Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Då går gjutjärnsribban i mitten av maskinen sönder, det är vad som förhindrat mig att gå på en sådan lösning. Det är en svag punkt i mitten av maskinen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Tänker du borra och förstöra axeln, då kan du lika gärna kapa av den på plats.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag får den inte kapad där den behövs kapas (mellan varje drev). Om jag provade det på något annat stället, ja då kommer den sitta fast där inne och jag får inte ut delarna. Det finns bara rum så det räcker att man får in ett drev i gången där.

Om jag måste ha sönder skaftet så då är borrning det enda sättet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Finns det någon möjlighet att sätta skruvdomkrafter för att stödja upp väggen om man vill pressa?
Jag skulle undvika att förstöra axeln i det längsta.
Det är mycket jobb att göra en ny axel.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Är det inte bättre och enklare att i såna fall offra drevet?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har provat försöka få nån sorts stöd inne men det går inte, dreven på andra sidan kommer i vägen.

Jag försöker naturligtvis undvika att skrota axeln, men om det måste väljas så är det nog axeln som får ryka och inte dreven.

Axeln är mestadels cirkulär så majoriteten kunde svarvas till hemma, sen kunde man leja en maskinverkstad att göra resten. Skulle väl bli några hundra euro dock hela festen så inget jag ser fram emot!

Det går inte att komma åt drevet på något bra vis ändå med något skärverktyg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Du har väl en splines på axeln också?
Den är inte så rolig att göra.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja det är väl det som skulle kosta.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:Jag har provat försöka få nån sorts stöd inne men det går inte, dreven på andra sidan kommer i vägen.
Går det inte att få dit en skruv mellan väggen och det nedre drevet?
Jag tror inte det behövs så mycket kraft för att få isär det hela.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Har lite svårt att se hur drevet kan rotera så fritt men vara låst i axialled, speciellt nu när du fått bort kilen mellan dreven? Har du vågat smacka på från framsidan med koppardorn eller liknande, inte med stora släggan, men lilla. tänkte om det bara är en kant att ta sig över. Och du törs inte bryta mot gjutjärnsväggen? Eller får du inte in brytjärn där emellan?
Kommer du åt att klämma ihop drev 2 och 3? typ med en rörtång eller liknande, kanske på en punkt, vrida 90 grader, klämma igen, vrida, klämma osv. Tänker att om du väl fått till en liten liten vickande rörelse kanske du kan "vandra" upp drevet åt vänster i bild för att komma åt att rensa ur resterna av kilen. Har du nån inspektionsspegel så du kan se spåret i drev tre? Jag antar att du förutsätter att det sitter en halv kil i det?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har redan provat trycka ut det med en jig som använder en M16 gänga men ingenting, har också tagit i med släggan dessutom, men ingenting. Vågar inte ta i hårdare...

Jag har provat få dit skruvar och sånt för att stöda upp men dreven kommer i vägen. Provat flera olika lösningar nu.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

X-IL skrev:Har lite svårt att se hur drevet kan rotera så fritt men vara låst i axialled, speciellt nu när du fått bort kilen mellan dreven? Har du vågat smacka på från framsidan med koppardorn eller liknande, inte med stora släggan, men lilla. tänkte om det bara är en kant att ta sig över. Och du törs inte bryta mot gjutjärnsväggen? Eller får du inte in brytjärn där emellan?
Jag har använt både slägga framifrån samt försökt bryta mot gjutjärnsväggen, så hårt jag vågat, kanske lite väl riskfyllt hårt t.om. men inte den minsta rörelse.
X-IL skrev:Kommer du åt att klämma ihop drev 2 och 3? typ med en rörtång eller liknande, kanske på en punkt, vrida 90 grader, klämma igen, vrida, klämma osv. Tänker att om du väl fått till en liten liten vickande rörelse kanske du kan "vandra" upp drevet åt vänster i bild för att komma åt att rensa ur resterna av kilen. Har du nån inspektionsspegel så du kan se spåret i drev tre? Jag antar att du förutsätter att det sitter en halv kil i det?
Inte en chans att få in något sånt där. Dreven går inte att få isär mera än på bilderna, finns inget rum för dom att röra sig längre vänsterut. Jag har inspektionsspegel men man ser ändå inte så bra, jag har plockat ut så mycket jag kunnat under det tredje drevet, det finns förmodligen kvar under i spåret ännu.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Det borde gå att göra en omvänd tving för att stödja upp väggen.
Mothåll vid högra gaveln.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Typ något sådant jag provat men kan väl prova igen. Men jag ska städa i verkstan nu och läsa en bok eller något. Jag måste ta en liten paus.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Det låter bra.
Är det inte panik ska man inte förhasta sig med sådant här.
Tänka kan man ju alltid göra. :)
Skriv svar