Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu börjar det likna något! Tror att du grejar tillbaka stödbenen med rätt kolvar.
Jag har funderat på tid och pengar du lägger ner på detta projekt!
Men jag förstår att du gör det för att roa oss här på forumet!
Och kanske att intresserad fjonkorna för att bli Grävmaskinister, eller bara för att den behövs hos dig!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av säter »

Hur såg det ut invändigt i ytterrören?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av Magnus_K »

GFEF skrev:...
Är mer än infästning som är problem.
...
Jo, det är vi nog överens om.
Henry skrev:Angående läckan så ser den där oljan allt annat än frisk ut, byte och ev tom sköljning av systemet för att få bort all (vad det verkar) rost och grejs hade nog inte skadat.
Har försökt att skölja systemet så gott jag kunnat innan ihopkoppling. Ska köpa en uppsättning filter och byta ett par gånger allt eftersom.
Anahka1975 skrev:Du/ni har säkert rätt ang. krafterna i stödbenen.
Fast kolvstången är jäkligt grov (70-ish mm) så med nått fäste i nerkant borde det funka lika bra som original kan man tycka.

Kolvar som läcker är ju en baggis bara man får loss dem. Har precis packat om alla på liften jag köpte och mesta jobbet var att få loss kolvarna.
Beställde alka tätningar/oringar/avstrykare på kullagret.com kostade drygt 1000kr till alla kolvar (2 stora, 2 små).
Mina tätningar var likt grus, bara smulade sig (tydligen kan ålder göra så) så jag bytte oljan och spolade ur systemet så gott jag kunde.
Tänker nog byta oljan igen rätt snart igen, när det bara är dryga 20l funkar ju det. Är väl betydligt mer olja i din maskin men det mesta bör ju fastna i returfiltret (om det finns sådant).

Har packningarna bara blivit stela funkar Omega 917 riktigt bra.
Vi hälde det i farsans gamla BM600 med lastare som sölade liksom lite överallt. Bara en kolv som inte tätnade 100% men det fuktar bara lite mot tidigare droppande. Kan va värt att testa om det är svårt/jobbigt att få isär.
Tack för alla tips! Ska absolut packa om cylindern själv. Tyvärr har inte Olsson i Ellös några färdiga set som passar så jag gör nog precis som ni gjort.
säter skrev:Tanken är väl att du ska ha de dubbla fyrkantsrören kvar?
Bara byta ut cylindrarna?
Ja det tror jag. Den planen ligger kvar tills kostnad eller annat väger över.
säter skrev:Hur såg det ut invändigt i ytterrören?
Rostigt men inte alls så farligt. Så det är bara att göra rent och köra vidare.
Blev jätteglad när benen lossade för snittet jag gjort på båda sidor stängde sig helt jämnt överallt. Bara en kapskivas bredd på samtliga ställen. :tumupp:


@tecno, hcb & Lasp: Tack för hejjandet. Jovisst tar det tid och kostar en del men som för så mycket annat så är det resan dit som är rolig.
Nu behöver jag bara lite svarvhjälp sen är det sista ihop också :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av anders_bzn »

Hur gick det med bromsarna?

Sen vill jag också hejja på!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av Magnus_K »

Bromsar saknas. Därav lite extra spännande när jag skulle köra nära diket :wink:

Det kommer några inlägg framöver. Hydraulcylinderrenovering, bromsreparstion och omdragning och slutmontering av motordetaljer.

Tack Anders :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av säter »

Magnus_K skrev:Rostigt men inte alls så farligt. Så det är bara att göra rent och köra vidare.
Går det att montera några smörjnipplar i hörnen på ytterrören?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av Magnus_K »

Tror nog det är enklare att köra ut benen fullt och pensla på fett på plattjärnen och insidan.
Känns dock som ett lättlöst problem jämfört med allt det andra :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko

Inlägg av säter »

Anahka1975 skrev:Mina tätningar var likt grus, bara smulade sig (tydligen kan ålder göra så)
Min hjullastare svettas inte ens i cylindrarna, trots att den är från 1964.
Det beror på att tätningarna är gjorda av ett speciellt material.
Ni kan ju försöka gissa vilket material. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av anders_bzn »

Asbest?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av Janson1 »

läder?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av anders_bzn »

Trä?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av säter »

Janson, du fick rätt. :)
Det är inte alltid moderna material är det bästa.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av Anahka1975 »

Ang, färdiga packningsset så är väl det iof smidigt men någon vill väl ha betalt för att sätta ihop kittet också.
Är du osäker på vilken packning du ska ha så ta med dig prylarna till typ Momentum (som vi har i Karlstad) eller liknande firma så tar de fram rätt tätningar till allt.
Förr kunde de tillverka om de inte hade på hyllan, tror den tjänsten försvunnit nu mer.

Också en :tumupp: för det arbete du lägger ner!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av Magnus_K »

Tack Anahka1975!
Ja, så får det bli. Hade en sån firma nere i Jönköping när jag bodde där under några år. Spelar ingen roll vad jag än rev isär och samlade i en plastpåse så löste dom det. Packboxar, o-ringar, lager och bussningar. Skitkul när det är personal bakom disken som verkligen vill hjälpa kunden och samtidigt kan tänka lite bredare. Dom kunde tom bläddra i papperskataloger, vilket verkar vara sällsynt nu för tiden.

Ska städa garaget och preppa för lite hydrualkolvsöversyn. Riktigt drygt att inte ha haknycklar och vettig svarv, men det får ta ta den tiden det tar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över

Inlägg av Magnus_K »

Har en fråga om hydrualsystemet som någon av er kanske kan svara på:

Efter att ha kört en del, både med och utan grävarm monterad så har jag märkt att sviveln till grävarmen vill "vandra" åt ena hållet hela tiden.
I och med att det sviveln inte trycksätts förrän man påverkar reglaget så har jag (rätt eller fel) dragit slutsatsen att jag har en liten liten pyspunka i hydraulreglaget.
Låter det som att teorin stämmer, och är det en väldigt projekt att plocka ner ett sånt här paket och byta packningar?
Skriv svar