Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
Re: Mitt nya liv med Victoria
Jag hade min 6.2L GM-diesel stod utan motorhuv någon månad.
Det vart "fågelbad" uppe på luftburken, och sedan hamnade 5L vatten i tråget.
Det var bara att tappa av vattnet och köra.
Det vart "fågelbad" uppe på luftburken, och sedan hamnade 5L vatten i tråget.
Det var bara att tappa av vattnet och köra.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Ni får ursäkta dom stora bilderna. Orkar/Hinner inte förminska.
säter och Glenn, svarar er indirekt nedan.
Funderade lite igår på hur jag skulle lägga upp den här dagen. Planen blev att testa det urtappade vattnet med refraktometern för att försöka finna svar på om det verkligen var kylarvatten eller inte.
Den var helt klart grönaktig i hinken men å andra sidan vet jag inte om motoroljan kan fälla ur sig något under många år kanske?
Precis som säter föreslog så tänkte jag också att jag testar vattnet, och sen trycksätter med tråget av. Kommer det inget då så låtsas jag som att inget har hänt. Here we go:
TRAKTOR-VATTNET JÄMFÖRT MED BILENS (FÖR DOM SOM INTE HAR KIKAT I EN SÅN HÄR TIDIGARE). MAN BÖRJAR HELT KLART BLI SKEPTISK PÅ ATT DET VAR KYLARVÄTSKA... FYLLDE PÅ MED VATTEN OCH TRYCKSATTE. HÄNDE INTE NÅGOT SOM HELST. FRÅN OCH MED NU UTGÅR JAG FRÅN ATT DET BARA VAR MISSFÄRGAT VATTEN SOM KOM UT, SAMT ATT KYLET TÖMTS PÅ ANNAT SÄTT. DAGS ATT DUKA FRAM OPERATIONSBORDET. BÅDE TUM OCH MM VERKAR VARA DET SOM GÄLLER. DOCK KLARAR MAN SIG MYCKET LÅNGT MED 1/2" OCH 11/16", SOM DET VERKAR. FÖRST UT VAR DIESELTANKEN. GICK HUR LÄTT SOM HELST. FYRA MUTTRAR OCH 3ST RÖR, SEN VAR DEN BARA ATT LYFTA AV. SEN ÅKTE VENTILKÅPAN OCH INSUGET. DET ÄR HELT FANTASTISKT HUR LÄTTMECKAT. FÅR EN KÄNSLA OM ATT HON SKRIKER EFTER MIG... ÄR VÄLDIGT RÄDD OM BRÄNSLERÖREN SÅ BESLUTADE MIG ATT FUKTA ALLA KOPPLINGAR MED ATF-OLJA/ACETON-BLANDNING. PENSLADE PÅ DETTA PÅ BANJOKOPPLINGARNA OCH ANNAT. PERFEKT TID FÖR KAFFERAST OCH LITE TELEFONÄRENDEN. NU VET I FÅGLARNA VAD SOM BLIR NÄST. VATTENPUMPEN SITTER KVAR PÅ TOPPEN OCH SOM TUR ÄR INGEN ÖVERLIGGANDE KAM. BEHÖVER JAG TA SPRIDARNA TROR NI? KANSKE KLARAR MED MED VIPPARNA+STÖTSTÄNGERNA OCH SEN LYFTA BORT ALLT?
säter och Glenn, svarar er indirekt nedan.
Funderade lite igår på hur jag skulle lägga upp den här dagen. Planen blev att testa det urtappade vattnet med refraktometern för att försöka finna svar på om det verkligen var kylarvatten eller inte.
Den var helt klart grönaktig i hinken men å andra sidan vet jag inte om motoroljan kan fälla ur sig något under många år kanske?
