Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Gejderoljan ska vara ISO 220 (Mobil Vactra #4) och oljan till växellådan ska vara ISO 68 (Mobilgear 600 XP 68).

Jag har manualer med smörjscheman. Bifogad bild är för en 60 tals modell, har även för en 50 tals model med intern motor.

Spindelfettet är Kluber NBU15

Här är även länkarna där jag köpte det, frakten blev 190kr:
https://www.ebay.com/itm/382440542682
https://www.ebay.com/itm/123383815040
https://www.ebay.com/itm/381606837527
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Den här veckan har jag mest forskat och rengjort, fått väldigt mycket fett ur sadeln och det blir mera bara den kommer av. Men det känns lite som jag inte kommer så mycket längre nu, eller jag vill inte börja demontera sadeln riktigt ännu innan jag har fått skadan i det vertikala bordets glidyta fixad så jag kan sätta undan det i väntan på ihopmontering.

Just skadan i det vertikala bordet måste åtgärdas. Det kommer bli ett extra utsatt ställe för skräp så det behöver fyllas i innan den börjar nyttjas. Jag funderar på att tillverka egna torkare i filt där som extra skydd, som på en svarv typ. I orginalkonfiguration är det bälgar monterade på bordets sidokåpor för att hålla ut skräp men dessa finns inte längre och nya är över 1200kr styck.

Jag har kontaktat denna vecka Moglice både i USA och Tyskland, ett annat företag i Tyskland (SKC Technik) som även tillverkar sånahära produkter, och jag kollar även på Devcon, som tillverkar produkter för detta ändamål.Hittat Devcon i 500g förpackningar, det är säkert 400g mer än jag behöver dock. Belzona 1161 vore även ett intressant val men kan endast köpas i 1kg förpackningar för 2000kr...

Devcon verkar enklast att få tag i.
https://www.xtrack.nl/en/product/devcon ... -500-gram/

Fick svar från Belzona, dom sade inte bu eller bä på min förfrågan om det fanns 100g kit att köpa men riktade min fråga vidare till en finsk ÅF, får se om han har något att erbjuda annat än 1kg kit då. Belzona är ganska intressant då det är extra oljetåligt. Var en finsk maskinist som rekommenderade den produkten åt mig annars.

Och Moglice i tyskland (diamant) kan jag nu även avskriva, dom sade helt enkelt dom inte längre säljer direkt till privatkunder.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Devcon svarade också i fredags, jag frågade om vilken av deras produkter dom rekommenderade för min situation och det var WR-2, stå rju även i beskrivningen att den passar bl.a. för svarvbädder. Jag hittade en estnisk försäljare på ebay som säljer just de för 49+frakt, billigaste jag sett, så den står högst i kurs just nu.

Sen har jag jobbat på en slip för att vässa och polera hårdmetallskär för skavning. Jag har bara slängt ihop den av skräpdelar, en snyggare lösning blir det nog sen då jag har möjligheten och orken att snickra något finare. Nu är denna inställt för negativt 5 graders skärvinkel men jag kommer väl även vilja ha en 30 graders positiv vinkel för skavande av stål.

Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Ah, en sån där slip måste jag bygga mig nån gång också. Vad är det för motor, som jag förstått det vill man ha dem ganska långsamma till detta.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har inte hört något om farten, jag vet Stefan Gotteswinter, som jag tog inspiration av så hade en modifierad bänkslip och dom brukar ju köra runt 2800rpm ungefär och jag tror denna motor som är plockad ur en gammal kakelsåg är runt samma. Det står inget på motorn annars, borde vara 600 watt enligt vad det stod på sågen.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Började rengöra det vertikala bordet till fräsen. De här smågrejerna här under så är till för att automatiskt stoppa X-matningen på fräsen, finns en på varje sida. Dom hakar i en spak som finns på själva sadeln.

Bild

Den här saken i mitten av bordet vet jag inte exakt vad den gör.
Bild

Bild

Fått bort det mesta och värsta, Cillit Bang och 0000 stålull (inte på glidytorna dock, bara papper där) tar bort väldigt bra. Jag bytte även ut träbitarna bordet vilar på mot metall eftersom träet kan dra i sig fukt och vatten och orsaka rost. Allting oljades in efteråt. Nu väntar jag bara på specialmaterialet jag beställt för att reparera skadan i en av glidytorna, svårt att fota det...

