Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av Magnus_K »

bearing skrev:Varför behöver stödbenen styras hydrauliskt?

Jag tycker att du ska kolla ifall det inte finns någon allmänskrot i närheten där du kan gå och fynda hydraulik och metallbitar för skrotpriser.
Nej, det måste vara hydrauliskt så man kan förflytta sig och ta nytt tag. Tydligen är den ganska vinglig av att stödbenen är som den är, så man är nog rätt beroende av att kunna ta all last från däcken när man ska gräva.

Njo, ska se om jag hittar några vettiga skrotar här omring.


@danei: Dom befintliga kolvarna är av. Däremot vet jag inte om dom är böjda. Har bara en liten bit gått av så kanske det går att svetsa på nya öron och låta dom vara lite kortare helt enkelt. Ska pumpa ut fullt och se hur illa det är innan jag skickar ner dom.

Jovisst går det att svetsa sånt här med min lilla fjutt-svets, men det är inga små svetsar det här. Och det kommer gå åt betydligt fler pinnar än vad jag äger.
Nej, vill nog ha något rejält så det både bränner igenom riktigt och kan använda betydligt grövre pinnar.
Låna en svets ska nog lösa sig.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av danei »

Jag har inte så stor erfarenhet av MMA svetsning. Men jag har svetsat några grova prylar med en enfas MAG. Men visst är det bättre med en svets som är dimensionerad för jobbet.

Vill du ha bilder på hur fötterna ser ut. Jag gissar att dina ska vara snarlika dem som sitter på min.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av Magnus_K »

Det skulle vara kanon danei! :tumupp:
Orkar du ta några grova mått med tumstocken på plattan så är jag också väldigt tacksam!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av säter »

Magnus_K skrev:Firman jag pratade med i Stockholm kan göra nya och ville jag skulle skicka ner dom gamla för ett kostnadsförslag... har inte vågat göra det än.
Det kanske vore bättre att lägga pengarna på att köpa en svarv, och göra jobbet själv?

Hade du någon bild på den lösa cylindern?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av swesysmgr »

Finns en bild på hydraulcylindern med avkapad kolv på sidan 56 i tråden.

Intressant att rosten nöp så oerhört hårt, kanske gått att lösa upp eller vibrera sönder om man vetat om det.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av Anahka1975 »

Har 2 kolvar/stödben till en lastbilskran liggandes (eller rättare sagt farsan har) som jag tror kommer gå till skrot.
Lika så 2 kolvar (har för mig de är symetriska) som sitter på en lastbilskran.
Bör vara i hyffsat skick och kanske i häraden av de dimensioner du behöver.
Kan mäta och fota under helgen om det är intressant.

(Läser och tycker denna tråd är mycket underhållande :tumupp: , håller på med liknande projekt med min skylift som jag konstaterat läcker i ALLA hydraulkolvar (tätningarna är bara "grus" typ) och få ur tappar som suttit sen 1982 är ingen lek.
Men i helgen skall det in nya tätningar och förhoppningsvis få den att röra på sig, kanske får jag även tummen ur att lägga upp projekt tråd)
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av MiaM »

Magnus_K skrev:
bearing skrev:Varför behöver stödbenen styras hydrauliskt?
Nej, det måste vara hydrauliskt så man kan förflytta sig och ta nytt tag. Tydligen är den ganska vinglig av att stödbenen är som den är, så man är nog rätt beroende av att kunna ta all last från däcken när man ska gräva.
Måste man kunna flytta maskinen medan man har last i grävarmen? Annars kan man väl lyfta maskinen med grävarmen (tom), sätta i sprintar på helt manuella stödben, och sen förflytta sig genom att lyfta maskinen med grävarmen? Eller är det jättedåligt för grävarmen att ständigt användas för att flytta maskinen?

(Sen beror det väl förstås på hur mycket maskinen ska användas osv och hur mycket krångel man står ut med. Inser att maskinen blir enormt mycket mer oflexibel, men ändå).
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av PeterH »

Jag lider oerhört av att min minigrävare saknar hydrauliskt fäste/lås till skopan eftersom man får klättra ut 2 gånger vid varje skopbyte (en gång vid lossandet och så en gång till när den skall fästas igen). I-landsproblem men oerhört enerverande när man sitter och jobbar, jag är säker på att man blir lika less av att behöva gå ur för att justera stödbenen, eftersom marken ofta är ojämn när man gräver så används ju även stödbenet för att få maskinen i lod... Om man flyttar maskinen och benen hamnar i olika höjd (gropar eller höjder) så får man ju ut vid varje flytt för att justera så maskinen står rakt... :doh:
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av MiaM »

Kan man kanske ordna något wirestyrt? Vet inte hur grov sprint eller motsvarande man behöver för att hålla benen, kanske helt orimligt att ha hål med sprint för att låsa benen på ett helt gäng fasta positioner? Om man formar spetsen på sprinten så att den är snedkapad som kolven på ett dörrlås och ordnar lite fjäderbelastning så kanske kanske det går att få den att "hoppa in" när benet hamnar på rätt höjd. Fortfarande skulle man ju få lyfta maskinen med grävarmen osv, men ändå.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av danei »

Jag tror inte att grävagregatet orkar att lyfta hela taktorn. Dessutom vill man kunna justera vinkeln.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av Zkronk »

Bakdelen på en sån traktorgrävare brukar inte vara något problem för grävaggregatet att lyfta, rätt smidigt sätt när man behöver flytta sig men inte orkar snurra på stolen så man kommer åt reglagen för att kunna köra framåt :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av swesysmgr »

MiaM skrev:Annars kan man väl lyfta maskinen med grävarmen (tom), sätta i sprintar på helt manuella stödben, och sen förflytta sig genom att lyfta maskinen med grävarmen? Eller är det jättedåligt för grävarmen att ständigt användas för att flytta maskinen?
Sliter hårt på hydrauliken att göra så skulle jag säga och den är väl det dyra att underhålla.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av danei »

Zkronk skrev:Bakdelen på en sån traktorgrävare brukar inte vara något problem för grävaggregatet att lyfta, rätt smidigt sätt när man behöver flytta sig men inte orkar snurra på stolen så man kommer åt reglagen för att kunna köra framåt :)
Jag har en liknande, men något äldre. Det finns inte en möjlighet att lyfta baken med grävagregatet. Jag har visserligen inte testat, men det känns fullständigt orimligt på min maskin.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av Magnus_K »

säter skrev:
Magnus_K skrev:Firman jag pratade med i Stockholm kan göra nya och ville jag skulle skicka ner dom gamla för ett kostnadsförslag... har inte vågat göra det än.
Det kanske vore bättre att lägga pengarna på att köpa en svarv, och göra jobbet själv?

Hade du någon bild på den lösa cylindern?
Nej, dom pengarna finns inte.
Kommer bättre bilder när jag tryckt ut dom. Men det dröjer ett tag.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av Sverige »

danei skrev:
Zkronk skrev:Bakdelen på en sån traktorgrävare brukar inte vara något problem för grävaggregatet att lyfta, rätt smidigt sätt när man behöver flytta sig men inte orkar snurra på stolen så man kommer åt reglagen för att kunna köra framåt :)
Jag har en liknande, men något äldre. Det finns inte en möjlighet att lyfta baken med grävagregatet. Jag har visserligen inte testat, men det känns fullständigt orimligt på min maskin.
Då är det dags att testa då. :wink:
Skriv svar