Referensinfo: Ersätta Cisco 4pin fläkt

Berätta om dina pågående projekt.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Referensinfo: Ersätta Cisco 4pin fläkt

Inlägg av malman »

Förbarmade mig över en utdömd Cisco 3750G PoE switch som råkat bli knäckt på mitten… Satt i en skakig mobil applikation tillsammans med en massa annan utrustning, utan stödhylla under vilket resulterade i att alla apparater böjde sig markant på mitten mellan rackskenorna… :)
140226-IMAG2975.jpg
Efter att demonterat switch och riktat låda verkar switchen funka, trots ett påtagligt böjd kretskortsmacka… (modell sfullbredd 19”). Vi får se hur länge den vill vara med, risken för knäckta kondensatorer och spruckna lödningar är överhängande.
140226-IMAG2973.jpg
Dock är den lite väl högljudd för tilltänkt användning, varpå projekt et nu blev att byta fläkt till en tystare dito.

Orginal sitter en halvfet radialfläkt, Nidec AS35451-34. 12V 1.1A med 4 anslutningar. Svart = GND, Blå = Control (PWM), Röd = 12Vdc, Gul = Signal (i den ordningen).
20180805_203817.jpg
Tyvärr var det svårt att hitta mer info om signalnivåer mm på nätet, så denna tråd är tänkt som referens för andra som söker efter samma info som undertecknad gjorde.

Min plan är att stoppa dit en Noctua NF-P12 PWM 120mm PC fläkt, Dvs en axiell dito, som betyder att jag får såga upp locket på switchen, men tänkt placering och och med tanke på de mekaniska åtgärder som tidigare krävts för att få ordning på denna så ser jag det inte som så stort helgerån.. ;)
Fläkten skall på pappret flytta ungefär lika mycket luft som orginalet, men vid helt olika tryck, så kylförmågan lär minska en hel del, men å andra sidan kommer jag inte köra full PoE på alla portar så jag räknar ’kallt’ med att att det skall räcka. (Pun intended)

Noctua fläktens 4pin anslutning hade annan pinning, och växling av pinnarna räckte tyvärr ej för att hålla switchen nöjd, som vid boot rapporterar Fan Failiure.

Så ikväll mättes lite på befintlig fläkt. Switchen driver fläkten med 12V, PWM signalen är hög = 5Vdc vid boot vilket ger full hastighet på fläkten. Efter boot reglerar switchen ner fläkten via PWM på Control signalen, PWM frekvens är ca 2kHz och ca 40% duty cycle i normal drift (200us hög/290us låg, 5V amplitud).
20181031_214428.jpg
Värt att notera att PWM frekvens för PC fläktar verkar specas till 25kHz +/- någon kHz.

Monitorsignalen var inte tacho vilket jag trodde, utan är bara en larmutgång, typ Fan Stuck. Denna verkar vara en 12V signal som dras mot jord när fläkten stannat. Signalen verkar ha ca 11kohm i serie på utgången. Och switchen ca 1,67kohm som last resistans. Och det går ca 0,9mA i signalledningen. I normaldrift ligger signalen på 1,65Vdc, olastad är den 12Vdc, och vid stillastående fläkt är den 0V, uppskattade resistanserna genom att seriekoppla en extra resistor om 820ohm och mäta spänningsfallet över denna, vilket resulterade i en ström om 0,9mA. Nu sitter det kanske div olinjära element, transistorer, dioder mm i denna kedja, men det duger kanske som referensinfo.
20181031_214434.jpg
Sååå… för att få switchen att styra Noctua fläkten krävs lite anpassning av PWM frekvensen…. Så min plan är att stoppa dit en Arduino Pro Mini för att omvandla 2kHz PWM till 25kHz dito.
Svag overkill kanske, men det verkade vara enklaste lösningen med de komponenter som fanns tillhands.

Fortsättning följer…. Förhoppningsvis.. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Referensinfo: Ersätta Cisco 4pin fläkt

Inlägg av Icecap »

Om du filtrerar PWM till en DC (med ett RC-led) och sedan använder den DC ihop med en op-amp-baserat oscillator kan du välja frekvens fritt och du kan klara det hela med en dubbel eller 4-dubbel op-amp av tveksam kvalitet.
Skriv svar