Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Magnus_K »

Jamen du, så kan det vara!
Fick för mig att dom gamla dieslarna hade choke (eller motsvarighet), men har säkert helt fel.
Ska konsultera instruktionsboken genast :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är definitivt dessa projekt som ger SEF dess höjd. Att pilla med lysdioder och en och annan OPamp är måhända en sak men dessa mastodontprojekt som utmärks av en envishet och driftighet och där så många EFare kommer med så mycket goda råd tyder bara på att forumet är så DJÄKLA BRA, för att använda franskan.

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Magnus_K »

Håller med dig HUGGBÄVERN. Tycker själv det blir en ganska rofylld blandning av projekt på SEF.
Men tro mig, snart kommer det lite kabeldragning även på den här gamla maskinen :wink:

Klas-Kenny skrev:Choke på en diesel? :humm:

Säker på att det inte är stoppen du hittat?
Ja, du har nog helt rätt här. Det är bara lite "moddat" :wink:
Där original stoppknapp ska sitta, så sitter det redan ett reglage. Det kan väl vara så enkelt som att original-vajern gått av och så har dom tagit vad som funnits och monterat en ny knapp på lämpligt ställe.
Vi utgår ifrån det här i alla fall, men ska givetvis bekräfta innan motorstart.

Det finns en kallstartsanordning men tror säkert det är för att "förglöda", eller vad det kan kallas.

Lasp skrev:Ett nytt Livsleksak ser snart dagens ljud med gott muller Magnus Fjonkors MF.
Ursäkta LASP! Såg inte att du gjort en inlägg medans jag editerade.
Det där skulle t.o.m kunna få en plats i traktorn :wink:
Senast redigerad av Magnus_K 6 augusti 2019, 21:22:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har i alla fall aldrig suttit i någon gammal diesel med choke. Där emot kan ju stoppen se ut som en, eftersom att den brukar vara i form av en vajer till bränslepumpen.
Blir i alla fall inte lätt att starta om man har stoppen dragen. :lol:

Har en Ferguson-traktor av liknande ålder, en 3165 (industrimodell av en "vanlig" 165). Den har också sån förvärmning i insuget. Är i princip en ytterst liten dieselbrännare, när man aktiverar den (vrider startnyckeln åt vänster istället för höger på min traktor) så tar det ett par sekunder så tänds en liten låga i insuget. :razz:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av rvl »

Hupp, läste först rubriken slarvigt som Slutspurten innan första snön. :roll:

MF35 har en stång till stoppknappen. Modernare påfund har solenoid, som kan ställas in att dra automatisk om man t.ex. tappar oljetrycket. Med den funktionen aktiverad vid start får starmotorn arbeta flera sekunder extra för att arbeta upp trycket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av danei »

Den funktionen bör ju kopplas förbi vid start.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Glenn »

Jag har ju i princip enbart erfarenhet av marindieslar men då är det ofta ett spjäll i insuget som är stopp, gissar att det är samma här.

Klart man kan stoppa radpumpen med om den är gjord för det, men annars finns det ju inte så många andra sätt att stoppa en diesel :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av hcb »

Nej, när de väl går så är det inte så lätt att få stopp på dem.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av danei »

Det normala är att man stoppar bränsletillförseln.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av svanted »

det där borde vara rätt vanligt, problemet var här att det hade motorn stående lös och att de inte monterat dit spjället.
med motorn sittades i typ båten får man justera spjället till lämpligt varvtal för att köra slut på e.v. olja som råkat rinna ner i vevhuset.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av SeniorLemuren »

Klas-Kenny skrev:Jag har i alla fall aldrig suttit i någon gammal diesel med choke. Där emot kan ju stoppen se ut som en, eftersom att den brukar vara i form av en vajer till bränslepumpen.
Blir i alla fall inte lätt att starta om man har stoppen dragen. :lol:

Har en Ferguson-traktor av liknande ålder, en 3165 (industrimodell av en "vanlig" 165). Den har också sån förvärmning i insuget. Är i princip en ytterst liten dieselbrännare, när man aktiverar den (vrider startnyckeln åt vänster istället för höger på min traktor) så tar det ett par sekunder så tänds en liten låga i insuget. :razz:
Mina Volvo D67 har ingen glödspiral, de har något som kallas kallstart. Den ger mer bränsle när man skall starta så det är ju det samma som choke.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av JanErik »

Chokespjäll har väl inte funnits på bensinmotorer sedan elektroniska insprutningar kom, de ger också bara fetare blandning.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Magnus_K »

Ja, vi kanske inte ska diskutera choke på bensinare med elektroniskt insprutning nu.
Lite väl OT, även för min smak.

Det kommer en "reglage-sammanställning" ikväll.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av SeniorLemuren »

danei skrev:Det normala är att man stoppar bränsletillförseln.
Hoppas bli förlåten om inlägget är för mycket OT, men en varning till alla som skall starta en gammal diesel kan ju vara bra. Kolla att regleringen till insprutningspumpen funkar innan första start. När man stoppar en Diesel och vacuumet försvinner så ställer den sig ju i fullgasläge beredd till nästa start.

Mina Volvo D67 stoppar man inte med att stoppa bränsletillförseln. I alla fall inte någorlunda snabbt om något händer. Dieseln tas direk ifrån ett internt utrymme i själva pumpen som den går på en bra stund även efter att bränslekranen är stängd. När jag startade den ena motorn första gången på 40 år så tokrusade den och gick inte att stoppa.

Jag försökte kväva den men den drog tillräckligt med tjuvluft så det gick inte. Det lät som om motorn skulle flyga ur båten när som helst så i paniken kopplade jag in propellern framåt för att lasta ner den. Jodå, nog fa....n lastades den ner alltid. Den stannade på 2 röda sekunder. Trycklagret i propellerlagringsboxen smälte ihop och skar fast på propelleraxeln, så för att få ut axel fick jag till slut dela på både lagerboxen och lagren med rondellen.

Orsaken var att en av insprutningspumpens kolvar hade fastnat i fullt pådrag efter alla år Dieseln hade förvandlats till stenhårt harts. Detta medförde att det inte gick att dra tillbaka någon av kolvarna så det blev max insprut på 5 av sex cylindrar. Det hade besparat mig mycket arbete om jag kollat att pumpen var ok innan jag försökte starta första gången. Motor nr 2 var som tur vad helt Ok.

Efter att ha bytt hela insprutningspumpen mot en bättre begagnad och reparerat lagerboxen till propelleraxeln så startade den och fungerade perfekt. Att backslaget kunde ta den smällen visar att man tillverkade riktiga grejor på den tiden. Det står i backslagsmanualen att det är ok att lägga i driftläge med fullgas men då förutsätter man väl att axeln kan snurra antar jag. :D
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Magnus_K »

SeniorLemuren skrev:Hoppas bli förlåten om inlägget är för mycket OT, men en varning till alla som skall starta en gammal diesel kan ju vara bra. ...
Försöker bara moderera tråden lite själv för att hålla intresset uppe. En gång var det någon som inte tyckte om att jag blandade in ett sidoprojekt med att spräcka sten, denne så till och därefter togs en beslut att försöka hålla tråden mer till ämnet.

Det är en jättebra varning du ger och jag har hört talas om det här från fler håll. Kanske inte just det här felet men att man inte riktigt tänkt på hur man ska stoppa motor vid eventuell rusning, utan fokus läggs enbart på att få igång spisen.

Självklart ska jag lokalisera stoppfunktionen samt motionera/smörja gasreglaget rejält innan.
Sen blir det väl att vara när tills hand till bränslekranen.

Hur stor möjlighet är det att få stopp på den om den rusar och täppa till insuget med en träskiva eller annat?
Skriv svar