Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

Nej, blir inte klokare på bromsarna.

Instruktionsboken nämner och visar dom hydrauliska bromsarna. Dock ser dom inte precis likadana ut som på bilden i boken.
Reservdelskatalogen jag har nämner/visar inget alls om något hydrauliskt system utan enbart mekaniska länkage.

BILD FRÅN INSTRUKTIONSBOKEN.
20191104_110848.jpg
ENDAST EN BROMSPEDAL. HITTAR BARA BROMSAR MED DUBBLA PEDALER I MIN RESERVDELSKATALOG.
20191104_111547.jpg
FÖRSÖKER TYDA NUMRET PÅ HUVUDCYLINDERN OCH FÖRSÖKA ATTACKERA FRÅN DET.
20191104_111708.jpg
BILD PÅ HÖ SIDA DÄR SLAVEN SAKNAS. DET KANSKE INTE ÄR SÅ MYCKET MER ÄN JUST SJÄLVA CYLINDERN OCH ETT PAR BULT SOM SAKNAS.
SKA ÅLA RUNT OCH KOLLA MED SPEGEL PÅ CYLINDERN SOM SITTER DÄR OM JAG KAN HITTA NÅGOT NUMMER.
20191104_102632.jpg
GICK INTE KOMMA ÅT RIKTIGT ATT FOTA FRÅN SIDAN. MEN SÅ HÄR SER VÄ SIDA UT. SER KOMPLETT UT.
20191104_102742.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

Då är det bara en cylinder per sida i alla fall?

Har du en spak för att fördela bromskraften till höger/vänster?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

Instruktionsboken nämner och visar en spak som heter "styrbroms".
Denna finns inte i min traktor. Det ser ju ut som två cylindrar på bilden från boken så det kanske är en senare variant med just styrbroms, medans min är en enkel variant utan?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av MiaM »

Är T-stycket på näst sista bilden en gren där bromsvätskan fördelas till höger och vänster, eller?

Nu gissar jag en del, men jag tror att nipplarna för bromsgrejer nog har standarddimensioner, så det borde inte vara särskilt krångligt att åtminstone plugga den sidan som saknar delar, för att få fungerande broms på andra sidan (och framhjulen ifall de har broms).

Om du ordnar det som saknas o.s.v. så kanske det kan vara läge att överväga att bygga om till separat broms per sida, lite beroende på var du tänkt köra.

Kan det varit nåt med regler som gjort att det inte fick vara separata bromsar/pedaler ifall den skulle vara registrerad för trafik i Sverige då det begav sig kanske?

(Allmänt verkar ju en del detaljer kunna skilja mellan svensksålda fordon och "motsvarande" fordon sålda i andra marknader. T.ex. så om man har 2.0-motorn med förgasare på en Ford Granada och den är såld i Sverige så stämmer inte Haynes reparationshandboken. Det fattas en del grejer i boken jämfört med verkligheten).
Thomas O
Inlägg: 51
Blev medlem: 2 november 2012, 17:38:54

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Thomas O »

Är det parkeringsbroms i systemet också, detta kan göra att det ser rörigare ut.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av verkstaden »

Tycker huvudbromscylindern är väldigt lik den till volvo 240 och t-stycket också. Finns det någon möjlighet att lokala byasmeden "lagat" med vad som fanns "bak i boa"?
Hjulcylindern ska väl sitta i dom två tomma hålen framför bromsarmen, bilden i boken är tagen från andra sidan?
/Johan
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag började precis titta på kvällens avsnitt (gick för en timme sedan) av Masters av Disasters på Discovery. Man ska tydligen renovera en gammal 'traktor' med larvfötter. Kan ju vara något att titta på med medan centrifugaliseringsinjektorn och schysspendulregulatorn står till sig ....
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte hämta och montera grävarmen i helgen som kommer, men nu gick axeln mellan motor och hydraulpumpen av när jag lyfte ett stort lass grus. Så det får skjutas på framtiden.

Nu blir det vinterparkering i tält och förhoppningsvis tid över för att laga upp henne riktigt...
20191129_152422.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av rvl »

Ajdå, just när du hade börjat få litet vinterroligt med henne.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

Har du någon aning om varför axeln gick av?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

@rvl: Ja precis. Får se det positivt. Det har varit ett metalliskt ljud dom senaste dagarna när jag belastat hydrauliken så nu fick jag svar på vad som var på gång. Hellre pump än misslyckad motorrenovering :wink:

Nej tyvärr inte säter. Det bara att den blanka delen på fotot inte snurrar när remhjulet (veven) snurrar.
Blir djupdykning när jag fått upp ett tillfälligt väderskydd.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Klas-Kenny »

Sätter en mindre peng på att det är splinesen i axeln som är slut. :)

Så var det i alla fall på min MF med samma konstruktion.
Blev till sist att farsan fräste en ny axel-stump med splines på, som svetsades på pumpens axel.

Eventuellt kan det finnas någon sådan kvar i ett hörn någonstans, kan kolla upp detta om det visar sig vara samma på din, och det är samma splines.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Joe »

Är det inte ett hål i axeln och däri sitter en cylindrisk pinne? Därav slangklämman så inte pinnen slungas ut?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av MadModder »

Det ser ut som det. Om det är ett hål genom axeln lika stort som det som syns till höger om slangklämman så kanske det inte är konstigt att det gått av där.
Eller också har sprinten rostat och nötts med tiden så den gått av och axeln är hel.
Om det nu är konstruerat så.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

Tyvärr är det så att när pumpaxeln går av, då har oftast pumpen skurit.
Skriv svar