningen är i morgon 17/4, sen lägger jag sorgen bakom mig och går vidare med mina Tokerier/Projekt.

Dom kommer att bli intressanta, och annorlunda. Mest annorlunda, som The Bird Box.

Tänker man utanför boxen och vågar tro på sin egen oförmåga, är det fullt möjligt att skapa något helt unikt.
Visst finns det andra som har byggt själv, med deras design. Många har skapat osannolikt häftiga mojänger.
På den nivån är inte jag än, och hinner förmodligen inte dit innan även jag skickas på enkel resa, till himlen.

Men innan dess har jag gott om tid, hoppas jag.

Behöver den tiden för att skapa något fint till lilla frun, något hon kan glädjas över under många år framöver.
Tänkte därför involvera fler härifrån, som med tips/material/komponenter kan vara med och skapa projektet.
Varför be om hjälp? Egentligen handlar det en att ge detta forum cred för att det är bra, och har varit länge.

Fråga dom gamla rävarna, dom vet vad jag menar.

Själv är jag ännu en nyfiken nybörjare med elefantfötter. Men mest är jag som den närsynta bofinken Knut.
Trots detta lilla handikapp vill jag kunna löda och experimentera så länge det går, sånt ger mig livskvalitet.
Som expempelvis när LeCanard letade upp ett antal väl utvalda retrokomponenter till mig, en glädjens dag.

Flera av dom har redan kommit till nytta här.
xIMG_20200417_151604_HDR.jpg
Tankarna och drömmen om att kunna skapa något unikt och vackert kom med den lådan, nu behövs mer.
Kanske inte komponenter egentligen, men kanske ändå. Speciella (gamla) högtalare, rattar, knappar, mm.
Det är här jag på distans önskar få skapa med er hjälp, för att i slutänden ha skapat något fint tillsammans.

Created by Svenska Elektronikforumet
20200417_145928.jpg
Det skall dock sägas att jag inte har så stor erfarenhet att bygga från scratch, löda så smått går inte så bra.
En och annan lödpunkt kan jag fixa, men schema och sånt är som noter till musik. Själv spelar jag på gehör.
Ni kan väl fundera på om ni vill vara med på ett hörn, med en postit skiss, en komponent, eller något annat.

Har en hel del hemma nu, men saknar kanske just den där.

Kan betala för det jag får, såvida det inte rör sig om tusentals kronor. Det är inte värdet som räknas i denna.
Det är tanken bakom, och funktionen. Även designen räknas, en enkel laddbar liten låda som gör vad den ska.
Spelar finstämd akustisk musik för lilla frun, genom en väl avvägd högtalare, eller hörlurar via Stereouttaget.

Enkelhet är nyckeln till framgång.

(Liksom Musik som skapas på gehör är inget "fel" så länge grejorna inte exploderar och kremerar nån i förtid)

Ska vi leka idag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Created by Svenska Elektronikforumet

Inlägg av PeterH »

Jag vill inte vara elak klickman, men behöver du verkligen starta en till tråd för att få skriva av dig när du har långtråkigt? Kan du inte fortsätta i din redan startade tråd (småpratstråden eller vad den heter) som var till för just detta? Det blir så många "skräptrådar" i forumet om alla absolut måste skriva i forumet när man egentligen bara är lite pratsjuk :vissla:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Created by Svenska Elektronikforumet

Inlägg av Klickmans »

@PeterH

Den var oväntad, men vill du tvunget få bort den (eller mig) så får du ta det med admin.
Hur gärna jag än försöker göra rätt här så blir det tydligen fel, börjar bli lite påhoppat nu.
Man kan inte älska alla, jag vet. Men jag försöker skapa en bra atmosfär, med gemenskap.

Inte sagt att du har fel, men jag ska ha dina ord i åtanke nästa gång jag vill posta något.

Får väl dra pluggen och gå offline här, och invänta hammaren från admin.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Created by Svenska Elektronikforumet

Inlägg av PeterH »

Det handlar inte om att få bort varken något eller någon, men det här är ju främst ett elektronikforum (även om vi har riktigt bra bredd på våra frågor). Det är heller inte fel att få bra stämning i ett forum, men med det sagt behöver ju inte ett forum bli en "fikastuga" där det skrivs bara för att det ska skrivas... Har man inget elektronikrelaterat att skriva så är det helt okej att inte en enda sak skrivs i forumet på några dagar... Ingen kommer att glömma bort någon för att denne inte skriver varje dag 8) Och om man absolut känner att man måste skriva något, speciellt om det inte är elektronikrelaterat, så finns ett flertal trådar för just detta ändamål... Tappa inte sugen bara för att jag vill styra upp lite, men tänk gärna på att hålla inläggen lite närmare forumets tanke.

Trevlig helg!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Created by Svenska Elektronikforumet

Inlägg av Klickmans »

@PeterH

Har funderat under natten, det är kanske bättre att jag håller till i Småpratstråden?
När jag kommer hem senare idag ska jag försöka radera mina inlägg, städa undan.
Får jag väl skriva om allt i samma tills jag mognat, och kan släppas fri på forumet.

Sen är det bara att ignorera småpratstråden, och jag stör ingen.

Du frågade om jag hade tråkigt, passar på att svara dig nu. Nej inte tråkigt, sorg.
Sitter ofta själv hemma och behöver ha något att skingra tankarna med, vara glad.
När jag teknikar mig vill jag berätta om det, dela med mig av framsteg, med bilder.

Det kan tydligen bli för mycket, så helt ogrundad är inte din kritik.

Även om den sved tycker jag att jag har lärt mig något av den, konstruktiv kritik.
Så jag tackar dig för tillrättavisningen, kanske bättre att få det av dig än av admin.
Med detta sagt är det dags att göra sig iordning för dagens begravning i Trelleborg.

Det blir tyvärr en till i Maj. (Trevlig helg till dig med)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Created by Svenska Elektronikforumet

Inlägg av hcb »

Klickmans> försöka radera mina inlägg, städa undan.

Nix pix, så gör man inte :) Kontakta moderatorkollektivet (t.ex. genom att rapportera ditt eget inlägg) och beskriv vad du vill ha hjälp med så fixar vi det :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Created by Svenska Elektronikforumet

Inlägg av Klickmans »

@hcb

Ok, visste inte riktigt hur man gör.

Tack för hjälpen, ska titta närmre på det under kvällen.
Skriv svar