Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av säter »

Kan du posta en bild på monteringsflänsen på pumpen?
Sätt ut måtten mellan hålen och även diametern på styrningen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av Magnus_K »

bearing skrev:Kanske är bättre/enklare i så fall att svetsa fast ett annat fäste på axeln? T.ex. svetsa fast flänsen med hålcirkeln? Så slipper du fräsa splines, som jag gissar inte är så enkelt?
Nej, det är sant... Lite väl ambitiöst och tidskrävande.
Ska se om jag får något billigt napp på en ny.

@säter: Var precis ute och kontrollmätte och dessa mått stämmer precis för en 2P-3158:
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp1.PNG
Skärmklipp3.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av LeCanard »

hej Magnus
Kolla med MangeM här på forat. Han fick mina gamla hydraulpumpar (den kantiga sorten) i somras, och något kanske passar. Om han har dem kvar.....

LeCanard
Senast redigerad av LeCanard 5 december 2019, 12:39:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av säter »

Magnus_K skrev:Går det rädda axeln på pumpen tror ni? Går det svetsa och sen fräsa nya spår?
Det kanske går att fodra pumpaxeln med en utvändig splineshylsa?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av Magnus_K »

LeCanard skrev:hej Magnus
Kolla med MangeM här på forat. Han fick mina gamla hydraulpumpar (den kantiga sorten) i somras, och något kanske passar. Om han har dem kvar.....

LeCanard
Ska leta rätt på tråden och kolla. Har för mig det var rätt bra bilder. Tack för tipset :tumupp:

@säter:
Ser att jag inte hade bifogat en av dom viktigare bilderna. Här nedan syns det hur det är sammansatt.
Axeln på pumpen har 13 kugg. Hylsan sitter ändå ganska bra på pumpaxeln så pumpaxelns kuggar har nog varit skadade sen tidigare.
Andra ändan av hylsan har 16 splines och passar axeln. Men här har det glappat! Dom har nötts ner så dom är vassa.

Kontaktade Olssons och deras axeln har 14 (!) splines, likaså hydraulpumpen dom säljer.

Måste ta ett beslut hur jag ska göra. Bäst hade varit att hitta en pump som det finns miljarder av samt en axel som passar.
Eller så köper jag mig ur allt beställer pump och axel from Olsssons.
20191206_145928.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av säter »

Går det att återanvända fästplattan oavsett pumpfabrikat?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av Magnus_K »

Sitter och funderar på det här just precis nu faktiskt.
Adapterplattan är hel, men måste rensas från den gamla avbrutna axeln samt låspinnen.

Hydraulpumpen verkar fungera och delar jag på adaptern så har jag en typ så som passar på pumpen.

Det som saknas då är en axel som jag kan svetsa på pumphylsan samt gänga änden på som ska i adapterplattan.
Det känns som att det går att lösa ganska billigt. Enda problemet är den där vänstergängan av tum-stigning. Denna måste nog svarvas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av säter »

Det som saknas då är en axel som jag kan svetsa på pumphylsan samt gänga änden på som ska i adapterplattan.
Går det att köpa axeln från OiE och modifiera denna?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av Magnus_K »

Ser inte skogen för alla träd... Det är klart att det går. :doh:
Då är ju gängan klar och behöver bara längdanpassas.
Tack för detta :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av säter »

Har du tänkt använda den befintliga pumpen med de dåliga splinesen?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av Magnus_K »

Ja jag gör det. Trär man på adapterhylsan så sitter den riktigt bra. Tror som sagt inte att det nuvarande slitaget kommer från hylsan för den är helt oskadd.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av MiaM »

Magnus_K skrev:Enda problemet är den där vänstergängan av tum-stigning. Denna måste nog svarvas.
Tänk på att britterna lär ha haft sitt eget system för tumgängor, som inte är kompatibelt med t.ex. amerikanska tumgängor. För bultar och muttrar lär det rent av vara så att fasta nycklar inte alltid passar även om man både har amerikanska tum och metriska i sortimentet, utan man får försöka få på slitna hylsor/verktyg eller använda skiftnyckel. Detta kanske gäller äldre grejer dock.


Så länge splinesen på pumpen kan anses dugliga så är det väl tänkbart att svetsa ihop vad som gick av? Problemet är väl att lyckas montera allt inklusive remmen utan att behöva t.ex. lossa hela hydraulpumpen, men om alternativet är att lägga massor på en ersättningspump så...

Instämmer också i tidigare förslag att försöka höra med entusiaster i UK. Risken är väl att denna del är något som "alla" söker, men det kan ju också finnas nån fiffig "patentlösning" som de tar till men vi inte känner till.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av Magnus_K »

Tror inte jag vågar svetsa ihop allt stumt. Det måste ha lite mån att röra på sig någonstans annars kommer lagren i pumpen vara näst på tur.

OiE svarade att deras axel är 355mm lång och har 7/8" UNC vänstergänga.
Mätte lite på dom 5-6 gängorna som finns i adapterplattan och dom verkar stämma väldigt bra med den gängan. Drygt 22mm yttermått, drygt 19mm innermått och kring 2,8mm stigning.
Nuvarande axel (inkl den avbrutna delen) mäter ganska exakt 300mm. Det gör att jag kan trycka in hylsan på pumpen så jag har 10mm riktigt fina splines samt kapa axeln till precis rätt längd.

Ska bara hitta någon i närheten med en vettig svets.
Får bli att beställa lite ämne till svarven för att göra nya bussningar och annat också.

Entusiast-spåret har jag absolut inte lagt åt sidan. Ska kika lite parallellt om man kan knyta lite nya kontakter :wink:
20191207_134131.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av DeVille »

Du har tidigare fått telnr till någon som kanske har delar liggande, eller sitter på "patentlösningen" :-)

:D

/DeVille
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri

Inlägg av Magnus_K »

Hehe ja. Har inte tagit tag i det där än men ska åka ut och prata med dom på Traktormuseet :)

Nu är nog billigaste/snabbaste lösningen bestämd, bokad och beställd i alla fall.
Köpte en ny axel av OiE. Blästrar adaptern och arbetskollegan fyller upp dom ovala hålen med TIG, som jag sen kan fräsa ur.
Sen blir det att sätta upp nya axeln i svarven och kapa den till rätt längd så får kollega svetsa på gamla splines-hylsan.
Hoppas att det håller.

Har även varit i kontakt med en firma angående dom avbrutna hydraulcylindrarna till stödbenen. Men mer om det när det blir dags :wink:
Skriv svar