Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Ja alla sätt är bra utom dom dåliga. Tuta och kör.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:En design i flera delar vore lättare att tillverka, att svarva en 1mm bricka borde inte vara några problem och inte heller att fräsa några klackar bara maskinen är ihopsatt.
Nog skulle det väl kännas bättre med en solid ring?
Det är ju inte omöjligt att tillverka, speciellt om man kan öka tjockleken lite.

Liknade ringar används på kombifräsdornar, men de är mycket tjockare.
De har alltid klackarna förskjutna 90°.
Mitnehmerring-D6366-Größe-27.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av persa »

Teoretiskt (ny spindelkona och ny hållare) har du 3,2 mm mellan spindelnos och baksida fläns på en DIN69871-hållare. I praktiken mindre p.g.a. slitage. Bäst är att dra fast hållaren i konan för att mäta upp avståndet som Säter föreslår och sen göra ringen något tunnare

Men det är ju långt ifrån optimalt att hålla på med olika ringar (speciellt tunna varianter). Bästa vore ju om du kunde få dit klackar direkt på spindelnosen :)

Edit: 3,2 mm är rätt avstånd för DIN69871 (2,0 mm gäller för BT40)
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag tippar det kan bli ganska tunt ändå och så finns det ju risken att jag sen skaffar en annan hållare så passar den inte (hände ju en som gjorde sin adapter tjockare), jag tror ju det är en orsak bakom att de kommersiellt tillverkade delarna gjordes på detta vis, så att det alltid ska passa oavsett slitage.

Jag tror ju att om jag gör klackarna i en del och fäster dom i ringen, så blir det starkt och hållbart som om det vore en hel del, för det är väl ändå klackarna som tar all last?

Jag vill inte gå och borra på spindeln på maskinen och då jag har båda sorternas verktygshållare redan i sortimentet blir det ju ett evigt skruvande med klackarna för att byta mellan olika typer, då är en ring snabbare ändå tycker jag.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av persa »

Då skulle jag göra en ring som är strax under 2 mm tjock och med klackarna på avstånd från centrum så att du kan använda den för både DIN69871 och BT40. Måtten framgår ju bra i din länk tidigare i tråden till Moraris hemsida
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

persa skrev:Edit: 3,2 mm är rätt avstånd för DIN69871 (2,0 mm gäller för BT40)
Vet du måttet för DIN2080 också?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Moraris hemsida
?????
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av persa »

DIN2080 ska ha 1,6 mm. Men TS hållare är ju inte en riktig DIN2080 så därför är den befintliga ringen betydligt tjockare

Moraris hemsida länk på sid 16 i tråden
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Tack persa.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Såhär föreställde jag mig alltså en design i flera delar. Jag har också gjort klackarna grövre än ringen och det är OK såvitt jag kan se så finns inget som kräver att klackarna måste bara en viss storlek. Klackarna kunde sen t.ex. borras igenom, med ring och allt, och stift i verktygsstål pressas in. Eller kanske silverlod, om inte värmen gör ringen böjs för mycket, men det kunde kanske avvärjas med att man klömmer fast ringen mellan passande alubitar som drar bort värmen.

Bild

Laddade hem en 69871 del från autodesks parts-sida och den passar.

Bild

edit: slänger in en bild som visar hur jag tänkte med stift, här är t.ex. två 5mm stift pressade genom ring och klack, förhoppningen är att detta blir tillräckligt starkt.
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Det där ska väl inte vara nåt problem att få att hålla tycker jag. Det blir ju inga 20000rpm heller så krafterna lär inte bli så farliga heller. Bara att sätta igång så fort du fått ihop maskinen, vilket inte borde vara så långt bort eller?
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag hoppas ha igång den inom 2 månader ungefär. Dvs tills semestern. Men det tar alltid länge... Jag har lite tid att spendera i verkstan för det mesta.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Oj va roligt nu kom ett paket till jobbet. Det är den nya X-skalan som grym så generöst gav åt mig :) :tumupp:

Tur det kom hit och inte lämnade utanför huset i snö, ja det har snöat här... Hon som jobbar för speditören kände igen mitt namn och det var ingen hemma, så hon ringde och frågade om hon skulle ta med till jobbet åt mig :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Idag har jag målat. Två komponents epoxifärg (Teknoplast HS 150), RAL 7010 är färgkoden. Detta är en tjock epoxifärg som funkar som primer och bygger på ordentligt. detta blev ett penseljobb. Planen är att sanda lite, spackla, slipa mera, sen spraylacka en sista omgång med samma epoxifärg.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Hur pass illa stinker det om denna epoxin?
Skriv svar