Renovering av PDP-11/45 dator.

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MiaM »

MattisLind skrev:Jag har också kollat upp RK05 drivarna. Det visade sig att de blivit konverterade när de kom till Sverige. 115 V men 50 Hz.
Nu löste ju sig detta, men annars så bör väl frekvensstyrningsburkar kunna fungera. De kostar ju dock en slant, beroende på vilken effekt som behövs.
MattisLind skrev:Powercontrollern 861 (i princip en stor kontaktor som styrs av att man sluter en lågspänningskrets från frontpaneln av datorn) som styr matningspänningen till hela chassit måste bytas från 115 VAC 2 fas till 230 VAC enfas. Men jag har en 861 av rätt modell så det är inga problem.
Behöver dessa verkligen bytas, och i så fall varför? Om de för 115V bryter 2*115V så bör de väl vara goda nog även för 230V? Eller är det spänningen på spolarna som skiljer? Då är det kanske enklare att slänga på en 230->115V-trafo för manöverspänningen? Iofs smaksak, men kanske synd att använda upp reservdelar som är gångbara här i Europa och få över delar som väl mest är gångbara i Amerika?
MattisLind skrev:Det som däremot är problematiskt är att nätdelarna är förbannat tunga. Pontus och jag slet för att få ur dem. Nu måste jag sammankalla kraftkarlarna igen för att få idem.
Kanske vore läge att titta på nån slags lyft? Vet inte vad som kan vara lämpligt här. Hade det varit ännu större och tyngre saker så hade nog faktiskt en motorlyft för bilbruk varit en bra idé, men en sån blir nog bara för otymplig och tung till detta.
MattisLind skrev:Många trasiga lampor att införskaffa. Original är Oshino OL-2 som är en 10V lampa. Finns tyvärr inte att få tag på längre. Men en rekommenderad ersättare är en 12V lampa, CM7371, från Chicago Minature. Eftersom den är lite starkare vid 12V så är den lagom vid 10V. Köper en hög från Mouser. Det visar sig när jag plockar i sär panelen att man redan tidigare bytt lamport mot denna sort.
Åter igen så har du ju redan löst det, men: är det klassisk riskkornstorlek på lamporna? Det finns en inte försumbar chans att de som kjell & compani har passar.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MattisLind »

Frekvensstyrning är en lösning. Men jag hade nog funderat på att svarva ned remskivan på skivänden något eller svarvat en ny för motorädan. Borde vara ganska lätt. Å andra sidan hade jag kontakt med npgon i USA som hade rätt typ.

Internt i powercontrollern sitter en nätspänning till låg pilotspänning trafo. Den måste nog bytas/byglas om. Annars tror jag kontaktorn utan problem klarar 230 VAC. Men kanske viktigare är att det är olika don på utgångarna från powercontrollern för 115 VAC och 230 VAC. Säkerhetsgrej. Man vill helst inte koppla in fel utrustning som t ex pappersläsaren av midstag.

En lyft har jag funderat lite på men inte hittat något som varit i vettig prisklass. Men tips mottages!

Lamporna är av typen bi-pin, ganska stora. Betydligt större än riskorn. Vill hålla mig ganska nära orginalet trots allt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MiaM »

Aha, jag trodde det satt den där klassiska amerikanska 240V-kontakttypen. Om det är 120V-kontakten så förstår jag att du inte vill byta.

Anekdot-ish: Jag "har hört" att det är en dålig idé att bara köra en motsvarande såndär fast från annan typ av rack på 230V när den är avsedd för 120V. Av nån anledning hade det skett en felleverans och i nån slags test-labb-miljö så var detta vad som råkade finnas, och det verkade ju funka fint att skruva bort den amerikanska stickproppen och trycka in de trådskyddförsedda ledarna i hålen på en IEC-apparatsladdhona (det blev faktiskt rätt bra kontakttryck, så ingen glapprisk) och linda massor av eltejp om. Det visade dock sig att det var inte bara en strömbrytare som slog av/på strömmen till uttagslisten, utan nån stans däri satt en kontaktor som blev rätt varm :) Ingen direkt brandfara vad jag bedömer det som, i princip nya dammfria prylar och både rack och uttagslist i metall, men ändå. :)

