Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8269
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Gott att du fick igång den så långt, kanske löser sig nästa problem du har med en fast montering på maskinen? Jag tänker att när du för den för hand kanske du inför lite vinkelfel osv som gör att den inte repeterar riktigt. Smuts eller spånor kan säkert också ställa till problem.
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja jag tror det är som du säger, då den är fast monterad så funkar den förmodligen som den ska igen.

Jag har jobbat med att plocka isär sadeln ännu mera, först så bestämde jag mig att plocka av ledskruven. Det ska till en 22mm blocknyckel för att få av muttern som håller fast ledskruven men jag hade inte en sådan, bara hylsnycklar och dom passar inte in där, för trångt. Men först så skulle en mindre axel till sidan om plockas bort för att få rum ens med blocknyckeln.

Skaftet hade intern M10 gänga så jag kunde använda glidhammaren för att få ut det.

Bild

Skaftet har ett hål i toppen och oljekanaler där kugghjulen rör sig. Måste se till att kanalen ovanför är fri från fett sen.

Bild

Jag använde en träkil för att låsa skaftet och få bort muttern:

Bild

Bild

Delarna isärplockade:

Bild

Nu kunde jag mycket enklare manöverera sadeln då den inte har ledskruv eller drivskaft som sticker ut. Jag vände den upp och ner för att komma åt från andra sidan. Där finns ett skaft som kopplar en "trip lever" samt växelspaken till en koppling för X-matningen, det skaftet måste bort, sen kan jag plocka ut bronsbussningarna och andra grejer för X-ledet relativt lätt och rengöra dom från fett.

Bild

Bild

Kan hända jag börjar ta bort alupluggar som finns på sidan vid sadeln före dock, då får jag mycket bättre åtkomst åt alla oljekanaler och kan se till dom är rena. Efter allt detta är färdigt så kan jag börja återmonteringen igen.
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag slitit med det lilla stiftet i sista bilden men nu är det löst. Glidhammaren fick bort den till sist. Flera applikationer med penetrerande olja och även lite värmning hade jag provat.

Bild

Nu blir det sen litet svårare, ett till stift men utan gängor för enkel borttagning så finns längre ner på samma skaft. Det ska bort och jag kommer förmodligen behöva borra ut det. Sen kan jag dra ut skaftet och sen dra ur bussningarna för X-ledet, då är demonteringen komplett.
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Fick ut axeln igår. Det blev att borra ut det nedre stiftet och det blev inte så fint så jag borrade om hålet till 5mm, nu får jag skaffa en 5mm 1:50 brotsch också, har 4 och 6mm.

Nu rent teoretiskt bör jag kunna knacka ut de diverse delarna för X-ledet men det har inte rört sig. Det finns en skruv som ska hålla bussningen i andra bilden på plats men den har jag skruvat ur. Enligt en jag talar med som gjort samma sak på sin maskin så bör det inte kräva mycket kraft, så man blir lite orolig att banka för hårt. Jag undrar om jag bör prova med värme eller kyla kanske för att få bussningen att släppa.

Bild

Bild
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu fick jag ut den, den var ju stål och inte brons som jag förväntade mig. Men det källor jag går efter är för lite modernare maskiner än den jag har. Nå nu är den ute. Orsaken den fastnade tror jag var att den kom på sne.

Bild

Bild
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag trodde jag var färdig med demontering men nej det är ännu en del som måste bort. Nämligen den böjda tuben här som droppar olja på ledskruven och kugghjulen där. För andra har problemet varit att den varit helt återtäppt med smörja. För mig så var den helt oblockerad. Ingen restriktion alls... och det är lika dåligt det. Tuben är kopplad till en reservoar som ligger under X-ledets bussningar och oljekanaler. Olja därifrån kommer ner i reservoaren och via tuben droppar det ner på ledskruven. Även ett hål på framsidan så hjälper till att smörja glidytorna där. Men tuben ska ha en bit med filt som gör att reservoaren inte rinner tom direkt. Om den är tom så blir det för mycket olja på ledskruven och det blir för lite olja till de andra ställerna. Så den måste komma ut.

