Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.16 2020-04-08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 1111 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 75  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 06.23 2018-08-30 

Blev medlem: 15.44 2005-08-23
Inlägg: 1308
Ort: Uppsala
Jo, Uppsala Motorslip har både jag och kompisar anlitat och varit mycket nöjda med. :tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.34 2018-08-30 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Beslut, beslut, beslut.
Ringde och snackade med dom och onekligen var det inga nybörjare jag pratade med.
Dom vill ha 4000-6000:- för att fräsa ur och ersätta ventilsätena. Lite saftigt.
Det kostar ca 1500:- för en planslipning, så jag ska kika lite efter begagnade men även nya toppar.

säter skrev:
Men du kanske prioriterar att få komma igång och gräva?
Mitt mål är att få den körbar/flyttningsbar innan snön kommer. Grävandet är planerat att starta i vår.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.17 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23862
Ort: Norr om Sthlm
För att byta ALLA säten eller per styck? byt inga säten i onödan, kan dom inte ta en titt på toppen och avgöra vad som behöver göras ? troligen kan man fräsa in de flesta sätena, om inte alla.. bara det finns material kvar så går det nog bra. Är det kört med nåt säte byter man bara det.

Behöver toppen planas ? ..om den inte gått varm behövs troligen inte det, speciellt inte när det är en gjutjärnstopp, dom är stabila.


Jag tycker också du ska låta veven sitta kvar om du kan, det är troligen inget fel på den och det är en del meck att få bort den, då kan du lika gärna ta ur hela motorn..

Går utmärkt att hona cylindrarna med veven kvar, bara man skyddar den så man slipper få ner slipmedel i oljekanaler osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.22 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23862
Ort: Norr om Sthlm
..Om du kan låna grejer så kan du ju testa att fräsa sätena själv, men vanligen har man ju inte tillgång till ventilsätesfräsar hemma, inte ventilslipmaskin heller även om jag tror nån här på EF råkar ha en, finns nån tråd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.25 2018-08-30 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7525
Ort: Hallstahammar
Ja en ventilslip har jag stående. Drivwiren är nog kass (den driver rotationen av ventilen), men det går ju att fixa. Den lånar jag gärna ut, men jag ska inte till trakterna innan mitten på september (gymnastikutbildning i Gävle). Definitivt inget man vill skicka...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.42 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18817
Ort: Säter
Tidigare hade jag utrustning för fräsning av ventilsäten, även för sätesringar.
Både denna och ventilslipen är tyvärr såld.
Ventilslip behövs inte i detta fall, då det blir nya ventiler.

Nu är den stora utmaningen är att få loss kolvarna.
Har man otur kan det vara ett elände.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.46 2018-08-30 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 5797
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Återkommer till er i eftermiddag, är ute och försöket få runt motorn nu innan regnet ska komma. X-IL, tack, jag tar gärna det här erbjudandet!

Vad hade ni gjort?
Utgående axel på veven går rakt genom frambalken och driver hydraulpumpen.
Kan inte komma åt axeln bra nog för att vrida med rörtång. Tror ni man vågar öppna locket på pumpen och anta att det sitter en fin axelända där under? Eller ska jag väcka liv i startmotorn?
Alternativt lossa överfallen på vevstakarna och knacka upp korvarna.

Bilaga:
20180830_084004.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.57 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23862
Ort: Norr om Sthlm
Jag skulle inte ha kört på starten, sitter det fast blir det dåligt.. den kanske klarar det iofs men..

hur ser det ut om du lossar på remskivan bara ? ..fast man vill ju helst ha en mutter/skruvskalle att vrida på :/

Rörtång är ingen hit, även om den inte sitter helt fast lär du behöva rätt mycket kraft.

Se till att det alltid finns diesel i cylindrarna bara :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.58 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18817
Ort: Säter
Försök att fixa till ett brytspett som passar i startkransen.
Å andra sidan finns det väl inte så mycket att förlora på att prova startmotorn?

I värsta fall får man tillverka en platta som passar på en cylinder, istället för topplocket.
Denna platta förses med en fettnippel, sedan tar man fettsprutan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.08 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23862
Ort: Norr om Sthlm
ja att bryta på startkransen är ju förstås ett alternativ.

har du inte bråttom skulle jag dock låta cylindrarna stå dieselfyllda LÄNGE ifall det sitter fast, med länge menar jag månader.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.20 2018-08-30 

Blev medlem: 11.05 2011-01-10
Inlägg: 161
Ort: Umeå
Magnus_K skrev:
Ps. Någon som förstod banjo-skämtet? :wink: Ds

Yes! :) Jag såg kopplingen! Jag tänkte kommentera det med något fyndigt men fantasin svek mig tidigare. Råkade faktiskt fnissa högt vilket inte händer ofta! Bra kämpat, det är spännande att följa arbetet! Tack för du delar med dig!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.25 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.58 2016-04-05
Inlägg: 1994
Ort: Helsingfors
Är ettan på väg upp eller ned? Det känns ju som om den kanske hade lite bättre förutsättningar att få att röras nedåt, men startmotorn vill dra åt sitt håll, vilket det nu råkar vara. Vaselinpresstanken tänkte jag också innan säter klädde den i ord.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.27 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18817
Ort: Säter
Magnus_K skrev:
Ps. Någon som förstod banjo-skämtet? :wink: Ds
Inte jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.16 2018-08-30 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3585
Ort: Umeå
Magnus_K skrev:
Alternativt lossa överfallen på vevstakarna och knacka upp korvarna.


så skulle jag gjort...
med de kan gå h-e trögt...
kanske försöka knacka ner 2 o 3 i botten och hona bort rost ovanför,
sen dra ett halvvarv och hona de andra två.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.19 2018-08-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18817
Ort: Säter
Citera:
kanske försöka knacka ner 2 o 3 i botten och hona bort rost ovanför
Hur ska det gå till om 1 och 4 sitter fast?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 1111 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 75  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 70 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010