Det jobbiga med en lyft för bilbruk ("verkstadskran", "motorlyft") är väl om man inte har nån hiss eller liknande för att flytta den mellan olika våningar om inte allt man sysslar med ligger på samma våningsplan. Sen är den ju lite otymplig, men på t.ex. Biltemas så går det att skjuta in "kranarmen" så att den inte sticker ut så fasligt mycket och de utskjutande benen bör väl helt enkelt gå att kapa, eller antagligen bättre ersätta med en uppsättning kortare ben (så att originalbenen finns kvar om man verkligen vill lyfta något riktigt riktigt tungt). Den går åtminstone att fällas ihop så att den tar klart mindre än e kvadratmeter plats när den inte används, vilket iofs för all del är utrymme men inte så fasligt mycket. Den är ju också faktiskt rätt praktisk till annat fordonspyssel - ska man lyfta upp bakvagnen på ett tillräckligt stadigt fordon så "har jag hört" att det går att lyfta hela fordonet i dragkroken trots att det egentligen inte är tänkt att göra så. Rekommenderar inte att göra det på annat än skrotfordon som man plockar delar på eller liknande, men ändå.

Annars om man har det mesta på ett våningsplan och har något som avlägset påminner om en lastkaj så finns ju alternativet att sätta en lämplig balk i takhöjd hela vägen och en lyftanordning som går att skjuta runt längs den balken. Det förutsätter ju förstås att grejer man mekar med finns längs en rak linje i lokalen, men det bör väl inte vara så krångligt att möblera så att pågående pyssel med tunga saker finns längs just den linjen. Racken och andra tunga saker har väl i övrigt hjul att rullas på eller så kan de väl flyttas på andra sätt.

Funderar på om lampor med vanlig E10 eller de små E5.5-gängorna skulle kunna passa om man helt enkelt löser upp limmet som håller gängdelen i glaset och löder loss trådarna från gängdelen? Såklart omständigare än att bara beställa rätt sort nånstans ifrån, men det kan ju vara bra att ha en backupplan ifall det blir svårt att få tag på rätt lampor nån gång i framtiden.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av anders_bzn »

Rätt lampor är oftast inget problem om man bor i USA...

GE 73 lamporna som sitter i indikatorerna på RL01/02 finns att köpa på Walmart. Här kan man inte köpa dem lika lätt, men om man ändå beställer från Mouser eller Digikey så går de att få tag på lätt. Det är med andra ord inga speciallampor.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MattisLind »

MiaM skrev:Det jobbiga med en lyft för bilbruk ("verkstadskran", "motorlyft") är väl om man inte har nån hiss eller liknande för att flytta den mellan olika våningar om inte allt man sysslar med ligger på samma våningsplan. Sen är den ju lite otymplig, men på t.ex. Biltemas så går det att skjuta in "kranarmen" så att den inte sticker ut så fasligt mycket och de utskjutande benen bör väl helt enkelt gå att kapa, eller antagligen bättre ersätta med en uppsättning kortare ben (så att originalbenen finns kvar om man verkligen vill lyfta något riktigt riktigt tungt). Den går åtminstone att fällas ihop så att den tar klart mindre än e kvadratmeter plats när den inte används, vilket iofs för all del är utrymme men inte så fasligt mycket. Den är ju också faktiskt rätt praktisk till annat fordonspyssel - ska man lyfta upp bakvagnen på ett tillräckligt stadigt fordon så "har jag hört" att det går att lyfta hela fordonet i dragkroken trots att det egentligen inte är tänkt att göra så. Rekommenderar inte att göra det på annat än skrotfordon som man plockar delar på eller liknande, men ändå.
Jag funderar på något sådant här:

Bild

Fast det vore ju trevligt med högre max höjd. Men det går ju att palla upp den. Det jobbiga är ju att med precision få dit alla rackskenor medan man funderar på vilken tå som kommer krossas när det går åt helvete...
MiaM skrev:Aha, jag trodde det satt den där klassiska amerikanska 240V-kontakttypen. Om det är 120V-kontakten så förstår jag att du inte vill byta.
Den här bilden illustrerar skillnaden. Jag vill inte ha fel kontaktdon för det kommer ofelbart göra att jag kommer glömmer bort hur det var gjort och klantar till det.

Bild

Övre är 110VAC och nedre är 230VAC. Som synes är donen olika. Nu har jag byglat om PSUerna och bytt kontaktdon.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av stenD »

En liten fundering, skulle ni inte ha bättre nytta av en bockkran med rätt storlek för ett rack? Ett wirespel i toppen för lyftet. Tar minimal golvyta.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av sodjan »

MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MattisLind »

USD 5795 ligger en ganska lång bit ifrån min budget...

