Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.20 2019-11-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 906 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.08 2019-10-09 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 19710
Ort: Östergötland
Till MF traktorer finns i princip allt att köpa till rimliga pengar. Att ge sig på motorbyte blir sannolikt ett väldigt mycket större jobb.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.54 2019-10-09 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 774
Ort: Marks Kommun
MiaM: Fast dom flesta traktormotorer är bärande eller delvis bärande så går det att byta till en bilmotor. Men, det är en del jobb. Man måste få till en egen ram där motorn bara sitter i ramen utan att hålla något speciellt själv. Sen så är det inte många motorer antingen bensin eller diesel som går utan elektronik så det är som du skriver, antingen får man även flytta över el kablage och elektronikboxar eller få man göra en egen ECU... Men för det mesta så finns det både en begagnatmarknad av motorer och dess kringutrustning och till många gamla traktorer så finns det en uppsjö av nytillverkade grejer, så ännu så länge är det ingen brist på dom vanligaste delarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.18 2019-10-09 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6855
Ort: Typ Nyköping
MiaM: Det är rätt speciella egenskaper som önskas av en traktormotor som inte finns hos t.ex bilmotorer. Till en traktormotor vill man att man skall styra varvtalet inte vridmomentet (det är det man gör när man trycker på gaspedalen man begär ett vridmoment av motorn som elektroniken försöker uppfylla). Man vill ha ett konstant vridmoment över så stor del av varvtalsregistret som möjligt, på en bilmotor spelar det inte lika stor roll om momentet är lågt på lägre varv för man är där så kort tid. Detta gör att man för en traktor vill ha lång slaglängd på cylindrarna medans på en bilmotor är det viktigare att motor snabbare svarar på gaspådrag dvs kort slaglängd och större varvtalsområde. Sedan konstrueras traktormotorer för att kunna ta ut 80-100% av maximal effekt under många timmar kontinuerligt (harvning är det värsta man kan göra med en traktor) en bilmotor som inte kör i maximal hastighet (läs autobahn)har maximala effektuttag under kanske 5-20 sekunder i stöten och med ett antal minuters mellanrum mellan varje sådant tillfälle. Så en bilmotor som skulle jobba i en riktig traktor blir nog inte långvarig. Att slänga in en fet bilmotor i en traktor och accelerera hårt och bränna gummi är enkelt för det uppfyller ju bilmotorns normala lastprofil. Bilmotorer som båtmotorer eller för flygplansmotorer har betydligt svårare, för de arbetsfallen är närmare hur en traktor jobbar.
Mekaniken är nog egentligen det minsta problemet om man skulle vilja flytta en bilmotor till att fungera i en traktor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.43 2019-10-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5586
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
MiaM skrev:
En liten fundering kring ekonomin:
Har du gjort nån slags sammanställning över kostnaden för det material som varit nödvändigt för att göra en vettig renovering? Alltså exklusive eventuellt korrekt matchad färg och sånt men inklusive reservdelar, oljor och sånt? ...
Blev lite nyfiken själv så loggade in och gjorde en lite snabb sammanställning.
Just nu är jag uppe i ca 30k inkl moms för traktor + delar. Det är fortfarande en bit kvar men jag har blivit lovad nya hydraulkolvar och annan sån utrustning av grannen.
När det väl är klart så är jag säkert uppe på 40k+, men det är också lite resan dit. Det är väldigt kul att kunna traktorn inifrån och ut och veta skicket på det mesta.
Det är nog som vanligt att jag aldrig kommer få tillbaka pengarna vid en försäljning, men för min personliga del så kommer den redan nästa säsong betalat sig själv. Allt hänger på stödbenen tyvärr.

Sen har du fått ganska bra svar till ditt övriga inlägg från traktorkompetenta personer :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.58 2019-10-09 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6855
Ort: Typ Nyköping
Jag har inte sett en fungerande traktorgrävare under 50k men de flesta som har konverter ligger över 60k som fungerande exemplar. Med nyrenoverad OCH DOKUMENTERAD renovering så ligger nog 75k nivån rimligare. Men på den nivån kan den vara svårsåld så om den sätts ut på blocket för 50k så är den borta mindre än en vecka senare... 60k kan ta en månad. 75k kan ta ett år. Detta är min åsikt efter att av och till följt marknaden under ca 15år, men jag letar i och för sig efter en BM616 för att ha nytta av mina dyrt förvärvade kunskaper om BM650 och BM700...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.03 2019-10-09 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 19710
Ort: Östergötland
Jag gav 20kkr för min. Fungerande men i behov av en del åtgärder. Jag har bytt olja och lite slangar och ett par oringar. Mycket mer finns att göra, men den funkar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.06 2019-10-09 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6855
Ort: Typ Nyköping
Med fungerande så menar jag en som har alla rutor, belysning, slangar och ingen renovering nödvändig inom 500 timmars drift, oljebyten mm underhållsåtgärder är ju självklart däremot vid ett inköp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.58 2019-10-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5586
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Idag togs det ett stort beslut, dags för operation vinkelslip.
Vill verkligen få på grävarmen innan snön kommer och innan dess ska stödbenen vara ute, så jag kan jobba med dom i garaget i lugn och ro.

