Sida 60 av 76

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 2 november 2019, 11:42:17
av säter
Slavcylindrarna är 4 st av volvo amason kopplingscylinder
Är det dubbla cylindrar på varje sida?

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 2 november 2019, 13:47:50
av snigelen
Fixa bara stödbenen så behöver du inga bromsar :D.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 2 november 2019, 14:46:31
av Glenn
rören kan du väl bara kona själv ? ..och bildelsfirmorna brukar ju ha sortiment med "alla" nipplar.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 2 november 2019, 14:50:17
av Magnus_K
Minns inte säter. Ska kika på det senare.

Jodå, dom få rören som finns kommer jag fixa själv, det är det minsta problemet. Det är hur det ska monteras, avsaknad av hydraulkomponenter och eventuell mekanism som är det kluriga.
Tror det blivit sönderkört.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 09:33:33
av MiaM
Går det att få nån info från tillverkaren, och/eller kanske via nån slags forum/entusiastgrej i UK?

Sidospår: youtubekanalen Lawries Mechanical Marbles (ursäkta ifall jag eventuellt stavat fel) har just skaffat en MF traktorgrävare. Tror den han skaffat heter MF40. Han har dock oändligt mycket mindre jobb framför sig än vad du redan lagt ner. Typ den startar, den går att köra och förutom att bromsarna inte fungerar så är det väl mest hydraulläckor på många ställen och att ena stödbenet saknar en fot, plus småsaker som t.ex. att alla lampor och en rejäl bit av instrumentpanelen är döda.

Är det en massa krav på certifieringar och liknande för att den här typen av maskiner ska få användas yrkesmässigt, eller vad är egentligen orsaken till att en maskin i det skicket skrotas? Han köpte loss den från en skrot. Visst, det är väl alltid det klassiska att reservdelarna som kan plockas tillsammans kan vara värda mer än maskinen som den är, men ändå. Känns ju som att arbete och delar är för dyrt och/eller nya maskiner är för billiga om en sån maskin skrotas.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 09:44:32
av Zkronk
Det är väl en massa miljötrams som sätter stopp för att använda äldre traktorgrävare och grävmaskiner yrkesmässigt, speciellt inne i städerna.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 10:20:29
av säter
Dessutom får grejerna inte gå sönder.
Då blir man avskriven direkt.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 11:03:11
av säter
Finns det någon sprängskiss på maskinen?

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 12:22:01
av danei
Miljöregler är i allmänhet inte retroaktiva. Arbetsskydd kan vara en orsak. Men jag tror att det är ekonomiska faktorer. En ny maskin är effektivare, tillförlitligare och kräver inte lika mycket reparationer.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 12:26:28
av Magnus_K
säter skrev:Finns det någon sprängskiss på maskinen?
Jodå. Har en bra reservdelskatalog men Det känns som att det saknas en utvändig slavcylinder.
Här är tex en bild:
Screenshot_20191103-132133_Drive.jpg

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 12:28:30
av säter
Du har inte hela katalogen på PDF?

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 14:10:54
av Magnus_K
Den är på 35 MB så tror inte den går att bifoga här.
Kan ta lite kort och bifoga alla relevanta sprängskisser under nästa vecka.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 3 november 2019, 15:32:07
av Lennart Aspenryd
Då bör denna katalog platsa hos TomasL! Guldgruvan.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 4 november 2019, 08:44:54
av Glenn
danei skrev:Miljöregler är i allmänhet inte retroaktiva. Arbetsskydd kan vara en orsak. Men jag tror att det är ekonomiska faktorer. En ny maskin är effektivare, tillförlitligare och kräver inte lika mycket reparationer.
Mja, vid en upphandling ställs säkert krav på miljöeregler, därför blir det ju retroaktivt i praktiken även om kanske inte lagen säger så.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 4 november 2019, 10:14:50
av MiaM
Bingo, oj vad den sista deldiskussionen knyter an till min "knasiga" idé att istället montera in motorn från en något sånär modern bil :) (Och jo, jag inser att bilmotorer är ju sällan avsedda för så hård drift, så man får väl helt enkelt ta motorn från en bil med säg 150-200hk för att montera i en maskin som haft en motor på klart under 100hk, och kanske höra av sig till nån av de där trimföretagen och höra vad de vill ha för en antitrim :) ) :)

Tänker ju annars att det måste väl finnas massor av användningsområden som inte kräver detta "professionella" hanterande. Visst måste saker givetvis funka på t.ex. en byggarbetsplats där zillioner enskilda moment är inpressade i planeringen på ett sätt att de flesta förseningar av enskilda moment försenar hela kalaset. Men det finns ju garanterat saker som inte alls är så tidskritiska. Typ gräv det här diket när som helst under vecka 40, lägg ner ledningar under vecka 41 och gräv igen diket när som helst under vecka 42 till exempel. Visst kostar det säkert en slant att t.ex. ha sånadär tjocka metallplattor som tillfälliga "broar" över diken för att kunna passera en avgrävd vägsnutt, men det måste ju vara mycket mycket mindre pengar än skillnaden mellan en gammal och ny maskin.

Sorry, nu ska jag inte tjata vidare om detta ifall ingen annan lurar in mig :) :oops: