Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Tyvärr har jag just det... Vet inte riktigt hur jag ska lösa det... Plocka isär kanske, men den kommer behövas nu som då tror jag, då man ska byta delar på fräsen... Måste väl gå på något vis...

I framtiden har jag planer att bygga ett kallförråd på 5x5 meter, dit skulle jag kunna utlokalisera diverse saker som inte behöver stå varma och fria upp mycket utrymme i verkstaden. Men jag tror inte det händer 2019...

För 2019 har jag planer på att göra mig av med flera av mina maffiga bänkar och svetsa ihop mindre bänkar på ca 1200x600mm från fyrkantsprofiler som står på hjul som jag kan flytta hit som dit i verkstan enligt behov. Även funderingar om man skulle hitta några gamla köksskåp att hänga på ena väggen.

En bänk skulle bli för att förvara alla korta träbitar som ligger och tar utrymme på hyllorna idag. andra bänkar skulle ha verktygslådor, en bänk skulle ha fräslyft inbyggd och dubbla som fräsbord (för trä). Allting skulle bli mera mobilt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

OK fått tag i rätt sorts gejderolja, växellådsolja och specialfettet till spindellagren allt från samma tyska deckel reservdelssäljare. Väldigt skönt att kunna få tag i 2.5 liters förpackningar istället för 20 liters dunkar.

I helgen försökte jag lyfta av fräsen av pallen men fick inse jag saknar ännu allt som behövs och den utrustning jag har är inte optimal. Har sånahära rundslingor, dom är flata och breda och av en fast längd. Dom är väldigt jobbiga, antingen för korta eller för långa, aldrig riktigt passligt. Och jag måste skaffa en rejäl shackel för det går inte att virra dom där runt kroken.

Synd att det inte verkar finnas helt vanliga rep längre. Rep som man kan knyta till rätt längd själv, dom har ju lyft tunga laster med rep i all tid, trodde det skulle va enklare att hitta moderna rep i moderna material i affärerna. Men jag måste försöka knåpa ihop något med rundslingorna jag har istället.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av hcb »

>Synd att det inte verkar finnas helt vanliga rep längre.

Borde du inte kunna hitta något användbart i valfri båttillbehörsbutik?
Nomad50
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 november 2011, 07:23:45

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Nomad50 »

Prova att använda spännband, de är ju steglöst inställbara.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

hcb, ja men hur vet vad jag vad jag får eller vad jag borde skaffa? Är det rep man får där som är godkända för att lyfta saker såsom rundslingar är? Så därför håller jag på och krånglar med rundslingorna, då har jag iallafall säkerheten på min sida då det är så tunga lyft det gäller så vill jag inte riskera någonting.

Jag tror inte det finns spännband som klarar av vad jag begär av dom.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

DennisCA, finns ju 5-tons spännband, de lär du utan problem lyfta fräsen med.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Jag använder lyftkättingar med förkortningskrokar.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Borre »

Vanliga 4-tons spännband fungerar garanterat, tex
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... nd-388616/
Just den där är visserligen lite lång, men det finns kortare också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av grym »

säter skrev:Jag använder lyftkättingar med förkortningskrokar.
rimlig lösning, finns anledningar till att det inte finns repmodeller för normal lyftning
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nå jag har ju redan de här grejerna införskaffade... rundslinga är väl fel ord, dom är inte runda, bandslinga eller lyftslinga, men med runda öglor på var sida. Så jag kommer nog på nånting.

Shackel måste jag skaffa, har inte blivit av än, livet är allmänt jobbigt (inte på ett dåligt vis, men ett uttröttande vis, barn och arbete och allt det där)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av hcb »

(om rep)>men hur vet vad jag vad jag får eller vad jag borde skaffa?

Säkerhetsklassat som lyftband/rundsling/... tror jag inte du kan få, då måste du nog ha saker specifikt tänkta till det ändamålet.

Starkt, låg töjning och dyrt är t.ex. denna:
https://www.hjertmans.se/produkter/ankr ... ocean-5000

Nu skall jag låta bli att störa i tråden och bara njuta av dina framsteg :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Jag förstår inte varför du gör det så krångligt för dig?
En sådan där liten fräs baxar man ju lätt av från en pall med ett spett bara. :humm:
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag ser personligen inte ens hur det skulle funka, det låter väldigt osäkert, ser bara för mig hur den vinkar av pallen...

Jag tycker inte jag gör det på ett krångligt vis, jag har ju tänkt igenom vad jag behöver, inte bara just nu men även i framtiden och försökt ta fram den metod som ska innebära minst krångel över tid. Första gången då man inte är van och inte har all utrustning färdig så är väl alltid lite krånglig, det slipper man väl aldrig undan... men sen har jag ju utvecklat ett säkert system för att flytta maskinerna runt verkstaden lika lätt som jag flytta nånting annat...

Det är väl som med mycket annat jag gjort.... folk tycker jag krånglar till det men jag föredrar lägga ner allt krut i början, sen är nästa gång enkel, och alla andra gånger. Sen behöver jag ändå en kran till andra delar av demonteringen och användningen av fräsen och till andra saker i verkstan så lika bra jag får det gjort.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Deckeln kom ner på golvet idag. Oj vad den känns liten nu då man står huvudet högre än den.

Bild

Bild

Bild

Jag lyfte ner den lite i gången på marken, började med att jag drog bort pallen halvvägs, sen staplade jag bräder där framme, sen lyfte jag bara fräsen där fram eller där bak istället för allt på en gång. Det kändes säkrare att göra såhär då jag aldrig gjort liknande förut. Men det gick bra.s
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Bra jobbat.
Skriv svar