Bild

Jag kollade lite noggrannare annars på själva skalan till bordet och den säger 50cm. Jag gissade det var så men det var svårt att kontrollera med den i smådelar. Men det tyder på att den här Deckeln har 500mm X-rörelse istället för det vanliga 400mm. Deckel tillverkade FP2orna i allra första början med 400mm rörelse, sedan 500mm en stund för "andra generationen", sedan 400mm igen där på 60 talet då motorn även flyttades så den sticker ut på baksidan. JAg är mer nöjd över att jag fick en med intern motor än att den har extra 100mm kapacitet. Utstickande motor stjäl mycket utrymme.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Krille Krokodil »

En bra bok i ämnet:
We are the proud provider of Edward F. Connelly's 1955 book, Machine Tool Reconditioning. You will find everything you could ever need to know about machine tool reconditioning techniques within the 533 pages of Connelly's book. Connelly was a well-respected expert on his topic and his writing has continued to provide valuable information to the present day.

He states that the purpose of his book is to give, “a comprehensive exposition of the hand scraping art and its principal application, the reconditioning of machine tools.”
http://www.machinetoolpublications.com/
X-IL skrev:Ah, en sån där slip måste jag bygga mig nån gång också. Vad är det för motor, som jag förstått det vill man ha dem ganska långsamma till detta.
Enligt min vetenskapliga magkänsla är CBN eller diamant inte speciellt petiga med skärhastigheten om man använder dem på rätt material. Däremot om man fuskar och använder diamant mot stål så bör man nog ha lägsta möjliga skärhastighet för att inte uppmuntra den kemiska processen där diamanten lösas upp i stålet.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag plockade av det vertikala huvudet igår men fick sätta tillbaka det. Min kran så kommer inte åt bordet jag tänkte lägga den på. Har för lite utrymme och stödbenen sticker ut för mycket... Kan bli att modifiera kranen igen, kanske bygga en ny sats med kortare stödben eller något... Suck man börjar ha för lite platser att lägga allting.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Suck man börjar ha för lite platser att lägga allting.
Om det är någon tröst så är du inte ensam med det problemet.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nä det kan jag tro. Dock frustrerande då man fastnar och inte kommer vidare. Jag såg en tråd om en modifikation på en liknande kran som verkar relevant för mig:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... &start=379

Någon sorts motvikt på andra sidan som gör man kan nyttja kranen utan stödfötterna, tror även det kan va värt att fixa nya stödfötter som är kortare och "low profile" för sånahära lyft.

Just nu är det inte precis så lätt för mig att svetsa heller. Plattan utanför är ett snöberg och snö är skottat mot porten (hjälper hålla värmen).
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Bildlös uppdatering, men idag har jag applicerat special-epoxyn på skadan. Det krävdes att jag fördjupade skadan med dremel (det var ganska nervöst) samt avfettade i flera omgångar och även värmde den lite med låga för att "svetta" bort annat fett. Hoppas det håller. Jag gjorde med dremeln slitsar i en vinkel som gör att epoxin borde låsa sig i hålet som en laxstjärt.

Har krävt sin tid med förberedande arbete eftersom epoxin kräver 16 graders arbetstemp och min verkstad hålls vid 5C på vintern. Så jag har väntat på mildare väder samt ökat tempen där inne, och då även det har tagit flera dagar så all utrustning får suga i sig värmen och stabilisera tempen.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Såhär blev det, kunde ju ha blivit bättre säkert, men jag tror det är bättre än innan iallafall.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Bestämde mig att börja kolla lite på DRO:n igen, den har suttit i ett skåp i månader. Tror jag hittat felet...

Bild

Om jag förstår rätt ser jag tre olika diodbryggor här där åtminstone två är söndriga + en komponent jag inte känner igen nära den stora kondensatorn.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Vilka diodbryggor är trasiga? Den nedersta med mindre dioder ser det iofs ut som att två dioder gått isär. Den övre komponenten verkar det ju finnas nån text på i alla fall, så kanske går det att klura ut vad det är.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Den längst ner jo den är söndrig och den stora ovanför så man ser det inte så bra i fotot men en av dioderna verkar ha en spricka.
Skriv svar