Avkopplingsskena till modelljärnväg.
Postat: 2 juli 2018, 00:05:25
Håller på och bygger om min modelljärnväg. Har lite problemmed hur jag ska få till det med avkopplingsskenor.
Använder vanliga bygelkopplingar på lok och vagnar. Är inne på att jag ska limma fast en liten plåtbit på kopplet.
Mellan eller på sidan av spåret funderar jag på om jag kan placera små spolar med en metallkärna. Helst skulle jag vilja ha en liten spole med max måtten diameter 10-12mm och höjden 3mm. Tanken är att jag ska placera ut spolarna på min färdigbyggda anläggning där det passar. Jag ska så att säga kunna flytta runt spolarna på anläggningen utan större problem.
Har lindat några spolar och dragit på med både 12 och 5 volt men med samma resultat att spolarna brinner upp efter några sekunder. Kanske skulle jag bara behöva parallellkoppla spolarna med ett motstånd.
Finns det några matematiska formler hur jag beräknar tråddiameter och antalet varv på spolen. Dessutom behöver magnetfältet bli så kraftigt att den suger åt sig metallbiten på två koppel och lyfter upp koppelbågen. Problemet är också att spänningen på spolen ibland måste ligga på hela tiden då tåget backar in på spåret. Inte helt fel om spänningen kan ligga på under flera sekunder.
Använder vanliga bygelkopplingar på lok och vagnar. Är inne på att jag ska limma fast en liten plåtbit på kopplet.
Mellan eller på sidan av spåret funderar jag på om jag kan placera små spolar med en metallkärna. Helst skulle jag vilja ha en liten spole med max måtten diameter 10-12mm och höjden 3mm. Tanken är att jag ska placera ut spolarna på min färdigbyggda anläggning där det passar. Jag ska så att säga kunna flytta runt spolarna på anläggningen utan större problem.
Har lindat några spolar och dragit på med både 12 och 5 volt men med samma resultat att spolarna brinner upp efter några sekunder. Kanske skulle jag bara behöva parallellkoppla spolarna med ett motstånd.
Finns det några matematiska formler hur jag beräknar tråddiameter och antalet varv på spolen. Dessutom behöver magnetfältet bli så kraftigt att den suger åt sig metallbiten på två koppel och lyfter upp koppelbågen. Problemet är också att spänningen på spolen ibland måste ligga på hela tiden då tåget backar in på spåret. Inte helt fel om spänningen kan ligga på under flera sekunder.