Sida 57 av 76

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 08:16:18
av Glenn
Pitmanarm tror jag är den korrekta benämningen av nån anledning. ..Om det är den som sitter på styrsnäckan alltså.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 09:03:45
av säter
Finns det hål rakt igenom stödbenet nu när cylindern kom bort?

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 09:12:00
av Magnus_K
Japp.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 09:17:24
av säter
Då skulle jag försöka med domkraften på undersidan och en lång dragstång upp till toppen.
Det kräver att man tillverkar lämpliga mothåll, men jag tror inte det finns något val.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 09:22:18
av säter
säter skrev:Har grannen en hammare till sin grävmaskin?
Kollade du upp detta någon gång?

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 10:55:02
av peterwa
Helt fantastiskt arbete du har lagt ner hittills :bravo:
Tänk om flera vore som du och tog hand om äldre traktorer.
Gamla traktorer går och ställer upp i ur och skur.
Hade en modern/ny traktor som skulle komma och klippa ängarna för att ta hö.
Vad hände jo litet error och traktorn gick inte flytta 1cm tekniker fick byta massa kretsar. Den boden bytte in maskinen istället då den va bara någon månad gammal.
Istället kommer grannen med sin Volvo från 50-60 och klippte ängarna istället.
Inte alltid nytt är bäst :)

Bra kämpat!!!

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 11:18:25
av danei
Om det är fler som vill ha en gammal traktor att skruva med så har jag en kollega som vill sälja en grolle.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 11:51:13
av limpan4all
Och jag en Fordson DEXTA med en Ålö typ 1 lastare (vajerutlösning av skopan) som kan gå billigt (jag lovade min sambo att sälja den när jag köpte en Vovo BM 700, detta var för 6 år sedan...).
Alla delar går att få nya från webben i USA numera så den kan orginalrenoveras till bättre än nyskick om man har tid/lust och ork.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 11:54:11
av säter
peterwa skrev:Gamla traktorer går och ställer upp i ur och skur.
Det där resonemanget gäller även för personbilar.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 15:53:16
av limpan4all
Är det inte så att de som överlevt tills nu är de som är bra eller får löjligt mycket omvårdnad. Den stora massan är utskrotad sedan mer än 30 år tillbaka i tiden.
Det vore intresant att se hur många % det är kvar av alla bilar som fanns i bilregistret 1970 eller 1980 som fortfarande inte är skrotade. Av bruksbilarna är det inte många skulle jag tro.
Samt hur stor del av trafikarbetet dessa gör...

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 20 september 2019, 16:14:01
av hcb
Trafikarbetet som gammbilen (årsmodell '87) gör är nog ungefär 10% av vad huvudbilen gör.

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 27 september 2019, 09:08:18
av säter
Kom du något längre med det här?

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 27 september 2019, 10:16:16
av Magnus_K
säter skrev:
säter skrev:Har grannen en hammare till sin grävmaskin?
Kollade du upp detta någon gång?
Han hade tyvärr ingen hammare.

Sen har det stått stilla med meckandet pga renoveringen på övervåningen. Hon får vara med och jobba nu istället så jag får klart isoleringen innan vintern kommer.
Tror jag kommer hänga på grävarmen snart så hon är komplett. Blir en liten film på den övningen :)

@peterwa: Tack! Ja alla som har möjligheten borde ta sig en ett sånt här projekt. Bra för både kropp och knopp :wink:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 30 september 2019, 22:56:53
av Housepainter
Har plöjt igenom denna tråd nu på två dagar. Mycket imponerande och inspirerande! Inte för att jag har någon traktor, men det är ändå mycket trevligt att läsa! Lycka till med fortsättningen, jag kommer att följa den med stort intresse. :tumupp:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Postat: 9 oktober 2019, 13:26:40
av MiaM
En liten fundering kring ekonomin:

Har du gjort nån slags sammanställning över kostnaden för det material som varit nödvändigt för att göra en vettig renovering? Alltså exklusive eventuellt korrekt matchad färg och sånt men inklusive reservdelar, oljor och sånt?

En fråga angående den här typen av maskiner i allmänhet:
Är de oftast/alltid byggda som traktorer, d.v.s. så att motorn mer eller mindre utgör en bärande del av hela maskinen? I så fall, är det en dum idé att ens tänka tanken att ersätta motorn med en kombination av något som ersätter den bärande funktionen tillsammans med en "vanlig" motor från nån personbil eller liknande? Eller blir det dyrt/krångligt/svårt att få adapter för olika axelanslutning tillverkad? Det går ju uppenbart att vända sig till "rätt" ställe för att få adaptrar tillverkade, men jag har ingen aning om vad priset landar på. Bonusfråga här är om det finns nån slags "vintagemaskin"-community och om man anses bryta mot den communityns etik-och-moral-regler ifall man "hädar" med att sätta in helt "fel" motor?

Det är ju trevligt att ha originalutförande på gamla saker, och det är ju ett fantastiskt jobb som gjorts på denna maskin och säkerligen både lärorikt och roligt (åtminstone när det inte j-lats för mycket?), men sett ur ett ekonomiskt perspektiv så kanske det varit både bättre och enklare att byta motorn? Har hört/läst t.ex. om folk som använt bilmotorer i t.ex. nån båt eller liknande (och med modernare bilars stöldskydd så är det väl då enklast att ta med hela kabelhärvan och delar av instrumentpanel/tändningslås från bilen i fråga). Bristen i min tankegång är att jag har alldeles för lite erfarenhet av mekanik för att avgöra om det över huvud taget är en rimlig tanke eller inte. Däremot eftersom vi är på elektronikforumet så borde väl alla vara rörande överens om att elektroniken/elen skulle vara rätt lätt att få till för oss som hänger på det här forumet, men i många fall säkert rejält krånglig för de som är bättre på mekanik och nästan aldrig hållt på med elektronik. Det sistnämnda känns som en rimlig förklaring till varför det så sällan används halvmoderna bilmotorer i annat än just de fordon de redan suttit fabriksmonterade i.