Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 16.09 2019-09-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.23 2018-08-07 

Blev medlem: 19.27 2011-05-27
Inlägg: 504
Ort: Älvsjö
Har fått tag på ett nytt stort projekt. En PDP-11/45 med två RK05 och en PC05 pappersstans/läsare.

Bild

Maskinen har deponerats hos oss av Västerås flygmuseum och har tidigare använts på SAS i en DC-10 simulator. Västerås flygmuseum har ersatt 11/45an med modern utrustning och projektorer så upplevelsen i simulatorn är nog bra mycket bättre än vad den en gång var.

Tanken är att få maskinen att fungera igen och visa upp den för medlemmar av Västerås flygmuseum och andra. Just nu står den och väntar utanför utställningslokalen.

Den 21 juli gick transporten av stapeln. För att transportera den till våra lokaler utanför Strängnäs fick vi hjälp av Anders på flygmuseet som hade en väldigt praktisk hästkärra.

Bild

Maskinen tog inte skada av att vistas i svaga hästångor den korta resan mellan Västerås och Dalby. Avlastningen gick smidigt.

Bild

Detta är innanmätet. En av DECs mest komplicerade PDP-11or. CPUn består av 9 hex kort och ett quad kort (MMU tar upp två kort). Dessutom väldigt tidigt. Modellen lanserades redan 1971 som en högprestanda efterföljare till PDP-11/20. Är ungefär samtida med den betydligt långsammare 11/05 som består av två hex-kort. 11/45 kunde utrustas med väldigt snabba bipolära minnen, MOS-minne och kärnminne. Med bipolärt minne är den ca 4,7 gånger snabbare än 11/05.

De fyra tomma kortplatserna till höger kan rymma en FP11-B flyttalsprocessor.

Mikrokoden består av 256 ord med 64 bitars bredd. Att jämföra med 11/05 som har 256 ord om 32 bitar i mikrokoden. De 32 extra bitarna innebär att en hel del saker görs mer parallellt i denna. Man använder också mycket mer Schottky-TTL och får på så sätt ner cykletiden till 150ns jämfört med 300ns i 11/05. Inte illa för en så här gammal maskin. Totalt 696 TTL IC jämfört med 249 i 11/05. Dessutom har man lagt till MMU så att man kan adressera hela 256 kbyte minne.

Just det här exemplaret är sannolikt producerat runt 1976 eftersom merparten av kretsarna i den är märkta 75xx och 76xx.

Bild
Bilden ovan beskriver datavägarna i maskinen.

Maintenance manualen och Engineering Drawings ger mycket information om hur den fungerar.

Lite närstudier av maskinen när vi väl fått den på plats visar att den nog inte har gått på 220V. Och inte heller 50Hz.

Bild

Hmm. Två faser 115VAC in till powercontrollern. Undrar om DC-10 simulatorn importerats begagnad från USA och körts på roterande omformare i Sverige? SAS verkar ha kört med DC-10 från 1974 till 1991.

Bild

Och RK05orna är av typen -AA som antyder 115VAC / 60Hz. Själva datorn går att bygla om till 230VAC. Men drivarna måste ha rätt frekvens. Tydligen ska det gå att byta remskiva och flytta motorn för att få dem att köra på 50Hz. Fast det ryktas om att det finns motorer som är märkta "60 Hz only". Vi får se vilken modell som finns i. Remsstansen kommer bara stansa långsammare om den körs på 50Hz så det är i praktiken inget problem.

En gladare överraskning var detta kort:

Bild

Ett tredjepartskort från Able. Cache/45. 2kbyte direktmappad cache. Ska enligt databladet snabba upp den 100% jämfört med att köra från kärnminne. Inte illa. Fast varför står det "Används ej"?

Fläktar bytta 1991.

Bild

Det verkar lovande. Fortsättning följer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.51 2018-08-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.04 2007-09-03
Inlägg: 2175
Ort: Säffle
Kul projekt. Skall naturligtvis följas.
Och bra skrivet och förklarat. :tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.40 2018-08-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.22 2008-12-17
Inlägg: 4192
Ort: Kävlinge
Kul att se lite bilder på den. Hur förhåller sig prestanda mot till exempel 11/70?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.12 2018-08-08 

Blev medlem: 19.27 2011-05-27
Inlägg: 504
Ort: Älvsjö
Arkitekturen för 11/45 och 11/70 är rätt lika. 11/45-familjen (11/45, 11/50, 11/55 och 11/70) använder fyra processortyper, KB11-A, KB11-B, KB11-C och KB11-D. Samma cykeltid. Vissa kort är gemensamma mellan olika modeller. 11/70 har en helt annan MMU eftersom den adresserar 4 Mbyte. Den har också 2kbyte cache som standard. 11/70 har också Massbus interface direkt mot minnet som ger bra IO prestanda mot disk.

