Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Märkte en oroande sak på fräsen, det var nästan en hel tiondels spel på insidan av ER32 konan då den var monterad i den vertikala spindeln på fräsen. På tok för mycket. Monterade jag den i den horizontala var det lite under två hundradelar, mera acceptabelt antar jag.

Jag inspekterade konan i spindeln och såg på ett ställe hade det skurit, längst ner mot kanten. Och stället matchade spelet på mätklockan, det var max då det mätte på den punkten.

Bild

Så jag tog en diamantfil och en arkansassten och polerade bort graderna försiktigt och fick ner spelet till en hundradel, vilket jag finner acceptabelt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Skavar lite gjutjärn, tränade på en gammal handhyvel.
Bild

Men har gått över till nånting praktiskt. Det lutande bordet på min fräs så har används ovarsamt och ytorna passa inte längre in med varandra. Speciellt där bultar har dragits fast (för hårt). Detta har lett till att det bara ger kontakt på några få ställen och hela grejen får extra mycket spel, vilket resulterar i vibration och onödigt mycket deflektion vid spindeln. Så jag kommer skrapa alla ytor flata igen för att få tillbaka stabiliteten i bordet.

Bild

Bild

Bild

Nån dag då jag får ett rundmatningsbord ska jag tillverka en ny T-mutter också, den ska bli lång och gå en i radie som följer T-spåret i bordet. De tidigare ägarna har dragit åt så hårt att dom haft sönder T-spåren på ett ställe (där de röda ringarna är i bild 2). Så jag ska göra en lång mutter som har massivt större yta och som ersätter de två existerande T-bultarna, den ska bli så lång att två separata bultar blir en mutter.

Skulle gått att tillverka en cirkulär T-mutter på en svarv också och sen kapa till en passlig bit, men jag har för liten svarv för det.
Skriv svar