Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

Magnus_K skrev:Det är klart jag vill veta vilket fäste det är! :)
Jag antar att du inte har några pallgafflar.
Det är det första man vill ha. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

Pallgafflar, förlängningsarmen samt en mindre skopa till grävaren, det ska jag hålla utkik efter :wink:

Ingen som har någon finurlig idé om hur man borde kunna få ur stödbenet?
Bara våld och vaselin som gäller?

Edit: Rättstavning
Senast redigerad av Magnus_K 23 augusti 2019, 10:25:22, redigerad totalt 1 gång.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av FormerMazda »

Funkar det inte med våld så funkar det med mer våld. :)
Men våldet måste vara riktat rätt så inte våldet påverkar fel sak negativt.

Alltså tror jag det går att slå ut stödbenet. Är passningen väldans tight mellan rören så kan ju några masserande slag på sidorna hjälpa till, då kan ju rosten släppa taget mellan rören.
Sen få till ordentligt med slagkraft som helst bara går till lodrät rörelse på inre röret.
Optimalt vore väl att tillverka nåt som passar i det inre röret med som stöder sig på dess kanter, då är det lättare att få allt kraft att gå rätt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av tecno »

Bergborrmaskin / Stor slagborrmaskin och hacka sönder rosten med dessa kraftig vibrationerna.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Jan Almqvist »

På bilderna ser det ju ut som om det är > 5 mm spel mellan inre och yttre profilen men det kanske är annorlunda i nederkant. Går det att köra ner det fungerande benet för att se efter?

Bild
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

Det andra benet är tyvärr likadant :cry:

Försökte vicka det i sidledes då det mycket riktigt är en spalt där i mellan, dock gör dom där förstärkningsringarna längst upp att benet inte kan röra sig. Det har liksom blivit en "nyckling" där uppe, och helt fastpressat i botten...

Det ösregnar tyvärr nu så får vänta lite, men våld är nog det som gäller.

Ska kolla på en sak. Det KANSKE går att kapa träbiten och sänka ner den i stödbenet, sänka ner min lilla lilla pelardomkraft, sätta i övre bulten och spänna mot den.
Om den inte lossar så vräka i diesel i spalten, låta stå i spänn, sen jädrar slägga på på kanten på stödbenet.
Känns som att jag gjort det här förut :D
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av swesysmgr »

I med ett spett uppifrån och bänd runt den delen som sitter fast i de olika riktningarna? Metallen böjer sig/flyttar sig något litet utan problem vilket den hårda rosten inte klarar.
Stödben1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

Absolut värt ett försök! Tackar! :tumupp:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av rvl »

Vore bra att kunna slå hårt mot hårt med släggan. Trä emellan kanske tar bort den skarpa lilla extra udden som behövs av slagen för att få igång rörelsen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av JimmyAndersson »

Magnus_K skrev:Ska kolla på en sak. Det KANSKE går att kapa träbiten och sänka ner den i stödbenet, sänka ner min lilla lilla pelardomkraft, sätta i övre bulten och spänna mot den.
Om den inte lossar så vräka i diesel i spalten, låta stå i spänn, sen jädrar slägga på på kanten på stödbenet.
Känns som att jag gjort det här förut :D
Precis vad jag tänkte föreslå.
Och du har ju som sagt redan erfarenhet av proceduren.. :)
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av MiaM »

Om det är rost och inte felaktigt läge / deformering eller liknande som håller fast benen så borde det hjälpa lika bra att slå på den yttre som den inre profilen. Eller snarast i stort sett lika bra, den inre (det rörliga benet) har väl säkert lite lägre massa så i teorin vore det bättre att slå på det, men i praktiken så är det ju svårt att komma åt, medan det yttre är ju bara att dänga till så hårt du törs. Du får väl helt enkelt prova hur hårt du kan slå utan att ge slagmärken som kan få rören att fastna värre i varandra.

Är vi säkra på om det är rost som gör att rören sitter fast i varandra, och/eller om det är att nedre änden av det inre röret är deformerat?

Kan det gå att driva ner något tillräckligt tunt mellan rören, som liksom kan röra sig och skrapa bort rosten, som en slags kniv? Kanske svårt att göra det på så långt avstånd och risken att göra det värre är väl allt annat än försumbar. Kanske går att göra detta från undersidan, typ hamra in en plattmejsel mellan rören, typ så stor du kan få in och om det största du får in är rätt litet så öka gradvis till större och större, och se till att rucka på mejseln så att rören motioneras? Oavsett om det är rost och/eller deformerat rör så bör detta underlätta. Det finns ju en viss risk att det yttre röret också deformeras men i så fall sker det på ett sådant sätt att det underlättar att få rören att släppa från varandra.

Håller annars med om förslagen ovan dels att slå metall mot metall utan trä emellan (eventuellt däremot nån metallkloss lagd så att slaget fördelas jämnt och inte ger för mycket skada lokalt där släggan träffar, fast worst case så kan du säkert ta bort några millimeter av benets överkant med vinkelslip ifall det skulle bli så illa att det deformeras av slagen), och dels att prova borrhammare/stenborr, då ställd i läget att den bara hamrar men inte roterar. Nackdelen med att köra borrhammare är ju att det är mängder av slag som vardera är klenare än en slägga, så risken är väl att du tyvärr mest bara bearberar anliggningsytan. Om du kan komma in med mejsel med SDS-fäste för borrhammaren, med enbart hammarfunktionen, inklämd mellan de två rören på något ställe (var som helst) i nedre änden så är det nog hyggligt stor risk att du får rosten att släppa. Att använda slående motordrivna verktyg kan ju allmänt göra väldigt stor skillnad mot att använda handkraft. Jämför att mutterknack lossar hjulbultar och rent av navmuttern på bilar nästan som att skära i smör medan med handverktyg måste bilen stå med hjulet på marken och man kan få hoppa på änden på lååångt skaft på verktyget o.s.v.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av lgrfbs »

Vad säger ni om idén att värma med lämpligt verktyg på det yttre röret så att det blir lite större, kanske en dum idé om stålet ändra egenskap...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har nog kanske inte läst så noga men är vi helt säkra på att det där är stödbenet.
Det kan inte vara så att det enbart är styrningen och att själva benet saknas ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av MadModder »

Bilden underifrån här (nr 2) https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 6#p1474576 visar att foten ska sitta direkt på delen som nu sitter fast.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:
Magnus_K skrev:Sä här ser fästet ut:
Det är i alla fall inte lilla BM-fästet.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 29872&lv=0

Ser väldigt lik ut, Ferguson 3305 med frontlastare tillverkad av Hara Östersund?

Tittar man lite bland de som säljer gamla manualer verkar lastarmarna fram heta MF 250 och den bakre grävaren MF 252 men sådant kan ju ha bytts ut under maskinens livstid.
Skriv svar