Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av arvidb »

Heja heja! Så vackert med dessa maskindelar som blir rena och fina. :) :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2275
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Plockade av bakplattan på sadeln för några dagar sen för att komma åt delarna där inne, är en växellåda där inne som styr matningen i X och Z led. Kraften överförs till X eller Z led via en drivaxel bakom ledskruven som styr upp och ner rörelse (ledskruven får sin kraft via drivaxeln också).

Jag hade inte tänkt demontera mera än såhär för rengöring, men någonting är fel ställt med drivaxeln, den sitter riktigt tungt även när ingen växel är i, enligt de svar jag fått bör den gå runt ganska lätt när ingen växel är i. Så det blir att plocka sönder, jag vet inte om det är avsaknaden av olja som kan ha varit orsaken, drivaxeln sitter i flera bronslager jag har sprutat dit olja men inte märkt nån skillnad.

Bild

Bild

Igår fick jag ut drivaxeln efter en massa bökande med koniska stift och jag tror bilden visar varför den var så trög, man ser spår av slitage där axeln suttit mot det översta bronslagret. Förmodligen körts torr då fettet inte duger som smörjning. I normal operation med olja som smörjning så droppar olja ner på kugghjulen i första bilden, man kan se en liten kon i botten av bilden där oljan droppar ut, det finns en liten filt bit inne i detta som gör det droppar sakta. Oljan rinner sen nedåt mot bronslagret och via gravitationen så smörjs alla bronslager som drivaxeln sitter i, tre lager totalt.

Förhoppningsvis kan jag bara grada av axeln med en fin sten, eventuellt polera lite, samt rengöra och smörja bronslagret med olja och inte byta några delar. Allt deckel relaterat är så jävla dyrt...

Bild

edit: skrev om lite, mera detaljer om funktionen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Spännande att se hur de löst allting (även om vissa grejer är svåra att koppla när man inte sett maskinen i verkligheten), fortsätt gärna dokumentera, tyvärr har jag inte mycket tips att komma med just nu.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av wiklis »

Ta ett steg bakåt och ge oss "the big picture".
Svårt att följa med hur det hela sitter ihop.
Mycket intressant tråd
DennisCA
Inlägg: 2275
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Det är på sadeln jag arbetar nu, denna del som åker upp och ner:
Bild

Den sista bilden refereras till i diagrammet som A. Och bilden före är B och C. Bkaplattan som jag plockade bort satt bak på sadeln och benämns med H. Drivaxeln är del E.

Här kan du även se sadeln bakifrån, bakplattan sitter i mitten och sitter fast med 6 skruvar. Bakom denna finns alltså alla de där kugghjulen som för över drivkraften dit den behövs. Jag har även identifierar oljekanalerna som går igenom denna och hoppas kunna visa mer om det när jag börjar på det.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2275
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu fick jag den sista komponenten, men ja det ser ju inte riktigt rätt ut. Orginalkomponent av samma typ sitter brevid. Det är ganska många av dom där, dom sitter lite överallt på kretskortet. Uppenbarligen inte samma typ som det jag köpte...

Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

OJ, nej det där ser ju inte riktigt ut att vara samma sak nej. Men via en bildgoogling på 60V axial capacitor så hittade jag Sprague-kondensatorer som stämmer bra med utseendet på den du har på kortet, storleken vet jag inte. Kan du ha köpt en tiopotens fel eller så i kapacitans?
DennisCA
Inlägg: 2275
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Här är den jag köpte, står nog 6.8uf där och den ser ju lik ut vad jag fick:
https://www.ebay.com/itm/161433645030

Orginalet är 10mm långt iallfall, kollar lite mera på de här Sprauge-kondensatorerna nu.

EDIT: Låter mera i rätt storlek, Vishay:
6.8uf 500D685M063BA2A 0.248 x 0.512 [6.3 x 13.0]

Men jag tror jag kan ha rum att få in den där stora kondensatorn ändå, så om kapacitansen är samma går det väl bra bara den fysiskt få rrum?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Ja det är väl just det att den fysiskt ska få plats. Annars lär det inte vara några problem om det är samma kapacitans.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av LeCanard »

Har för mej att sånna där kallas för styrolkondingar.
Jag har en drös 10nF, spänning okänd, som jag nog aldrig kommer att använda. Ca 130 st.

/LC
DennisCA
Inlägg: 2275
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Det är nog så jag undrar om jag har läst nf som mf och tänkt det var gammalt för uf.

Om det är 6.8nf så då börjar ju storleken passa mycket bättre...
Bild

Ja nog fan står det väl NF...
DennisCA
Inlägg: 2275
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Rejält billigare också, om man vill ha 500...

https://www.ebay.com/itm/500pcs-Capacit ... Sw-zxWo8Ua
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Ja det ser ut som NF helt klart.
DennisCA
Inlägg: 2275
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Köpte den där påsen med 500st, för 120kr inkl frakt får det väl gå. Den här DROn har säkert ett dussin sådana och vem vet om dom alla är i skick.
DennisCA
Inlägg: 2275
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Den är ihopsatt nu igen men det funkar inte som det ska riktigt... eller så förstår jag mig inte. Jag provar dra skalan och den räknar, men efter en stund så slutar den räkna och en röd lampa börjar lysa. Enligt manualen är det "Reference mark indicator for X-axis".

Bild

P.S. Läste vidare och det är memofix-knappen som gör det, i läge grönt så räknar den som den ska. Fast jag får inte den att gå från 0 till max till 0 igen. Men det är liksom lite glapp i läshuvudet så man kan röra det med handen, jag undrar om det är gjort så för att det ska ha lite flexibilitet när det ska monteras. Och förmodligen är det mina händer som gör att det räknar fel, blir typ 0.1 istället för 0.
Skriv svar