Precis som säter föreslog så tänkte jag också att jag testar vattnet, och sen trycksätter med tråget av. Kommer det inget då så låtsas jag som att inget har hänt. Here we go:
TRAKTOR-VATTNET JÄMFÖRT MED BILENS (FÖR DOM SOM INTE HAR KIKAT I EN SÅN HÄR TIDIGARE). MAN BÖRJAR HELT KLART BLI SKEPTISK PÅ ATT DET VAR KYLARVÄTSKA... FYLLDE PÅ MED VATTEN OCH TRYCKSATTE. HÄNDE INTE NÅGOT SOM HELST. FRÅN OCH MED NU UTGÅR JAG FRÅN ATT DET BARA VAR MISSFÄRGAT VATTEN SOM KOM UT, SAMT ATT KYLET TÖMTS PÅ ANNAT SÄTT. DAGS ATT DUKA FRAM OPERATIONSBORDET. BÅDE TUM OCH MM VERKAR VARA DET SOM GÄLLER. DOCK KLARAR MAN SIG MYCKET LÅNGT MED 1/2" OCH 11/16", SOM DET VERKAR. FÖRST UT VAR DIESELTANKEN. GICK HUR LÄTT SOM HELST. FYRA MUTTRAR OCH 3ST RÖR, SEN VAR DEN BARA ATT LYFTA AV. SEN ÅKTE VENTILKÅPAN OCH INSUGET. DET ÄR HELT FANTASTISKT HUR LÄTTMECKAT. FÅR EN KÄNSLA OM ATT HON SKRIKER EFTER MIG... ÄR VÄLDIGT RÄDD OM BRÄNSLERÖREN SÅ BESLUTADE MIG ATT FUKTA ALLA KOPPLINGAR MED ATF-OLJA/ACETON-BLANDNING. PENSLADE PÅ DETTA PÅ BANJOKOPPLINGARNA OCH ANNAT. PERFEKT TID FÖR KAFFERAST OCH LITE TELEFONÄRENDEN. NU VET I FÅGLARNA VAD SOM BLIR NÄST. VATTENPUMPEN SITTER KVAR PÅ TOPPEN OCH SOM TUR ÄR INGEN ÖVERLIGGANDE KAM. BEHÖVER JAG TA SPRIDARNA TROR NI? KANSKE KLARAR MED MED VIPPARNA+STÖTSTÄNGERNA OCH SEN LYFTA BORT ALLT?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Är det verkligen stötstänger?STÖTSTÄNGERNA
Jag vill minnas att Perkins har en högt liggande kamaxel som påverkar vipparmarna direkt?
- tecno
- Inlägg: 27039
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mitt nya liv med Victoria
Ja nog ser det så ut allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt nya liv med Victoria
har du dragit runt motorn alls ?
Det är inte rätt sätt, men hade det varit jag så hade jag nog satt dit tråg och kåpor, hällt i fräsch olja och sen försökt starta på snaps (i.e spraya in typ 5-56 i insuget)
Det är inte rätt sätt, men hade det varit jag så hade jag nog satt dit tråg och kåpor, hällt i fräsch olja och sen försökt starta på snaps (i.e spraya in typ 5-56 i insuget)
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Nej, nu ska toppen bli fin och sen vet jag att jag antagligen inte behöver röra motorn på många år.
Försöker knäcka lös toppen nu. Vet i tusan vad jag ska göra. Det är pinnbult som jag inte vill kröka heller.
Försöker knäcka lös toppen nu. Vet i tusan vad jag ska göra. Det är pinnbult som jag inte vill kröka heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Det kan vara ett helsike när det är pinnbultar.Försöker knäcka lös toppen nu. Vet i tusan vad jag ska göra.
Prova en rejäl glidhammare i något gängat hål.
Var glad att det inte är en SAAB-99 med Triumph motor.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Jo det klart, du har ju redan konstaterat att ventilerna är rejält rostiga.
Ja, SAAB 99 med slantmotor och snedställda bultar som gick av
Ja, SAAB 99 med slantmotor och snedställda bultar som gick av
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Ja man skulle ha en rejäl glidhammare...
Ska prova med träkloss och liten slägga nu samtidigt som spännbandet ligger i bra spänn.
Ska prova med träkloss och liten slägga nu samtidigt som spännbandet ligger i bra spänn.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Trä dämpar väl "g-krafterna" en hel del, men det är ju klart att du inte heller vill deformera nåt med släggan.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Det tillverkar du en enkelt själv.Magnus_K skrev:Ja man skulle ha en rejäl glidhammare...
Ta till den rejält.
Dubbelkolla mot sprängskiss att du inte har missat någon skruv.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Hittade ingen innan när jag sökte, dock är google-fu:n inte i världsklass när man meckar samtidigt.
Den goda nyheten är att den är lös nu! Spännband i spänn, en liten domkraft i lite spänn, och sen ett par väl valda slag med träkloss och slägga - då sa det "klunk".
Ska lyfta av toppen nu och sen kommer det bilder senare ikväll på cylinderloppen och på toppen. Hej och hå!
Den goda nyheten är att den är lös nu! Spännband i spänn, en liten domkraft i lite spänn, och sen ett par väl valda slag med träkloss och slägga - då sa det "klunk".
Ska lyfta av toppen nu och sen kommer det bilder senare ikväll på cylinderloppen och på toppen. Hej och hå!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 29 augusti 2018, 20:59:00, redigerad totalt 1 gång.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt nya liv med Victoria
Ja, får krypa till korset och tacka farsan för idén när jag snackar med dom i kväll.
Re: Mitt nya liv med Victoria
Mäkta imponerad av din energi, Magnus. När du tröttnar på åkeriet kan du med lätthet få jobb som Duracellkanin.