Skulle gissa att prestanda är rätt lika mellan denna med cache och en 11/70.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.48 2018-08-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17021
Ort: Säter
Man undra vad en sådan maskin kostade ny?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.20 2018-08-09 

Blev medlem: 19.27 2011-05-27
Inlägg: 504
Ort: Älvsjö
Jag vet faktiskt inte vad nypriset var på denna. Hittar inga prislistor. Men gissar på en hel del. En flygsimulator är ingen billig pryl.

Nätagg

Som vanlig så börjar man med nätaggen. Utan bra strömförsörjning så är det inte mycket idé att fortsätta. I söndags så hjälpte Pontus mig att få hur de två h7420 bestarna i maskinen. En h7420 innehåller en rejäl järnkärnetrafo. Framtill står det 1,44 kVA. Trafon plockar ned spänningen till 20-30VAC som går in i upp till fem regulatormoduler per h7420.

Bild

Här ser man övre h7420 med fyra regulatormoduler och den nedre med endast en regulatormodul. Den övre är "Switched", inspänningen till nätdelen styrs av en power controller på kommando från vredet på frontpanelen. Den nedre är "Unswitched" och levererar alltså ström till t ex MOS minne etc oavsett vredet på frontpanelen.

Bara att plocka ur dem gjorde att man blev rejält svart om fingrarna. Men det var bara en föraning om vad som väntade. Alla delar behövde rejäl tvagning för att få bort all sot och damm. Vattnet blev kolsvart och trasan fick slängas. Misstänker att de sugit in stora mängder sot från luften på Arlanda när den tjänstegjorde i flygsimulatorn.

Bild

Damm, damm och åter damm...

Bild

Plockade loss fläktarna och upptäckte att de var i dåligt skick.

Bild
Fyra stycken hade avbrända lindningar. Alla orignalfläktar var kass. Även en fläkt bytt 84 var bränd. Jag lyckades smörja upp tre fläktar så att det snurrade helt OK. Den kullagrade ETRI-fläkten som någon bytt på senare år fungerade fint. Bra gjort fransoser! Det saknas alltså 4 stycken fläktar. Hittade en batch på 11 begagnade ETRI 125XR (kullager) till hyffsat pris på Ebay.

Originalfläktarna var glidlagrade och tydligen är de specialgjorda för att fungera i horisontalläge så att det finns en speciellt glidyta mot en bricka och knaster som de hänger på. Är inte helt säker på detaljerna, men har fått det beskrivet för mig att kullagrade fläktar kommer fungera utmärkt (en har ju bevisligen klarat sig bra)

Testa regulatormoduler

Bild

Därefter var det dags för de fem regulatormodulerna. Tre stycken 5V på 25A vardera, en -15V på 10A och en kombinerad +20V / 8A och -5V / 1A regulator. Den senare används till nyare kärnminnen, men det sitter inga kärnminnen i denna så den är inte särskilt nödvändig. Den ovan hade uppenbarligen råkat ut för det spektakulära haveri som Pontus beskrev för mig när likriktarbryggan exploderar. Fast någon hade lagat det en gång i tiden och nu fungerade den fint.

Alla regulatorer är switchade. De likriktar 20-30VAC från trafon och switchar ned. De använder en uA723 regulator kopplad så att man får en switch regulator. Om vi utgår från 5V regulatorn h744 som ger nominellt 5.0V, kommer transistorn vara på till dess att utgångskondensatorn laddats till 5,05V. Då slår regulatorn av transistorn och utgångskondensatorn laddas ur till dessa att den når 4.95V då allt upprepas. Väldigt enkel. Ingen PWM reglering med fast frekvens här inte.

Utspänningen får ett sågtandsrippel på ungefär 140 mV och frekvensen blev varierande mellan 8 och 10KHz. Säkerligen beroende på kapacitansen på utgångskondensatorerna. -15V regulatorn som hade mindre kondsatorer hade nog högre switchfrekvens för den kunde jag inte höra...

Bild

Kondensatorerna var i allmänhet i väldigt bra skick. Högre kapacitans än nominellt och med i princip 0 Ohm ESR. En kondensator uppvisade ett litet läckage men hade utmärkta värden så jag lät den vara kvar. Men med en liten anmärkning.

Bild

Körde varje modul först med låg last och sedan med nära fullast. 2 stycken parallellkopplade 0.5 Ohm 100W motstånd blir ganska snart väldigt varma.