Men den ser onekligen helt underbar ut. Inte speciellt avancerad heller egentligen. Däremot verkar den rätt tung.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av stenD »

Inte värre än att det är ett görbart projekt i det egna garaget. Och så gör man en som är möjlig att ta isär så att den är enkel att förvara efter ett uppdrag. Och större hjul än vad det är på bilden.
Nån som vet vad ett pdp rack kan väga?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MiaM »

Om man byter ut den halva bläckfisken överst mot en slät skiva så är en sånhär kanske bra nog. Det verkar sitta en ratt på sidan, om den är till för att låsa fast höjden så är den nog bra nog. Om den däremot är till för att sänka och allt bara står med hydraultryck så är den nog däremot rätt usel. Biltemas växellådslyft:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000040921

Hissen Sodjan visar verkar ju riktigt fiffig. Det enda som egentligen krävs är att någon som är bra på att svetsa orkar bygga ihop den, eller så kan den ju rent av skruvas ihop av olika metallprofiler och liknande. Det syns ju inte jättetydligt på bilden hur den fungerar, men vi kan väl nära på utgå från att det troligtvis är wire eller rent av kedjor som löper vertikalt i varje ben och att de är länkade så att ändring i höjden garanterat blir synkat på alla fyra hörnen av "hissgolvet".

Fast då är vi väl inne på saker som tar såpass mycket plats att man nästan lika gärna kan köpa en motorlyft. Den är ju stark nog att orka lyfta hela racket om så skulle behövas.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av stenD »

Här ser man lättare lyftsystemet på racklift https://www.youtube.com/watch?v=gXqjqUZkGAM
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av lond »

Detta kan vara ett sätt att utöka funktionaliteten eller klassas det som fusk? https://hackaday.com/2018/11/15/adding- ... -a-pdp-11/

/// Marcus
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MattisLind »

Har läst om Jörg Hoppes Beaglebone Unibus grunka tidigare. Den verkar spännande. Kan vara bra när man inte har någon annan möjlighet, men jag tänker mig att så långt det är möjligt använda de gamla diskarna och periferienheterna. RK05 ska vara ganska tåliga och jag har rätt mycket reservdelar så det ska nog gå.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MattisLind »

Jag har varit dålig på att uppdatera vad som har hänt i det här projektet.

Maskinen var stendöd och jag hade en session för att utröna vad som kunde vara fel. Mitt KM11 debug kort visade i princip att ingenting stod rätt till. Singelstegade men den så uppdaterade inte ens de fem state vipporna.

Bild

Alla states helt nollställda. Schemat visade då att jag nog skulle undersöka en av de "Power Good" signaler som skapas i nätagget, AC LO L . Dvs när signalen är låg så betyder det att AC in är låg och maskinen ska inte försöka köra. Den var mycket riktigt låg. Fast varför?

Tyvärr hade jag missat att få med mig en multimeter och det enda som fanns att tillgå var en AVO meter med kass batteri. Svårt att mäta resistans.

Bild

Nästa debug tillfälle med riktiga mätinstrument visade AC LO L signalen var kortsluten till jord mellan nätaggen och processorbakplanet. Hmm. Sladden går ju i rackstolpen. Kunde det vara så illa?

Bild

Jupp. Så illa var det. En av skruvarna för nätaggegaten var av för lång typ och hade gå in i isoleringen.
Inte så mycket för lång, men det räcker.

Bild

Efter att ha fixat detta så fungerade maskinen väldigt mycket bättre. Till och med så bra att den klarade av CPU diagnostik och minnes diagnostik utmärkt. Laddar BASIC från pappersremsa går bra de med efter lite rengöring av fotocellerna.

Bild

Pappersremsstansen vill inte fungera helt. Två närliggande bitar påverkade varandra.

Bild

Bara lite uppsmörjning hjälpte inte. Två länkarmar från solenoid till punch mekanism hade rostat ihop. Lite rostlösande fosforsyra sprutades med en liten spruta på de två länkarmarna och efter en kvart hade faktiskt rosten lösts upp så den fungerade. Renspolning och uppsmörjning med ny olja och fett på rörliga delar. Återstår att testa den så får vi se.

Bild

Lite originalkod från flygsimulatorn. Ren assembler alltihop.

Bild

Nästa steg är att fixa de två RK05 drivarna.
Senast redigerad av MattisLind 3 mars 2019, 10:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av bit96 »

Roligt att den gick igång.
Lite speciell datorreparation, byta en för lång skruv, lite rostlösning samt fett och smörjolja. :)
Skriv svar