Satt fast ordentligt, fick tillverka ett verktyg för att få grepp om tuben utan att deformera den, jag använde en liten kofot för att bryta ut den, sen värmde jag och kylde i omgångar. Det var slutligen efter jag gick efter en större brännare som jag fick loss den.
Bild

Bild

Tur jag fick bort den dock, nu kunde jag applicera tryckluft in i reservoaren, jag täppte till hålet på framsidan och det höll för 5-6 bar. Uppenbarligen var det totalblockage i kanalen mellan X-ledet ovanför och reservoaren. Efter en stund så började det komma upp svart smörja och det började flöda luft. Jag har försökt rensa ur kanalerna och reservoaren genom att köra fotogen och tryckluft igenom den och det verkar nu flöda som det ska. Nu måster jag ta reda på vad för sorts filt det ska vara.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jobbat lite med tillbehören på sistone, kört dom genom ultraljudsrengöraren. Köpte epoxifärg igår också och ska börja spackla och förbereda delarna som ska målas.

Upptäcker att Deckel har ett lite eget system i spindeln, som jag förstår det har frässpindlar i SK40 två klackar som ska låsa in i verktygshållarna, flr att skydda mot att den glider i konan och skadar den. Nå Deckeln har inte några klackar på spindeln, utan istället används en sånhär ring. Vet inte varför dom gjort såhär:
Bild

Okänt hylssystem
Bild

Bild

Tror detta är orginallådan.
Bild

Er-32 hylshållare fick jag också, men den är inte SK40. Ringen passar inte på denna. Tror det kan vara BT40:
Bild

Också ett "boring head" som jag inte förstår hur det ska passa i fräsen, ingen skruv på toppen och ingen möjlighet att sätta dit en:
Bild
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av persa »

Bägge hållarna har kona SK40 (Steilkegel 40). SK40 betecknar bara storlek på kona

Den äldre hållaren liknar typ DIN2080 (saknar cylindriska halsen längst bak) för manuellt verktygsbyte med samma avstånd för bägge urtagen för klackarna från centrum på hållaren

Den nyare är av typ DIN69871 (som kan växlas automatiskt) och där skiljer avstånden från centrum för dom två urtagen

Befintlig ring är avsedd för hållare lika typ DIN2080 i framänden

Om jag vore i din sits skulle jag beställa (tveksamt om det går i dagläget), tillverka ny ring eller modifiera befintlig ring så att man kan använda DIN69871. Billigare hållare och stort utbud. Den äldre modellen hållare (DIN2080 utan cylindrisk hals) är nog ytterst knepig att få tag på

Edit: Alternativt modifiera spindelnosen och få dit klackar så man kan använda DIN69871 hållare utan att behöva använda ring
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag kommer tillverka en ring senare. Jag har sett en som tillverkar en och har mått och allt så det bör gå att fixa.

De här standarderna är väldigt förvirrande, det blir enklare att tänka i DIN nummer. Jag har fått förslag på att dom är BT40, ISO40 och SK40. Enligt en viss tolkning jag sett på nätet kan båda DIN standarderna anses vara SK40, gammal och modern. Det känns någorlunda logiskt då SK40 namnet kommer fram vid sökning på båda DIN numren.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av persa »

Helt rätt. SK40 (liksom ISO40) berättar enbart vilken storlek det är på själva konan. Dom beteckningarna används också när storlek på maskinkonan ska anges

Dom olika DIN-varianterna talar om hur verktygshållaren ser ut inkl. flänsen framför konan. Den som jag är osäker på har ett DIN-nummer är BT40. Men BT40 när det handlar om hållare ser också bara ut på ett enda sätt

Din nyare hållare för ER-hylsor är 100% säkert av typ DIN69871 för maskinkona SK40 (ISO40)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

BT40 är väl JIS?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av persa »

Yes, JIS B 6339. BT-hållarna finns nog inte som DIN-standard
DennisCA
Inlägg: 2289
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Denna sida hjälpte mig att få lite klarhet i saken.

http://www.morari.it/home/en/products/a ... -din-69871

Och så fick jag reda på att Deckeln har en egen gängstandard som heter S20x2.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

S20x2
Det är väl den utvändiga gängan?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Ja det är det.
Skriv svar