Bild

Det enda som var trasigt i modulerna var alla indiktorlampor. Jag hade några lämpliga typer att byta mot. Annars ersatte jag dem med en vit LED och ett motstånd i serie. Kommer hålla väldigt länge. -15 V regulatorn hade lite dåliga lödningar på kontaktdonet. Så här ser det ut modulerna återinstallerade. Man kan notera att DEC har tänkt till så att man inte kan göra bort sig. AC input använder de tre övre kontaktstiften. Men olika moduler använder olika par. Felkoppling ger bara ingen utspänning. Inte haveri!

Bild

När det nya fläktarna kommer är det snart dags att återmontera h7420-bestarna på sin plats och provköra maskinen med tomt bakplan. Få se om fläktarna för bakplanet är OK, eller inte. Pontus du är varmt välkommen att hjälpa till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.00 2018-08-09 

Blev medlem: 21.45 2018-08-09
Inlägg: 1
Tack för mycket trevliga bilder, det var en förmån att kunna hjälpa till att överföra denna klenod till Dalby och roligt att se att arbetet är i full igång med den redan :-) flera oväntade periferer kan dyka upp också. Vi ses i närtid, hälsar Anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.19 2018-08-12 

Blev medlem: 16.55 2017-05-17
Inlägg: 111
Ort: Oslo, Norge
Veldig bra tråd!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.41 2018-08-14 

Blev medlem: 19.27 2011-05-27
Inlägg: 504
Ort: Älvsjö
tingo skrev:
Veldig bra tråd!


Tackar!

Just nu väntar jag in fläktar från England och nya glimlampor från USA. Exakt samma glimlampa går att köpa ny fortfarande! Men jag köpte en liten batch på Ebay för rätt OK pengar. En bekant i USA vidarebefordrar. Sedan blir det test på riktigt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.36 2018-10-27 

Blev medlem: 19.27 2011-05-27
Inlägg: 504
Ort: Älvsjö
Det har gått några månader sedan sist. Under tiden har jag skaffat glimlampor till nätdelarna. Soma tidigare nämnts finns exakt samma typ fortfarande att köpa.

Bild

Lustigt nog drar de en kvarts watt istället för som tidigare en tredjedels...

Jag har också kollat upp RK05 drivarna. Det visade sig att de blivit konverterade när de kom till Sverige. 115 V men 50 Hz.

Bild

Det var väldigt skönt. Besparar mig en massa besvär. Nu måste jag bara bygla om dem till 230VAC vilket är ganska enkelt. Powercontrollern 861 (i princip en stor kontaktor som styrs av att man sluter en lågspänningskrets från frontpaneln av datorn) som styr matningspänningen till hela chassit måste bytas från 115 VAC 2 fas till 230 VAC enfas. Men jag har en 861 av rätt modell så det är inga problem.

Det som däremot är problematiskt är att nätdelarna är förbannat tunga. Pontus och jag slet för att få ur dem. Nu måste jag sammankalla kraftkarlarna igen för att få idem. En helg för ett par veckor sedan stämde timingen och två man knackade på med svällande muskler, Pontus och Anders!
Här är klumpedunsarna under provkörning med den nya powercontrollern.

Bild

Med stånkande och förbannande av trilskande korgmuttrar som vägrade att ta gäng så fick vi till slut till det. Pontus och jag funderar ett slag när vi ser de märkliga kopplingarna för matningen till ett av bakplanen. Varför har man kapat ett antal ledare en gång i tiden?

Bild

Nåja. Vi plockar ur alla kort ur maskinen och slår på strömmen. Lampor lyser, fläktar snurrar fint och ingen rök. Lovande.

Bild

Uppenbarligen är några lampor paj. Med alla kort ur borde det mesta lysa. Dessutom finns det en lamptestknapp på frontpanelen. Den första vita från vänster. Men är det lampor eller LED i denna? Frontpanelen lyser rött men det är inte LED utan en röd mask i panelen, det ser man om man tittar från sidan av panelen. Sedan är det slut på det roliga. Maskinen är som Norwegian Blue. Inte minsta liv när vi satt in alla kort i den och kopplat alla sladdar (första missen är att vi missar en av sladdarna till frontpanelen, men även med den i så hjälper det inte). Det blir till att felsöka på låg nivå.

Många trasiga lampor att införskaffa. Original är Oshino OL-2 som är en 10V lampa. Finns tyvärr inte att få tag på längre. Men en rekommenderad ersättare är en 12V lampa, CM7371, från Chicago Minature. Eftersom den är lite starkare vid 12V så är den lagom vid 10V. Köper en hög från Mouser. Det visar sig när jag plockar i sär panelen att man redan tidigare bytt lamport mot denna sort.

Bild

Tummen på lamptestknappen. Japp. Allt lyser fint som det ska.

När panelen ändå är på bänken är det lika bra att testa alla knappar och vred gör som de ska och ger rätt signaler. Alla switchar motionerades och fick lite lätt olja för att röra sig lättare.

