Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

säter skrev:
DennisCA skrev:Arc euro trade hade 27mm bussningar och 6mm brotschar
Ø27mm bussningarna är gjorda för 8mm brotsch, så det går nog inte.
Var ser du det ? Var just in och kollade och jag ser bara att 27 mm tar C brotschar och av dom finns det 6 och 8 mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Fel av mig.
Det verkar som att ryggen på brotscharna är lika bred på 6mm och 8mm.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har ingen press ändå. Har länge funderat på att bygga en men det är och förblir ett framtidsprojekt. Jag undrar om en sånhär skulle duga, skulle ju kunna sitta på arbetsbänken i verkstan:
https://toolsidee.co.uk/product/hbm-3-t ... buy_box_id

Finns billigare 1 tons versioner också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Ja det gör det säkerligen, men....

Är gapet=höjden tillräcklig? Om inte får du bygga ett öppet förhöjt stativ. Doubleboost på tuben har jag för mig fick göra en sådan abrovinkel för några kugghjul han skulle brotcha.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja det börjar låta jobbigt kanske man borde köra på en 10t hydraulpress då. Fast dom lär inte ha samma känsla så man vet inte om det är något fel innan det går sönder.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Använder en 10 tonnare och det fungerar bra.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av GunnarW »

Har du ingen verktygsmakare i närheten som kan trådgnista spåret. Det är ju en bagatell med en trådgnist, går ju även med sänkgnist men mer arbete. Jag har gjort massor av kilspår och splines på detta sätt, men nu har jag inte tillgång till denna maskin längre tyvärr...
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nä jag känner ingen som gör trådgnist, jag har inte ens riktigt på klart vad det går ut på. Det skulle bli förtjänstarbete då. Det kan ju vara så att verkstan i närheten som jag tänkte ha att förstora spåret sen kan också fixa detta, med brotsch, om dom har rätt utrustning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:Jag tog ett väldigt lätt skär på den skadade delen igår, mickade det till 26.98 och dreven glider på med lite motstånd, känns nästan som detta kan gå att använda ändå om jag fixar skruven...
De där dreven ska väl varken rotera eller glida i längsled på axeln?
Då borde det inte vara så noga.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag svarvat bort den gamla gängan, borrat och gängat för nytt material och sen gängat fast en ny bit och låst den med Loctite. Fick inte tag på 272 men för denna applikation hoppas jag 2701 duger.

Bild

Bild

Nu kan jag börja svarva till den här biten och sen gänga den.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

FP2a på blocket, funderar om man skulle skaffa som reservdelsmaskin... men har inte utrymme egentligen och frakten blir ju att kosta.

https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... n/87432777
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag gjort skaftet färdigt, förutom att förstora spåret vilket jag får ta till en verkstad för att fixa.

Bild

Det blev att tillverka en ny mutter, den syns även på bilden, i dimensionen identisk till den gamla, men vänstergänga. Orginalet var visst högergängat, jag hade felaktigt trott det var vänstergängad M16 då det inte passade på den fingängade M16 gängstång jag hade. Men M16 fingänga är visst 1,25mm och här var det 1mm stigning.... Jag hade antagit fingängad M16 var 1mm. På engelska har dom ju ett bra uttruyck, assume makes an ass out of u and me. Nå jag gjorde en ny mutter för jag ville inte ta bort skruven då den väl var gjort och infäst.

Förmodligen var det en orsak att ha högergänga också men jag tror inte det är någon stor sak då det bara håller lagret på plats och inte kommer under någon stress, jag lägger lite loctite så håller det.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag började titta på motorn ikväll då jag är färdig för tillfället med skaftet. Kullagren är inte i vidare bra skick från ljudet, jag tror fettet är så gammalt det har torkat ihop. Det är väl nästan som att köra utan fett. Ska nu kolla om lagren kan fettas om eller behöver bytas, det senare är förmodligen smartare.

Bild

Bild

En AEG.

Bild

Kollar fasordningen innan jag plockar bort kablarna.

Bild

Insidan av motorrumet och detta är efter jag rengjort och skrapat bort en massa ingrodd smörja, nån sorts blanding av aluminiumchips och torkad olja. Den har maskinen har verkligen fräst mycket alu i sina dar... Nästan inget annat än aluminium som jag hittar.

Bild

Motorn har faktiskt en färg under all smuts, samma deckel grågrön som resten av maskinen hade som original. Lite irriterad jag inte fick samma färg faktiskt, jag gillar verkligen den ljusa, grågröna färgen.

Bild

Bild

Mestadels rengjorda, får bli en annan dag jag tar isär motorn.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Tog isär motorn men den var lite annorlunda än vad jag är van med, fläkten sitter bakom lagret. Och den är fastpressad. Jag har inte ännu tagit tav andra kåpan men jag ser det är en fläkt där inne i kåpan också bakom det främre lagret. Men kanske det går att demontera effektivare på den sidan om jag får bort kåpan så jag kan se bättre, annars får jag prova byta lager med rotorn på plats.

Bild

En annan sak är att motorn är öppen, trodde den var såpass modern den var stängd.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av PTC »

Nyfiken av vilka lager det sitter i motorn.
Är det standardlager?
Skriv svar