Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 00.19 2019-08-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 487 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Deckel FP2 renovering
InläggPostat: 08.21 2019-08-14 

Igår så modifierade jag en fyrkantsfil så en kant inte biter längre och filade bort en del av skaftet framför drevet, jag ville kontrollera ifall skaftet hade svällt framför drevet ifall det var problemet, men det hjälpte inte. Jag tyckte mig kunna se med inspektionspegeln att det fanns en skåra på skaftet då jag roterade runt drevet och försökte titta in under kilspåret i drevet så jag tror det är grundproblemet.

Min följande strategi kommer förmodligen vara att öppna upp spåret på framsidan av skaftet så jag kan få ut allt skräp där inne, sen ska jag köpa en ny kil och limma sandpapper på den, föra in kilen under det tredje drevet och rotera drevet. Planen är att slipa innerdiametern på drevet litet så att det inte längre fastnar i skårorna på skaftet. Detta är en lösning som föreslogs åt mig av en maskinist på annat håll. Drevet kan repareras enkelt sen menar han, med en "sleeve" (vet inte svenska ordet).

---

Jag har också funderat på om allt annat ändå misslyckas och jag måste borra ut skaftet, hur kan jag bäst lösa det problemet.... Jag började tänka att måste jag göra om hela skaftet? Kan jag inte återanvända delen av skaftet som förblir helt? Borrar ju inte längre än under det tredje drevet...

Alltså, jag gör ett skaft i två delar. Då behöver man bara göra delen i rött på nytt.

Bild

Sen svarvar man ett matchande hål i den andra delen av skaftet. En "press fit" vore väl enklaste lösningen, delarnas tolerans görs så att den inte passar ihop i normaltemp. Den nya delen läggs i frysen, den andra värms till 100 C kanske och man lägger ihop dom snabbt, när temperaturen jämnas ut sitter det som berget. Kanske röd loctite kan läggas dit också om man är riktigt paranoid.

Nu är jag ingen expert men jag tycker detta känns som en fungerande plan ifall det värsta händer. Då slipper jag ha en verkstad nytillverka splines och sånt. Jag tycker inte det blir för svagt heller, hela skaftet stöds ju av gjutjärnsribban just där och en sånhär inpassning borde ju sitta som berget så något annat skulle förmodligen ge upp före.

InläggPostat: 08.32 2019-08-14 
Användarvisningsbild

Kan sleeve betyda foder i sammanhanget ?

/LC

InläggPostat: 08.33 2019-08-14 

Jo det låter korrekt.

InläggPostat: 00.24 2019-08-15 

Finns det någon chans att någon redan varit på detta och gjort en tidigare reparation? Typ att de två yttre kugghjulen sitter på en egen hylsa. Känns så himla konstigt att kilen skall kunna gå sönder och sen skapa en deformation som låser axiellt helt stummt, men inte radiellt.... kan 3an reparerats med en genomgående pinne som sedan också gått av och då skapat ett spår i kugghjulets inneryta?

Är kilen helt och hållet nu borta från under de två yttre kugghjulen?

Kan kilen ha drivits inåt vid brottet som i sin tur pressat den uppåt och skapat ett spår där, detta då det på ritningen ser ut som kilen och spåret slutar innan den passerat igenom hela 3e kugghjulet.. beroende på hur spåret är tillverkat kan det ju slutta uppåt så att säga. men det känns ändå mkt långsökt...

Kan man få ner en avbitartång mellan kugghjulen, få tag i delar av kilen å försöka bända ur kilen mot 3e kugghjulet.. tången går nog åt skogen, men kanske värt ett försök.

Är kil mtrl spröda?.. kan man flisa sönder kilen genom att spräcka sönder kilen axiellt via kilspåret genom kugghjul 1 och 2. Typ lagom hård stålpinne, med spetsig/snedställd ända.

InläggPostat: 06.46 2019-08-15 

Någon genomgående pinne har jag inte sett, jag tror att då kilen klipptes av gick den i bitar och de bitarna drogs med då hjulet snurrade på skaftet och gjorde radiella skåror som hjulet har nött sig in i och därför kan det rotera men är låst axiellt. Kan även fortfarande finnas kvar material i skårorna också som förvärrar läget.

Jag har fått ut mycket av kil-materialet men inte allt, jag får inte heller in någon tång där inne, för litet med utrymme.

Jag ska nu fortsätta med att trycka tillbaka de två första dreven så jag får tillgång till framsidan av axeln och kan öppna upp kilspåret. Då kan jag borra bort allt kilmaterial och då kan jag komma åt att börja sanda insidan av det tredje drevet.

InläggPostat: 14.14 2019-08-22 
EF Sponsor

Hur har det gått för dig med detta? Några framsteg eller bakslag?

InläggPostat: 18.28 2019-08-22 

Inte så mycket att rapportera på den här fronten, går igenom de olika alternativen, väntar på utrustning och sånt. Just nu försöker jag ta bort bussningen på framsidan för att få lite mera utrymme.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 487 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme