Hemgjort labbaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Hemgjort labbaggregat

Inlägg av DennisCA »

Jag slaktade en PSU från en gammal dator och gjorde en ny låda, jag tyckte han Mattias Wandel från woodgears hade så fin en att jag blev litet inspirerad. Enklare att få rum med allt i en större låda också. Inte så mycket att berätta, man får 3,3V, 5V, 12V, -12V ur den, krävdes en resistor för att den skulle funka som den ska. Den sitter där bakom fläkten, jag har fäst den på en bit vinkeljärn av aluminium. Fläkten blåser ut luften där bak och idén är att luft dras in genom springorna på framsidan och då cirkulerar igenom lådan.

Bild

Bild

Bild

Jag är inte helt nöjd med lådan och de svarta panelerna så det kan filas på ännu.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Tjusigt !

Med PSU'n från en gammal dator är halva jobbet gjort redan :)
H.O
Inlägg: 5686
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av H.O »

Tänk på att den gemensamma "minusen" på ett PC-agg normalt sätt är förbunden med skyddsjord. Inget fel med det (!) men beroende på vad aggregatet används till kan det vara av betydelse.

EDIT: Men det kanske separerats nu när den är monterad i en trälåda?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kaniners! Måhända hade du kunnat ta en utspänningståt och kört till en regulator och fått en reglerbar spänning också, men annars :tumupp: .
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Snyggt bygge! Bra att du behöll fläkten!
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av vaxfan »

Tänk bara på att det inte finns någon strömbegränsning.
Det kan bli stora utsläpp av magisk rök om nått är fel i den enhet som ska matas.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av DennisCA »

Har du några förslag hur det bäst kan lösas isåfall, jag tänker mig nån sorts justerbar säkring som bryter om strömmen går för högt? Eller en ställbar resistor kanske, men det låter ineffektivt. Hur gör ett riktigt aggregat?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

20181028_112803.jpg
Här begränsas strömmen av potentiometern P1.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av vaxfan »

Det finns lite olika lösningar.
Här är en variant: http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... 3v820a.htm
Och här är en annan: http://www.iq-technologies.net/projects/power/027/

Det som behövs är att känna av strömmen, oftast genom att mäta spänningsfallet över ett lågohmigt motstånd.
Sedan jämför man den spänningen med en referensspänning som i sin tur styr en serietransistor.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av 4kTRB »

Den med dioden finns i boken EFA men fungerar inget vidare då spänningen sjunker när dioden blir varm vid högre strömuttag speciellt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av rvl »

Låter bekant från mitt EFA-agg. Man fick iterera ströminställningen ett par gånger, när man körde konstant ström, t.ex. för att ladda et NiCd-paket.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av DennisCA »

Jaha lite gammal tråd, men jag har inte gjort nåt åt mitt aggregat, har bara använt det som det är. Men nu har jag ett oscilloskop och jag vill ju inte ha sönder det. Har läst om hur skopet är jordat och hur man kan få kortslutning om man går och kopplar det till en krets som är kopplad till samma jord. Som i värsta fall kan ha sönder oscilloskopet.

Så jag funderar, borde jag plocka bort jorden ur aggregaget (samt fixa en krets för att reglera strömmen kanske vore bra). Alternativ till att plocka jorden vore väl att skaffa en s.k. isolationstranformator? Då kunde man koppla aggregatet via den istället samt den kunde användas med andra grejer man vill testa med oscilloskopet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Glenn »

Skyddstrafo är ju bäst, men dyrast.

Ofta bryter man bara jorden till scopet, vilket förstås har andra nackdelar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Klas-Kenny »

Det "normala" är att labbaggregat har en separat anslutning med jord. Så kan man välja om man vill koppla aggregatets minus till jord eller ej.
I 99.999% av min användning av labbagg så har jag dess utgång flytande, alltså ej minus ansluten till nätjord.
Och du har väl rimligtvis redan en trafo i aggregatet, så en separat isolationstrafo torde vara onödig.



Men så länge man är lite vaksam över var man sätter jordklämman till oscilloskopet är det ofarligt att mäta på saker med samma jord som oscilloskopet.
Det normala är ju att man kopplar jordklämman till jord/minus/0V på det man mäter, vilket då brukar vara anslutet till nätjord.

Men skulle man få för sig att lägga jordklämman på plus, så smäller något om apparaten man mäter på har sin minus jordad.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av DennisCA »

Ja det var det jag undrar om. I Eevblog så visar han hur man kan jorda kretsen via PCn om man använder USB porten för att driva en krets och samma gäller visst för RS232 också. Så PSUn verkade inte funka som en isolationstrafo i en PC, isåfall ska väl nåt kopplas bort.
Skriv svar