Bild

Allt fungerar som det ska men det hjälper ju inte när resten är dött. För att debugga en sådan här maskin använde serviceteknikerna förr i världen en modul som hette KM11. Ett litet kort med ett gäng lampor och fyra switchar. Men den kunde man se lite mer lågnivå signaler och stega antingen ett mikroadress eller ett timing state. Det går fem state på ett mikroadress-steg.

För att vara beredd så plockade jag fram en KM11 och kollade så att den fungerade OK. Nästan var svaret. En trasig lampa bara.

Bild

Två små kort som kommer dingla fint i bakplanet när man debuggar. Sedan har man en overlay med betydelsen för de olika lamporna och switcharna. Overlayerna skiljer mellan vad man ska debugga, CPUer som PDP-11/05 eller t ex drivar som RK05.

Bild

Om några veckor kan det hända att det blir ett nytt försök att debugga maskinen. Först med KM11 för att se om jag kan får något grepp om varför mikroprogrammet inte verkar exekvera alls. Overlayen visar T1 till T5. Det är de fem olika timing-staten som maskinen har. Varje timing-state är 30 ns, vilket ger att mikroprogramtiden är 150ns. Det kan ju vara så enkelt att 33 MHz oscillatorn inte längre fungerar? Eller något helt annat. Skulle det inte ge något kommer det bli som vanligt att debugga med logikanalysator och oscilloscope...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.56 2018-10-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.22 2008-12-17
Inlägg: 4192
Ort: Kävlinge
Väldigt kul att se! Kul att nätaggregaten och fronten lyser, ska bli väldigt intressant och se hur mycket som krånglar. Korten som man ser uppe i högra racket, hör de till flygsimulatorn?

De där glödlamporna, de har jag i fronten på PDP-8/L. Jag har en hög begagnade i reserv. Hur sitter de här? I 8/L är de lödda i kortet, men jag satte svarvade ben från IC-socklar emellan när jag bytte. Vissa borrar upp hålen, men jag lät lamporna komma närmre fronten istället. Jag har hört om led-konvertering, men det skär i hjärtat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.06 2018-10-31 

Blev medlem: 19.27 2011-05-27
Inlägg: 504
Ort: Älvsjö
Stämmer att det är korten till flygsimulatorn som sitter där. Det finns fyra väldigt stora kontakter till höger där man ska ansluta styrpulpet och simulatorhytt.

Från simulatorkortramen går också en tvinnad partråd till 11/45 CPU och patchar en signal på ett märkligt vis. Ser ut att vara LTC (Line Time Clk) som kommer från simulatorn istället för som normalt från nätagget. Undrar varför? Har man velat generera en högre / annan frekvens?

Lamporna är socklade. Enda lilla problemet jag hade var att originallamporna har ben med något större diameter. Nöp till till försiktigt med platttången över sockeln och det mycket bättre motstånd i hållaren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.22 2018-10-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.48 2005-01-28
Inlägg: 5707
Ort: X-län
<Sidospår>
Kommer det en tråd där det kommer att renoveras en flygsimulator som passar till PDP-11/45?
</Sidospår>
Följer tråden, mycket intressant att se någon annan göra en massa jobb.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.25 2018-10-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.18 2009-04-29
Inlägg: 907
Ort: Stockholm
OT: Min flygsimulator (1970-tal) är dessvärre inte alls kompatibel med PDP-11, den har ett 'hjärta' bestående av kugghjul, snören och syncron. Synd, för den behöver en ny husse som har tid ( och plats) att ge den lite kärlek.

/LC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.00 2018-10-31 

Blev medlem: 19.27 2011-05-27
Inlägg: 504
Ort: Älvsjö
lgrfbs skrev:
<Sidospår>
Kommer det en tråd där det kommer att renoveras en flygsimulator som passar till PDP-11/45?
</Sidospår>
Följer tråden, mycket intressant att se någon annan göra en massa jobb.


Flygsimulatorn som den en gång varit kopplad till är i drift med moderna datorer och bildskärmar på Västerås flygmuseum. Detaljerna får Anders Gärdström (Andega här i forumet) stå för.

Tydligen fanns en liknande simulator kopplad till 11/45 datorer hos entusiaster utanför Oslo. Projektet att få igång hela systemet med datorer och allt blev dem övermäktig och entusiasmen falnade. Nu verkar det som att det mesta skrotades i somras. Tyvärr.

Personligen ser jag det som en intressant utmaning att försöka få datorn att fungera igen. Faktiskt nästan intressantare än att verkligen använda den. Men det är inte meningen att återigen koppla den till simulatorn. Jag tror att den moderniserade simulatorn ger en många gånger bättre upplevelse än vad den gamla någonsin gjorde.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010