Ska se vad det finns tid för under kommande vecka men beslutat mig för att kapa upp ramen och operera ut dom.

Fortsättning följer...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.52 2019-10-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17836
Ort: Säter
Ska du klyva ytterdelarna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.07 2019-10-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5586
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Ja precis.
Börjar nerifrån med två snitt som går ett par dm upp. Sen borde det gå att bända lös det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.06 2019-10-21 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7289
Se där, verkar ju som att du med materialet inräknat nog kommer ha betalat mindre än vad en maskin i motsvarande gott och pålitligt skick!

Angående bilmotorer, tänker att relativt små motorer, säg 75 hästar eller färre (kanske 50 hästar?), är nog faktiskt gjorda för att köras nära full effekt kontinuerligt. Eller mer exakt de bilar som i stort sett kämpar för att nå upp i full hastighet på motorvägar. De som är större, säg kanske 150 hästar, lär väl å andra sidan tåla att köras på den effekt som används i en maskin som från början haft en mindre motor. För mig som inte har tillgång till nån utrustning att bearbeta metall (mer än typ ett skruvstäd, en enklare pelarborr och nån hammare :wink: ) så verkar väl faktiskt adaptern för drivaxeln vara den klurigaste biten att få till. För att få konstant varvtal så verkar det ju inte särskilt svårt att antingen faktiskt montera en ABS-krans på lämplig drivaxel eller låna signal från motorstyrningen (typ impulser till tändspolar, vevaxel/kamaxelgivare o.s.v.) och mata in som "abs-signal" till elsystemet som följer med en bilmotor, och sen bara använda farthållaren. Nåt elektriskt mätinstrument som indikerar gaspådrag eller kanske givarsignal från luftmassemätare kan ju kanske vara trevligt för indikering av effektuttag. (I princip går ju liter/mil-indikeringen att använda men det är väl åtminstone emellanåt en del fördröjning där). Har ingen aning om vad adaptern för att anpassa axel (och ordna så att startmotor fungerar trots utbytt växellåda o.s.v.) kan gå loss på, men om jag minns rätt så brukar väl t.ex. en gammal Volvo V70XC med problem med kardanaxeln/bakaxeln/vinkelväxeln gå på säg max 3k, plus att bilar i den prisklassen är väl oftast mogna för byte av kamrem, så säg 4-5k för en donatorbil inklusive ny kamrem (som är jobbig att byta på plats men verkar vara som en dröm att byta om man ändå lyfter ur motorn). Sen om man inte har kunskap och utrustning att svetsa själv så är det väl en slant men inte så jättestor att ordna en ram som ersätter motorns funktion som bärande del. Med lite tur kan man kanske kapa loss metalldelar från donatorbilen eller i värsta fall får man köpa metall. Som bonus om man orkar så säljer man resten av delarna från donatorbilen via nån annons i nån facebookgrupp eller liknande. Som bonus så får man katalysatorrenade bensinmotoravgaser istället för orenade dieselmotoravgaser strax invid ens arbetsplats när man kör maskinen. (Fast det där är ju en sanning med modifikation, läste nånstans att EU-reglerna kring avgasrening i stort sett bara gäller vid +7 eller varmare, och mitt intryck är att det är ingen brist på bilar som har dålig rening när det är kallt. Dessutom är avgaserna vidriga under tiden katalysatorn värms upp, i mitt ovetenskapliga tycke faktiskt värre än avgaserna från en gammal bil med förgasare)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.21 2019-10-21 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 20771
Ort: Vänersborg
Magnus_K skrev:
Ja precis.
Börjar nerifrån med två snitt som går ett par dm upp. Sen borde det gå att bända lös det.

Går det att återställa? Håller en svetsfog sen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.52 2019-10-21 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10424
MiaM skrev:
Angående bilmotorer, tänker att relativt små motorer, säg 75 hästar eller färre (kanske 50 hästar?), är nog faktiskt gjorda för att köras nära full effekt kontinuerligt.

Jag jobbar för närvarande med programmering av maskiner som drivs av en dieselmotor på ca 75 hästar. Denna motor är gjord för att köras kontinuerligt nära full effekt och har därmed en cylindervolym av 4,4 liter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.13 2019-10-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5586
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
HUGGBÄVERN skrev:
Magnus_K skrev:
Ja precis.
Börjar nerifrån med två snitt som går ett par dm upp. Sen borde det gå att bända lös det.

Går det att återställa? Håller en svetsfog sen?

Bra fråga. Förhoppningen är att benen bara sitter i botten så att jag inte behöver öppna upp så långt.
Sen går det alltid sätta en lapp utanpå.

Det blir inte jättestor belastning sidledes sen utan mer vertikalt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.32 2019-10-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17836
Ort: Säter
Hur mycket har du kört nu?
Är det det dags för första efterdragningen av topplocket?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 906 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mickecarlsson och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010