Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
Re: Mitt nya liv med Victoria
Jo, Uppsala Motorslip har både jag och kompisar anlitat och varit mycket nöjda med.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Beslut, beslut, beslut.
Ringde och snackade med dom och onekligen var det inga nybörjare jag pratade med.
Dom vill ha 4000-6000:- för att fräsa ur och ersätta ventilsätena. Lite saftigt.
Det kostar ca 1500:- för en planslipning, så jag ska kika lite efter begagnade men även nya toppar.
Ringde och snackade med dom och onekligen var det inga nybörjare jag pratade med.
Dom vill ha 4000-6000:- för att fräsa ur och ersätta ventilsätena. Lite saftigt.
Det kostar ca 1500:- för en planslipning, så jag ska kika lite efter begagnade men även nya toppar.
Mitt mål är att få den körbar/flyttningsbar innan snön kommer. Grävandet är planerat att starta i vår.säter skrev:Men du kanske prioriterar att få komma igång och gräva?
Re: Mitt nya liv med Victoria
För att byta ALLA säten eller per styck? byt inga säten i onödan, kan dom inte ta en titt på toppen och avgöra vad som behöver göras ? troligen kan man fräsa in de flesta sätena, om inte alla.. bara det finns material kvar så går det nog bra. Är det kört med nåt säte byter man bara det.
Behöver toppen planas ? ..om den inte gått varm behövs troligen inte det, speciellt inte när det är en gjutjärnstopp, dom är stabila.
Jag tycker också du ska låta veven sitta kvar om du kan, det är troligen inget fel på den och det är en del meck att få bort den, då kan du lika gärna ta ur hela motorn..
Går utmärkt att hona cylindrarna med veven kvar, bara man skyddar den så man slipper få ner slipmedel i oljekanaler osv.
Behöver toppen planas ? ..om den inte gått varm behövs troligen inte det, speciellt inte när det är en gjutjärnstopp, dom är stabila.
Jag tycker också du ska låta veven sitta kvar om du kan, det är troligen inget fel på den och det är en del meck att få bort den, då kan du lika gärna ta ur hela motorn..
Går utmärkt att hona cylindrarna med veven kvar, bara man skyddar den så man slipper få ner slipmedel i oljekanaler osv.
Re: Mitt nya liv med Victoria
..Om du kan låna grejer så kan du ju testa att fräsa sätena själv, men vanligen har man ju inte tillgång till ventilsätesfräsar hemma, inte ventilslipmaskin heller även om jag tror nån här på EF råkar ha en, finns nån tråd.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Ja en ventilslip har jag stående. Drivwiren är nog kass (den driver rotationen av ventilen), men det går ju att fixa. Den lånar jag gärna ut, men jag ska inte till trakterna innan mitten på september (gymnastikutbildning i Gävle). Definitivt inget man vill skicka...
Re: Mitt nya liv med Victoria
Tidigare hade jag utrustning för fräsning av ventilsäten, även för sätesringar.
Både denna och ventilslipen är tyvärr såld.
Ventilslip behövs inte i detta fall, då det blir nya ventiler.
Nu är den stora utmaningen är att få loss kolvarna.
Har man otur kan det vara ett elände.
Både denna och ventilslipen är tyvärr såld.
Ventilslip behövs inte i detta fall, då det blir nya ventiler.
Nu är den stora utmaningen är att få loss kolvarna.
Har man otur kan det vara ett elände.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Återkommer till er i eftermiddag, är ute och försöket få runt motorn nu innan regnet ska komma. X-IL, tack, jag tar gärna det här erbjudandet!
Vad hade ni gjort?
Utgående axel på veven går rakt genom frambalken och driver hydraulpumpen.
Kan inte komma åt axeln bra nog för att vrida med rörtång. Tror ni man vågar öppna locket på pumpen och anta att det sitter en fin axelända där under? Eller ska jag väcka liv i startmotorn?
Alternativt lossa överfallen på vevstakarna och knacka upp korvarna.
Vad hade ni gjort?
Utgående axel på veven går rakt genom frambalken och driver hydraulpumpen.
Kan inte komma åt axeln bra nog för att vrida med rörtång. Tror ni man vågar öppna locket på pumpen och anta att det sitter en fin axelända där under? Eller ska jag väcka liv i startmotorn?
Alternativt lossa överfallen på vevstakarna och knacka upp korvarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Jag skulle inte ha kört på starten, sitter det fast blir det dåligt.. den kanske klarar det iofs men..
hur ser det ut om du lossar på remskivan bara ? ..fast man vill ju helst ha en mutter/skruvskalle att vrida på :/
Rörtång är ingen hit, även om den inte sitter helt fast lär du behöva rätt mycket kraft.
Se till att det alltid finns diesel i cylindrarna bara
hur ser det ut om du lossar på remskivan bara ? ..fast man vill ju helst ha en mutter/skruvskalle att vrida på :/
Rörtång är ingen hit, även om den inte sitter helt fast lär du behöva rätt mycket kraft.
Se till att det alltid finns diesel i cylindrarna bara
Re: Mitt nya liv med Victoria
Försök att fixa till ett brytspett som passar i startkransen.
Å andra sidan finns det väl inte så mycket att förlora på att prova startmotorn?
I värsta fall får man tillverka en platta som passar på en cylinder, istället för topplocket.
Denna platta förses med en fettnippel, sedan tar man fettsprutan.
Å andra sidan finns det väl inte så mycket att förlora på att prova startmotorn?
I värsta fall får man tillverka en platta som passar på en cylinder, istället för topplocket.
Denna platta förses med en fettnippel, sedan tar man fettsprutan.
Re: Mitt nya liv med Victoria
ja att bryta på startkransen är ju förstås ett alternativ.
har du inte bråttom skulle jag dock låta cylindrarna stå dieselfyllda LÄNGE ifall det sitter fast, med länge menar jag månader.
har du inte bråttom skulle jag dock låta cylindrarna stå dieselfyllda LÄNGE ifall det sitter fast, med länge menar jag månader.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Yes! Jag såg kopplingen! Jag tänkte kommentera det med något fyndigt men fantasin svek mig tidigare. Råkade faktiskt fnissa högt vilket inte händer ofta! Bra kämpat, det är spännande att följa arbetet! Tack för du delar med dig!Magnus_K skrev: Ps. Någon som förstod banjo-skämtet? Ds
Re: Mitt nya liv med Victoria
Är ettan på väg upp eller ned? Det känns ju som om den kanske hade lite bättre förutsättningar att få att röras nedåt, men startmotorn vill dra åt sitt håll, vilket det nu råkar vara. Vaselinpresstanken tänkte jag också innan säter klädde den i ord.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Inte jag.Magnus_K skrev:Ps. Någon som förstod banjo-skämtet? Ds
Re: Mitt nya liv med Victoria
så skulle jag gjort...Magnus_K skrev: Alternativt lossa överfallen på vevstakarna och knacka upp korvarna.
med de kan gå h-e trögt...
kanske försöka knacka ner 2 o 3 i botten och hona bort rost ovanför,
sen dra ett halvvarv och hona de andra två.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Hur ska det gå till om 1 och 4 sitter fast?kanske försöka knacka ner 2 o 3 i botten och hona bort rost ovanför