litet projekt Fjärrstyrd skottkärra

Berätta om dina pågående projekt.
Fredrik_T
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 oktober 2018, 09:53:32

litet projekt Fjärrstyrd skottkärra

Inlägg av Fredrik_T »

Hejsan
Har fått tag i lite grejer bland annat en fjärrkontroll och can-open via blåtandslänk, 2 st 7s litiumbatterier på 6ah st och ett gäng bldc motorer med planetväxellådor (motorn är på ca 400 w).

Jag har tidigare byggt en elassisterad skottkärra med en sån motor och den funkar bra. Men nu skulle jag vilja göra en 4hjuling med skidsteer som jag kan styra visa min fjärrkontroll. Tyvärr har jag bara en bldc kontroller över och den kan inte styras via can-open.

Någon som har tips på bldc stryningar som man kan styra med can-open. Alternativt någon bldc styrning som man kan styra med en 24 pwm signal. Jag har en styrmodul som jag tänkt skall sköta lite andra funktioner på fordonet som kan spotta ur sig pwm signaler. Finns ju många billiga bldc stryningar som är till för elcyklar men osäker på om de kan köra backriktning på motorn då samt så brukar de ju vilja styras med potentiometer.

Mvh Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fredrik_T
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 oktober 2018, 09:53:32

Re: litet projekt Fjärrstyrd skottkärra

Inlägg av Fredrik_T »

https://www.dunkermotoren.com/en/produc ... 750100001/
dessa motorerna är det jag har ett gäng av. Jag har också hittat https://odriverobotics.com/ som verkar vara en intressant driver
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: litet projekt Fjärrstyrd skottkärra

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kul projekt. Men skulle det kunna gå att ha en styrning av motorn/motorerna lik den som finns på cyklar, dvs motorn går är man skjuter på och stoppar när man slutar skjuta på??
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: litet projekt Fjärrstyrd skottkärra

Inlägg av Tekko »

Nja, på en cykel är det ju trampsensorn som styr genom att känna av rotation på trampkransen, dvs slutar man trampa så stängs motorn av också. På en skottkärra skulle det nog grävas ett manuellt gasreglage, alternativt en töjningsgivare i handtagen som känner av påskjut typ som påskjutsbromsen i en släpvagn.
Fredrik_T
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 oktober 2018, 09:53:32

Re: litet projekt Fjärrstyrd skottkärra

Inlägg av Fredrik_T »

skottkärran finns alltså och är klar https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=98&t=302648
hoppas det är ok att länka till annat forum. Den har gasreglage och fungerar på det stora hela väldigt bra.

Dock så har jag tänkt bygga ytterligare en då jag fick tag på mer motorer och batterier som skulle kasseras. Den tänkte jag då ha fyrhjulig och låta en motor driva varje hjulsida som ett bandfordon. Därför jag letar styrning för två motorer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: litet projekt Fjärrstyrd skottkärra

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tekko skrev:Nja, på en cykel är det ju trampsensorn som styr genom att känna av rotation på trampkransen, dvs slutar man trampa så stängs motorn av också. På en skottkärra skulle det nog grävas ett manuellt gasreglage, alternativt en töjningsgivare i handtagen som känner av påskjut typ som påskjutsbromsen i en släpvagn.
Min tanke var att en enhjulig skottkärra är vinglig nog som den är, och att då också försöka med en app eller fjärrkontroll sköta ... en handgas kanske. Som en handbroms men med gasfunktion. Man kan ju behöva extra tjosan när man ska uppför en backe eller längs en planka upp på ett bilflak.
Skriv svar